Lazyjack Startet 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2009 På min Standard Horizon VHF er det egen knapp for å veksle mellom kanal 16 og kanal 9. Jeg lurer litt på hva som er spesielt med kanal 9? Dette er jo en skip-skip kanal og vel også den med høyest prioritet men utover det kan jeg ikke se at det er noe spesielt med den. Kan noen opplyse meg?(Har VHF-kurs men er nok blitt litt rusten....) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 I USA brukes kanal 9 til kalling mellom lystbåter. Slik som L2 er ment her i Skandinavia. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Hilmar 2 Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Mener å ha hørt at den ble brukt til Sikker Navigasjon før i tiden. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
ÅtteGlass Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 For å utdype litt nærere. Ditt apparat er nok tilpasset bruk i USA. Her er en nærmere forklaring fra sidene til US Coast Guard. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
oddgeir Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Det er mye info på nettet: Boatsafe Let me start by talking about the major channels that recreational boaters should be familiar with. The Federal Communications Commission has established VHF-FM channel 9 as a supplementary calling channel for noncommercial vessels (recreational boaters). A ship or shore unit wishing to call a boater would do so on channel 9, and anyone (boaters included) wishing to call a commercial ship or shore activity would continue to do so on channel 16. Recreational boaters may continue to call the Coast Guard and any commercial facility on channel 16. The purpose of the FCC regulation is to relieve congestion on VHF channel 16, the distress, safety and calling frequency. FCC regulations require boaters having VHF radios to maintain a watch on either VHF channel 9 or channel 16, whenever the radio is turned on and not communicating with another station. Warning: The Coast Guard announces urgent marine information broadcasts and storm warnings on channel 9 in the First Coast Guard District only (waters off the coast of northern New Jersey, New York, and New England). For that reason, we strongly urge boaters to use channel 9 in these waters. Use of channel 9 in other waters is optional, and we recommend boaters keep tuned to and use channel 16 in those waters unless otherwise notified by the Coast Guard. Channels 9 and 16 are used for "hailing" (calling another vessel) only. Once you have contacted a vessel you should move your conversation to a "working channel". That is, one designated as "non-commercial" such as channel 68. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
LALUNA II Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 (redigert) Er stort sett fiskere som bruker den seg i mellom (båt-båt) her på sørlandet vet ikke hva som blir brukt andre plasser da ... Redigert 1.Februar.2009 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lars H. Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 (redigert) Hei. Når det gjelder bruk i Norge, og Europa ellers, gjelder: Simplexkanalen K9 kan brukes som "skip til skip kanal, havnetjeneste i trange farvann og dirigering av fartøy" Skal kanalen kunne brukes som skip til skip kanal, gjelder følgende anmerkning: "Kan benyttes i områder der kanalen ikke er i bruk for havnetjeneste ol." Se ellers min oversikt om bruk av de maritime VHF-kanalene her. Og i printvenlig utgave her. Det ble nevnt prioritet på skip til skip kanaler (men som for k9 kan det være restiksjoner på noen kanaler). Listen er fra høyest til lavest prioritet: 6, 8, 10, 13, 9, 72, 73, 69, 67, 77, 15, 17 Redigert. Oversikt over US-kanaler og bruk finner du her. Lars H. Redigert 1.Februar.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 "Recreational boaters may continue to call the Coast Guard and any commercial facility on channel 16" USCG finner man på kanal 22A. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 I Norge benytes kanal 8 som primærkanal for kommunikasjon mellom fiskefartøyer og kanal 9 som sekunderkanal. Kommunikasjon mellom hanselsfartøyer går somoftest på kanal 6. Detter er ikke lovfestet eller ut fra noen forskrift men kun etter sedvane. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 I USA brukes kanal 9 til kalling mellom lystbåter. Slik som L2 er ment her i Skandinavia. Joda, stasjonen er ganske riktig kjøpt i USA så da er det nok der det ligger. Da er det vel usikkert også om den har L1, L2 og L3 men det får jeg sjekke nærmere. Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Har en uniden bærbar.Når jeg slår den på popper kanal 9 på først. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Ulovlig søppel som ikke er godkjent for konsesjon i Norge med andre ord. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Håndholdte radioer har ikke krav om å gå på 16 når radioen skrues på. Dette er vel bare noe Stasjonære radioer har. Men det med Kanal 9 som kallekanal Da må vi over dammen får å få det demonstrert Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
M/S Malene Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Hei Hvis VHF en er kjøpt i USA, så tror jeg du bør sjekke om den kan programmeres for Europeisk bruk. Mener å huske at frekvensparene i "duplekskanalene" ikke er de samme i US mode. Flashback fra instruksjonsboka til en RT144 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Det er bare å sette den i "International" modus istedetfor "US". Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 Tja....alle VHF'er som skal bli lisensiert i Norge, må være CE-merket (merk at alle SOLAS-båter må ha ratt-merket utstyr). Videre må det fremgå av samsvarserklæringen hvilke standarder/direktiver den skal tilfredsstille (minimum R&TTE-direktivet, og dersom radioen har distress; minimum ETSI's standard for klasse D). Er vel ikke heeeelt sikker på at en importert radio fra f eks unaiten er CE-merket etc....og da blir'e itte noen EU-notifisering og ei heller mulig å få den registert hos Telenor Maritim Radio. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 Tja....alle VHF'er som skal bli lisensiert i Norge, må være CE-merket ............. jepp, vet att regler/lover säger dette....... men denne båten på veg in mot Oslo, skall han da stenge VHF'n skite i o kalle opp VTS Horten eller los..... hvorfor har man ikke en internasjonell standard på VHF-radior Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mix Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 Mannskapet der vet nok det de trenger å vite om VHF og frekvensene. I motsetning til den gjevne norske fritidsbåteier. (Svenske er sikkert enda verre). Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 Mannskapet der vet nok det de trenger å vite om VHF og frekvensene.I motsetning til den gjevne norske fritidsbåteier. (Svenske er sikkert enda verre). men CE-merkningen har inget o gjöre med vem/vilken nasjonalitet det er på han/hun som snakker det er dom fysiske kraven til radio-stasjonen........hvorfor ikke ha en Internasjonal standard??? CE-krav gjör att vi måste betale mer för en VHF-radio, enn om disse radioer kunde marknadsföres/selges over hele Verlden... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mix Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 CE kravene er i praksis en tollmur, eller enda bedre tullmur. Enig i det. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 jepp, just precis, som vi säger det er en tollmur......hade vi haft internasjelle regler så hade vi haft lavare priser på radioer.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mix Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 Det mest skremmende er at det internasjonale kanalsettet på amerikanske radioer er ikke det samme engang. Ett eksempel: Sjekk den norske kanalplanen for kanal 66 f.eks. En mye brukt tofrekvens kanal. 156.325 160.925 En amerikansk VHF har 66A som en enfrekvenskanal 156.325 156.325 Og dette i det internasjonale kanalsettet ! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 har ikke sjekket Mix, men kan ikke förstå hvorfor man ikke kan lage en felles standard for frekvenser o radion(hardware!) Worldwide .... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirV Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 Yo, den store båten faller nok under IMO's SOLAS-krav, og benytter typegodkjent RATT-merket utstyr....hvorvidt CE-merking er tull eller ikke får hver enkelt gjøre seg opp en formening om....men det er nå bra at ITU og ETSI lager hhv funksjonelle krav og test-krav for bl a radioutstyr, basert på IMO sin retningslinjer. Og det er bla disse som legges til grunn ved notifisering av utstyret. Ellers ville det vært veeeldig mye rart på markedet...tro meg. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 Og man har egentlig med å følge reglene okke som. Så en USA VHF er ikke lovlig i Norge og blir ikke gitt konsesjon på. Og godt er det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.