Jump to content

Hva blir den nye folkebåten ?


Ficher

Recommended Posts

Og så vidt jeg har forstått er det produsert mer enn 1000 eksemplarer med samme skrogform.

En fantastisk båt for dem som eier dem - men til litt irritasjoin for dem som merker hekkbølgene.

Vi elsket vår Baltic.

Desverre var det opprinnelig en BMW motor ombord...., men motorer kan byttes.

I dag er Yanmar 290 Hk en fantastisk opsjon for denne båten.

Link to post
Share on other sites

Balticen var båt nummer en for mange. Rene Mercedesen til sjøs. Tror ikke andre motorbåter har vært i en slik klasse for seg selv. Ser man i dag har vel Balticen stagnert i forhold til sine konurrenter selv om den til stadighet er blitt oppgradert men masser av finesser.

 

Nidelv 24 er en sterk konkurrent. Dette er vel kanskje den riktige folkebåten sett pris i betraktning. Produsert i over 1000 eksemplarer var Nidelv 24 tidlig ute på markedet. Jeg mener å huske at Nidelv 24 kom lenge før Scand Baltic i produksjon. Trolig var det tidlig på 70-tallet den første Nidelv 24 ble sjøsatt?

 

I dagens båtnorge er det vel ingen båt som skiller seg ut fremfor andre? Viknes, NB eller Saga?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nidelv 24 er en sterk konkurrent. Dette er vel kanskje den riktige folkebåten sett pris i betraktning. Produsert i over 1000 eksemplarer var Nidelv 24 tidlig ute på markedet. Jeg mener å huske at Nidelv 24 kom lenge før Scand Baltic i produksjon. Trolig var det tidlig på 70-tallet den første Nidelv 24 ble sjøsatt?

 

 

Nidelv 24 ble satt i produksjon rundt 1966/1967 såvidt jeg husker.

Er lagd over 5000 tusen eksemplarer av den ifølge båtliv! Den produseres ennå, men selve konstruksjonen er nå bygd på joda 7500. Det innebærer at dagens nidelv kan gå i 18 knop, ha 110 hester og en ekstra stikklugar. Nidelv lager båten bare på bestilling idag.

Link to post
Share on other sites

Ja hei igjen.

 

Det jeg tenkte på er hva båt blir den nye folkebåten fra år 2009 til ca 2025 ( ca prisklasse-Båttype)

 

Blir det en NB fra pluss/minus millionen , eller en combi båt fra 300-500 tusen ( feks Arvor eller Beneteau 650 Antares )

 

Hva tipper dere ....... :discuss:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke den nye "motorfolkebåten" er kommet enda. Med tanker på egenskap som langtursbåt og framtidige miljøkrav er det vel knapt noen av dagens båter holder mål. Det kan kanskje bli en flerskrogsbåt, men da kommer problemet med plass i havner/marina inn. Det kan også bli en slank depl.båt med hybridframdrift og lang vannlinje som gir akseptabel fart.

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte min Saga 27 et år gammel i 1987, ga jeg 236.000 for den. Og så vidt jeg husker sparte jeg ca. 50.000 på å ikke kjøpe helt ny båt.

 

Redigert:

Her er prisene for ny Saga 27 i 1987

 

saga27_priser87.png

 

Og fullstendig prisliste fra Saga i 1987 for alle modeller og tilleggsutstyr, finner du i PDF-format her.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro folkebåten fremdeles vil ligge rundt en gjennomsnittlig årsinntekt, slik Saga 27 var i 1987. +/- noe såklart. Nei, jeg husker ikke hva årsinntekten var i -87, men vil tro rundt 250 000.

 

Dvs noe million-båt i dag, vil nok aldri bli noen folkebåt.

 

En liten digresjon.

I flge Princess importøren i Singapore var Norge, Princess sitt største marked etter Middelhavs-området og hjemme markedet England! Så noen million-båter har vi da seilene rundt oss!

Link to post
Share on other sites

Tror det blir vanskelig i finne 1 båt som blir folkebåt i den vrimmelen av båter og båtmerker i dag. Tror heller det blir et konsept = Bavaria dvs. bra turbåter til en svært bra priser i forhold til mange andre fabrikanter. Når det gjelder motorbåter så tror jeg neppe en behøver å være synsk for å tro at her må noe nytt til. Folk vil ønske å dra på lengre turer, og de må også kunne ha råd til det.

Prismessig vil sikkert "folkebåtene" variere mer i pris, men prisen vil fremdeles avspeile folks inntekt dersom vi ikke blir fullstendig lånekåte.

Hvorfor ikke tilby "modulbåter"? Hekte på en ny modul når en trenger større båt.

Link to post
Share on other sites

Da bør vel de norske båtprodusentene begynne og tenke nytt.Hva med og produsere en FOLKEBÅT som holder seg rundt ca 500-700 tusen.

 

Og da bør båten ha.........

 

* fart over 10 knop

* plass til en famillie på 4

* mulig combi løsning ( kunne fiske ha med krabbeteiner)

* norsk kvalitet/tåle litt vær/vind

* og..................

 

Klarer de det. :confused:

Link to post
Share on other sites

Noe for BP - en "tenkegruppe" for prosjektering av den ideele motorbåt eller fremtidens "folkebåt". ?? :flag:

 

Meget god ide , du har jo en flott emnetittel her..... "Tenkegruppe" for prosjektering av den ideele motorbåt eller fremtidens "folkebåt".

 

Er jo MANGE erfarne båtfolk her som kan komme med gode tips. Mulig de store norske båtprodusentene burde kikke litt på dette nye emne ( tenkegruppa) ........... kan jo bli store salgsvolum for de som går i gang med "fremtidens folkebåt" til en normal/folkelig pris . :rolleyes::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kunne nok være en interessant eksersis.

Når man prøver å se inn i fremtiden, så blir gjerne resultatet et helt annet enn man tror.

En som tok særdeles feil var jo George Orwell.

 

Men jeg tror nok at i et femtiårsperspektiv vil ressurs og miljø influere kraftig. Vi vil ikke ha råd til, og får heller ikke lov til, å sløse så hemningsløst med olje som vi gjør nå.

Stikkordene er nok vind og sol.

Link to post
Share on other sites

Tror du Orwell tok så feil? ..."storebror" ser oss i svær mange sammenheng ut at vi tenker så mye over det.

Men tilbake til framtidsbåten. Ut fra at vi er et "motorbåtland" tror jeg det er lurt å tenke "framtidsmotorbåt" ..det går sikkert bra å putte inn litt vindkraft via seil, drager, vindmølle o.l. Selv de mest konservative båtfolkene med trawlere har jo en liten liksom-mesan bak, så det er sikkert mulig å tenke noe vindkraft også. Jeg tror også at vil bygge båter i moduler, fortrinnsvis på lengden. Når familen øker kan en f.eks. koble på en akterkabinmodul, eller en evnt. flere mellom-moduler bak baugen så slipper en krøll med framdrift/propell.

Link to post
Share on other sites

Meget god ide , du har jo en flott emnetittel her..... "Tenkegruppe" for prosjektering av den ideele motorbåt eller fremtidens "folkebåt".

 

 

Ja, en kunne jo prøve, det koster lite --har du lyst til å starte opp, Ficher?

 

Mulig det blir litt av samme emne som vi er inne på nå/her........... :rolleyes:

 

Men for de som vil start et nytt emne med "Tenkegruppe" for prosjektering av den ideele motorbåt eller fremtidens "folkebåt".....kjør på. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...