Ficher Startet 30.Januar.2009 Del på Facebook Startet 30.Januar.2009 Hvorfor ble Saga 27 AC kåret til tidenes folkebåt ? Blir det vanskeligere og kåre en ny folkebåt om ca 10-20 år, etter som antall modeller på markede har økt betydeligt. Samt hva prisklasse vil denne nye folkebåt ligge på ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Januar.2009 Del på Facebook Svart 30.Januar.2009 Scand Baltic, har vel snart vært produsert i 30 år. Går jo an å sette opp en meningsmåling etter at det har kommet endel kandidater. (ingen tidsbegrensing for trådstarter for oppsett av poll) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 30.Januar.2009 Del på Facebook Svart 30.Januar.2009 Og så vidt jeg har forstått er det produsert mer enn 1000 eksemplarer med samme skrogform. En fantastisk båt for dem som eier dem - men til litt irritasjoin for dem som merker hekkbølgene. Vi elsket vår Baltic. Desverre var det opprinnelig en BMW motor ombord...., men motorer kan byttes. I dag er Yanmar 290 Hk en fantastisk opsjon for denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.Januar.2009 Del på Facebook Svart 30.Januar.2009 På seilbåtsiden må det vel være Bavaria som blir den nye folkebåten - som Maxibåtene var det på 70 og 80 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 30.Januar.2009 Del på Facebook Svart 30.Januar.2009 Balticen var båt nummer en for mange. Rene Mercedesen til sjøs. Tror ikke andre motorbåter har vært i en slik klasse for seg selv. Ser man i dag har vel Balticen stagnert i forhold til sine konurrenter selv om den til stadighet er blitt oppgradert men masser av finesser. Nidelv 24 er en sterk konkurrent. Dette er vel kanskje den riktige folkebåten sett pris i betraktning. Produsert i over 1000 eksemplarer var Nidelv 24 tidlig ute på markedet. Jeg mener å huske at Nidelv 24 kom lenge før Scand Baltic i produksjon. Trolig var det tidlig på 70-tallet den første Nidelv 24 ble sjøsatt? I dagens båtnorge er det vel ingen båt som skiller seg ut fremfor andre? Viknes, NB eller Saga? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bitteliten Svart 30.Januar.2009 Del på Facebook Svart 30.Januar.2009 Bavaria et sted mellom 33 og 37 fot er den nye snekka. Går ikke så fort - overkommelig pris - god kvalitet - masser av plass - samt at man ser miljøvennlig ut ettersom man har seil (som man sjelden bruker) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Januar.2009 Del på Facebook Svart 30.Januar.2009 Noen som vet hvilke kandidater det ble stemt over i 2005, har ikke klart å finne det på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
BigRevi Svart 30.Januar.2009 Del på Facebook Svart 30.Januar.2009 Nidelv 24 er en sterk konkurrent. Dette er vel kanskje den riktige folkebåten sett pris i betraktning. Produsert i over 1000 eksemplarer var Nidelv 24 tidlig ute på markedet. Jeg mener å huske at Nidelv 24 kom lenge før Scand Baltic i produksjon. Trolig var det tidlig på 70-tallet den første Nidelv 24 ble sjøsatt? Nidelv 24 ble satt i produksjon rundt 1966/1967 såvidt jeg husker. Er lagd over 5000 tusen eksemplarer av den ifølge båtliv! Den produseres ennå, men selve konstruksjonen er nå bygd på joda 7500. Det innebærer at dagens nidelv kan gå i 18 knop, ha 110 hester og en ekstra stikklugar. Nidelv lager båten bare på bestilling idag. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 1.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Ja hei igjen. Det jeg tenkte på er hva båt blir den nye folkebåten fra år 2009 til ca 2025 ( ca prisklasse-Båttype) Blir det en NB fra pluss/minus millionen , eller en combi båt fra 300-500 tusen ( feks Arvor eller Beneteau 650 Antares ) Hva tipper dere ....... Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Jeg vil kanskje tro en daycruiser, i prisklassen mindre en 400 000. Yanmarin, Uttern, Askeladden er vel de som har solgt mest, kanskje også Ibiza. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Jeg tror ikke den nye "motorfolkebåten" er kommet enda. Med tanker på egenskap som langtursbåt og framtidige miljøkrav er det vel knapt noen av dagens båter holder mål. Det kan kanskje bli en flerskrogsbåt, men da kommer problemet med plass i havner/marina inn. Det kan også bli en slank depl.båt med hybridframdrift og lang vannlinje som gir akseptabel fart. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 1.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Jeg tror ikke den nye "motorfolkebåten" er kommet enda. Mulig det, men hva prisklasse tror du denne båten vil ligge på. ( med tanke på at Saga 27 lå på ca 300-400 tusen i sin glans periode) Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 En saga på 70-tallet, kostet den 3-400 000? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 (redigert) Da jeg kjøpte min Saga 27 et år gammel i 1987, ga jeg 236.000 for den. Og så vidt jeg husker sparte jeg ca. 50.000 på å ikke kjøpe helt ny båt. Redigert: Her er prisene for ny Saga 27 i 1987 Og fullstendig prisliste fra Saga i 1987 for alle modeller og tilleggsutstyr, finner du i PDF-format her. Lars H. Redigert 1.Februar.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Enzo Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Bavaria som blir den nye folkebåten Nå er vel bavaria det merket som holder en modell kortest tid så det er neppe et godt valg , generelt så er det vel få båter som holdes tilnærmet uendret mer enn 10år nå. Comfortina 32 er vel en bedre kandidat da den har levd veldig lenge Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Jeg vil tro folkebåten fremdeles vil ligge rundt en gjennomsnittlig årsinntekt, slik Saga 27 var i 1987. +/- noe såklart. Nei, jeg husker ikke hva årsinntekten var i -87, men vil tro rundt 250 000. Dvs noe million-båt i dag, vil nok aldri bli noen folkebåt. En liten digresjon. I flge Princess importøren i Singapore var Norge, Princess sitt største marked etter Middelhavs-området og hjemme markedet England! Så noen million-båter har vi da seilene rundt oss! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Comfortina 32 er vel en bedre kandidat da den har levd veldig lenge Ble laget i 900 eks. mellom 1982 og 1998. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Tror det blir vanskelig i finne 1 båt som blir folkebåt i den vrimmelen av båter og båtmerker i dag. Tror heller det blir et konsept = Bavaria dvs. bra turbåter til en svært bra priser i forhold til mange andre fabrikanter. Når det gjelder motorbåter så tror jeg neppe en behøver å være synsk for å tro at her må noe nytt til. Folk vil ønske å dra på lengre turer, og de må også kunne ha råd til det. Prismessig vil sikkert "folkebåtene" variere mer i pris, men prisen vil fremdeles avspeile folks inntekt dersom vi ikke blir fullstendig lånekåte. Hvorfor ikke tilby "modulbåter"? Hekte på en ny modul når en trenger større båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 2.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Da bør vel de norske båtprodusentene begynne og tenke nytt.Hva med og produsere en FOLKEBÅT som holder seg rundt ca 500-700 tusen. Og da bør båten ha......... * fart over 10 knop * plass til en famillie på 4 * mulig combi løsning ( kunne fiske ha med krabbeteiner) * norsk kvalitet/tåle litt vær/vind * og.................. Klarer de det. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Hmm.. hvem vet? En gruppe med utgangspunkt fra bladet "Seilas" tror jeg - konstruerte den "ideelle turseiler" (Hero) for mage år siden. Noe for BP - en "tenkegruppe" for prosjektering av den ideele motorbåt eller fremtidens "folkebåt". ?? Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 2.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Noe for BP - en "tenkegruppe" for prosjektering av den ideele motorbåt eller fremtidens "folkebåt". ?? Meget god ide , du har jo en flott emnetittel her..... "Tenkegruppe" for prosjektering av den ideele motorbåt eller fremtidens "folkebåt". Er jo MANGE erfarne båtfolk her som kan komme med gode tips. Mulig de store norske båtprodusentene burde kikke litt på dette nye emne ( tenkegruppa) ........... kan jo bli store salgsvolum for de som går i gang med "fremtidens folkebåt" til en normal/folkelig pris . Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 (redigert) Ja, en kunne jo prøve, det koster lite --har du lyst til å starte opp, Ficher? Redigert 2.Februar.2009 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Kunne nok være en interessant eksersis. Når man prøver å se inn i fremtiden, så blir gjerne resultatet et helt annet enn man tror. En som tok særdeles feil var jo George Orwell. Men jeg tror nok at i et femtiårsperspektiv vil ressurs og miljø influere kraftig. Vi vil ikke ha råd til, og får heller ikke lov til, å sløse så hemningsløst med olje som vi gjør nå. Stikkordene er nok vind og sol. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Tror du Orwell tok så feil? ..."storebror" ser oss i svær mange sammenheng ut at vi tenker så mye over det. Men tilbake til framtidsbåten. Ut fra at vi er et "motorbåtland" tror jeg det er lurt å tenke "framtidsmotorbåt" ..det går sikkert bra å putte inn litt vindkraft via seil, drager, vindmølle o.l. Selv de mest konservative båtfolkene med trawlere har jo en liten liksom-mesan bak, så det er sikkert mulig å tenke noe vindkraft også. Jeg tror også at vil bygge båter i moduler, fortrinnsvis på lengden. Når familen øker kan en f.eks. koble på en akterkabinmodul, eller en evnt. flere mellom-moduler bak baugen så slipper en krøll med framdrift/propell. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 2.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Meget god ide , du har jo en flott emnetittel her..... "Tenkegruppe" for prosjektering av den ideele motorbåt eller fremtidens "folkebåt". Ja, en kunne jo prøve, det koster lite --har du lyst til å starte opp, Ficher? Mulig det blir litt av samme emne som vi er inne på nå/her........... Men for de som vil start et nytt emne med "Tenkegruppe" for prosjektering av den ideele motorbåt eller fremtidens "folkebåt".....kjør på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.