Jump to content

VHF kanal 9 - Hva er spesielt med den?


Lazyjack

Recommended Posts

På min Standard Horizon VHF er det egen knapp for å veksle mellom kanal 16 og kanal 9. Jeg lurer litt på hva som er spesielt med kanal 9? Dette er jo en skip-skip kanal og vel også den med høyest prioritet men utover det kan jeg ikke se at det er noe spesielt med den.

Kan noen opplyse meg?(Har VHF-kurs men er nok blitt litt rusten....)

Link to post
Share on other sites

Det er mye info på nettet:

 

Boatsafe

 

Let me start by talking about the major channels that recreational boaters should be familiar with. The Federal Communications Commission has established VHF-FM channel 9 as a supplementary calling channel for noncommercial vessels (recreational boaters). A ship or shore unit wishing to call a boater would do so on channel 9, and anyone (boaters included) wishing to call a commercial ship or shore activity would continue to do so on channel 16. Recreational boaters may continue to call the Coast Guard and any commercial facility on channel 16.

 

The purpose of the FCC regulation is to relieve congestion on VHF channel 16, the distress, safety and calling frequency. FCC regulations require boaters having VHF radios to maintain a watch on either VHF channel 9 or channel 16, whenever the radio is turned on and not communicating with another station.

 

Warning: The Coast Guard announces urgent marine information broadcasts and storm warnings on channel 9 in the First Coast Guard District only (waters off the coast of northern New Jersey, New York, and New England). For that reason, we strongly urge boaters to use channel 9 in these waters. Use of channel 9 in other waters is optional, and we recommend boaters keep tuned to and use channel 16 in those waters unless otherwise notified by the Coast Guard.

 

Channels 9 and 16 are used for "hailing" (calling another vessel) only. Once you have contacted a vessel you should move your conversation to a "working channel". That is, one designated as "non-commercial" such as channel 68.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Når det gjelder bruk i Norge, og Europa ellers, gjelder:

 

Simplexkanalen K9 kan brukes som "skip til skip kanal, havnetjeneste i trange farvann og dirigering av fartøy" Skal kanalen kunne brukes som skip til skip kanal, gjelder følgende anmerkning: "Kan benyttes i områder der kanalen ikke er i bruk for havnetjeneste ol." Se ellers min oversikt om bruk av de maritime VHF-kanalene her. Og i printvenlig utgave her.

 

Det ble nevnt prioritet på skip til skip kanaler (men som for k9 kan det være restiksjoner på noen kanaler). Listen er fra høyest til lavest prioritet:

6, 8, 10, 13, 9, 72, 73, 69, 67, 77, 15, 17

 

Redigert.

 

Oversikt over US-kanaler og bruk finner du her.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I USA brukes kanal 9 til kalling mellom lystbåter. Slik som L2 er ment her i Skandinavia.

Joda, stasjonen er ganske riktig kjøpt i USA så da er det nok der det ligger. Da er det vel usikkert også om den har L1, L2 og L3 men det får jeg sjekke nærmere.

 

Takk for svar!

Link to post
Share on other sites

Tja....alle VHF'er som skal bli lisensiert i Norge, må være CE-merket (merk at alle SOLAS-båter må ha ratt-merket utstyr). Videre må det fremgå av samsvarserklæringen hvilke standarder/direktiver den skal tilfredsstille (minimum R&TTE-direktivet, og dersom radioen har distress; minimum ETSI's standard for klasse D). Er vel ikke heeeelt sikker på at en importert radio fra f eks unaiten er CE-merket etc....og da blir'e itte noen EU-notifisering og ei heller mulig å få den registert hos Telenor Maritim Radio.

Link to post
Share on other sites

Tja....alle VHF'er som skal bli lisensiert i Norge, må være CE-merket .............

 

jepp, vet att regler/lover säger dette....... :smiley:

 

men denne båten på veg in mot Oslo, skall han da stenge VHF'n skite i o kalle opp VTS Horten eller los.....

hvorfor har man ikke en internasjonell standard på VHF-radior :smiley:

cruiseship_prideofamerica5.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Mannskapet der vet nok det de trenger å vite om VHF og frekvensene.

I motsetning til den gjevne norske fritidsbåteier. (Svenske er sikkert enda verre). :lol:

men CE-merkningen har inget o gjöre med vem/vilken nasjonalitet det er på han/hun som snakker

 

det er dom fysiske kraven til radio-stasjonen........hvorfor ikke ha en Internasjonal standard???

 

CE-krav gjör att vi måste betale mer för en VHF-radio, enn om disse radioer kunde marknadsföres/selges over hele Verlden... :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det mest skremmende er at det internasjonale kanalsettet på amerikanske radioer er ikke det samme engang.

Ett eksempel:

Sjekk den norske kanalplanen for kanal 66 f.eks.

En mye brukt tofrekvens kanal. 156.325 160.925

 

En amerikansk VHF har 66A som en enfrekvenskanal 156.325 156.325

Og dette i det internasjonale kanalsettet !

 

 

Link to post
Share on other sites

Yo, den store båten faller nok under IMO's SOLAS-krav, og benytter typegodkjent RATT-merket utstyr....hvorvidt CE-merking er tull eller ikke får hver enkelt gjøre seg opp en formening om....men det er nå bra at ITU og ETSI lager hhv funksjonelle krav og test-krav for bl a radioutstyr, basert på IMO sin retningslinjer. Og det er bla disse som legges til grunn ved notifisering av utstyret. Ellers ville det vært veeeldig mye rart på markedet...tro meg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...