dykkern Startet 31.Januar.2009 Del på Facebook Startet 31.Januar.2009 Hei, finner ikke svarene jeg trenger på tidligere innlegg, så forsøker med et eget: Jeg har en AQ130 med 270 drev. Det har vært en liten ulyd/skranglelyd særlig ved krapp svinging. Etter en langtur i sommer ble lyden mer tydlig, og var der også ved kjøring rett frem. Jeg har tatt av drevet, og ser at knutene/kryssene ser fine ut. Ikke noe merkbar slark i dem. Jeg antar derfor at det er slark i lageret rundt drivakselen. Jeg har sett i boken "Gjör det själv" Aquamatic fra Volvo Penta. Her ser det ut som at akselen skal sitte fast i skjoldet? Stemmer dette? Min aksel er løs, og kan lett trekkes ut. Skulle denne vært festet med låsringer? For å bytte lageret i skjoldet; må jeg virkelig ta ut svinghjulskåpen, eller holder det å "bare" flytte motoren litt. I boken virker det som at kåpen må demonteres fra skjoldet? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 31.Januar.2009 Del på Facebook Svart 31.Januar.2009 Du trenger ikke å demontere kåpen fra båten/sjoldet. Det skal være låseringer som hindrer aksel å vandre og det er låseringer som holder lager(e) på plass. Noen skjold var det bare ett lager på, kanskje det var 270-280 skjoldet...se i boka. Det holder å flytte motor litt frem. slik at du får litt plass bak motor. Ofte enklest å hive alt på land å ta det der spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
dykkern Svart 2.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Takk for svar. Da mangler jeg tydeligvis låseringer på akselen. Ser ut som det er ett lager i dette skjoldet. Båten er på land, og drevet er av. Iflg boken virker dette ganske rett frem - mange steg men ikke spesielt vanskelig. Jeg har erfart at ting ofte ikke er så enkelt som det det kommer frem i slike bøker. Er det noe spesielt jeg burde tenke på/passe på ifm bytte av dette lageret? Noen tips fra de som har gjort det tidligere? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.