Jump to content

Strøm fra en 5 HK Mercury


Kullis

Recommended Posts

Tror faktis det var versjoner med og uten ladespole under svinghjulet, hvis du har to ledninger som kommer ut fra under svinghjulet som ikke er koblet til noe er det sikkert disse to som kommer fra ladespolen.Skal du da bruke disse til å lade batteri eller lignende trenger du en likeretter, selges hos mercury forhandleren for ein 1000 lapp eller så kan du lage selv og kjøpe deler fra for eksempel clas ohlson for en 100 lapp.

Link to post
Share on other sites

..takker!

Det kommer to ledninger, og kun disse fra undersiden av svinghjulet. På andre siden av svinghjulet en til, men denne kommer fra en liten "klump" på utsiden av svinghjulet.

Disse tre ledningene går inn en sort boks.. herfra fordeles det til tenningsanlegg, stoppknapp o.l.

Ser ut for meg, om det i det helle tatt er mulig er tjuvklemmer.., men man vet ikke hvor mye man får av strøm.. og kan vel risikere overbelastning uten original likeretter med ladevippe…

 

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke røre de ledningene som har med tenningen å gjøre! Det har alltid egen spole.

Det skal være to ledninger som ikke er tilkoblet noe som kommer ut fra innsiden på svinghjulet.

Bruker du et multimeter skal du kunne måle strøm ut fra disse. Husk å sette velgeren på vekselstrøm.

Eller du kan bruke en liten 12v glødepære. For å kunne bruke strømmen til batterier, og annen elektronikk, må det monteres en likeretter.

Trenger ikke noe laderele. Batterier sørger for jevn strøm.

Jeg satte ladespole og likeretter på tohatsu 5 hk 4takt. Kostet vel 1000lappen. Ubelastet hadde jeg 18v men tilkoblet batteri var det 13,6v.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Spenningen fra tennspolen kan variere fra noen få volt ved tomgang til 30 V ved fult turtall. Den enkleste måten å få dette til å fungere er å bruke en enkel likeretter og så kople til ett batteri. Da vil du aldri klare å lfte spenningen over 15 volt og det er ingen fare for å ødelegge noe. Alterntivt har jeg laget en ordentlig regulator en gang slik at jeg slapp batteri, men da måtte motoren gå på minimum 1/3 av fult turtall for å få en topplanterne til å lyse.

Link to post
Share on other sites

.. takker for hjelpen.. vanvittig dyrt!

 

:headbang:

og noe annet som er alt for dyrt.. kontrollboks ønske på en 5 hk.. må ha et Attaching kit-R/C.. til kr 3 500,- + kabler og kontrollboks...

Hvem kjøper seg "strøm" for lanterner og setter inn konsoll m/ratt i en båt med 5 hk.. jo pappa'r som ikke ønsker en 10-12 åring skal kjøre fortere enn tillatt.. og da Cap på Maritim.. med topplanterne.. ;-)

 

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...