GeirV Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 VHF'er og annet snacs prdusert i USA eller en annen verdensdel kan godt selges i Norge, så fremt produsenten utsteder en samsvarserklæring på at riktige standarder er benyttet. Dette er i seg selv ikke kostnadsdrivende, men det kan koste å utvikle produkter i samsvar med f eks R&TTE-direktivet, da denne stiller krav til produktet så vel som produksjonen. R&TTE stiller bla a krav til forbrukerens sikkerhet, så som stråling, strålingsimmunitet, etc. Skulle tro dette var i de flestes interesser, i den grad de ønsker utstyr som fungerer som forventet.....videre er det krav til VHF'er som har DSC, herunder distress, f eks ETSI's klasse D. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 GeirV skrev: VHF'er og annet snacs prdusert i USA eller en annen verdensdel kan godt selges i Norge, Selvfølgelig. Og det gjør de fleste produsentene over der. De produserer egne EU modeller for vårt marked. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 Mix skrev: De produserer egne EU modeller for vårt marked. som mange ganger er helt identiske 'inombords'........ men når de kommer hit med CE-merket på, så koster de 30-50% mer....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 Lars H. skrev: Hei........Det ble nevnt prioritet på skip til skip kanaler (men som for k9 kan det være restiksjoner på noen kanaler). Listen er fra høyest til lavest prioritet: 6, 8, 10, 13, 9, 72, 73, 69, 67, 77, 15, 17 Hei igjen Lars, Den omtalte prioriteringen har jeg ikke sett noe til de siste årene. Den er også fjernet fra listen i VHF-læreboken. Sannsynligvis har man droppet den. BMP skrev: I Norge benytes kanal 8 som primærkanal for kommunikasjon mellom fiskefartøyer og kanal 9 som sekunderkanal. Kommunikasjon mellom hanselsfartøyer går somoftest på kanal 6. Detter er ikke lovfestet eller ut fra noen forskrift men kun etter sedvane. Du skriver "sedvane", men jeg tror den kan være nokså lokal . . . . Hos oss på det sørlige vestlandet brukes #8 svært meget mellom slepebåter og ved fortøyningsoperasjoner. Kanal 9 er på det nærmeste blitt som en "hustelefon" for rutefartøyene til Stavangerske. (De lytter ofte ikke på 16, men alltid på 9...) Hilmar 2 skrev: Håndholdte radioer har ikke krav om å gå på 16 når radioen skrues på. ...... Det er godt mulig at du har rett i at det ikke er noe krav, men jeg kan ikke huske å ha vært borti noe håndapparat som ikke gikk rett på 16 når man slo den på. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lars H. Svart 5.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2009 Poseidon skrev: Hei igjen Lars, Den omtalte prioriteringen har jeg ikke sett noe til de siste årene. Den er også fjernet fra listen i VHF-læreboken. Sannsynligvis har man droppet den. Den siste dokumentasjonen jeg har på dette er fra "Instruks for norske maritime radiostasjoner august 1997" fra Telenor, Maritim Radio. Nyere dokumentasjon har jeg ikke klart å få tak i. Men det må da finnes? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bestfaro Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 På Telemarkskanalen bruks kanal 9 av kanalbåtene og deres landstasjoner. Det er alltid noen som lytter der Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 Lazyjack skrev: Joda, stasjonen er ganske riktig kjøpt i USA så da er det nok der det ligger. Da er det vel usikkert også om den har L1, L2 og L3 men det får jeg sjekke nærmere. Kjøpte min Standard horizon GX 1500 hos seatronic i våres, denne har også 16/9 knappen, den ble forresten satt opp med L1,2 og 3 av forhandeleren da de ikke var levert med dette oppsatt, så det lar seg programmere. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2009 (redigert) Hei. Etter det en kan lese i "Instruks for norske maritime mobile radiostasjoner" av 1997, kan denne simplex kanalen fritt benyttes som skip til skip kanal dersom den ikke er i bruk til havnetjeneste eller dirigering av skip i trange farvann på stedet. Så i Telemarkkanalen er det vel regelen om dirigering som er tatt i bruk. Det samme gjelder forøvrig også k9, k10, k15, k17, k67, k69 og k73. K15 og k17 dog med redusert effekt (nabokanaler til k16). Lars H. Redigert 26.Juli.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jk Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Ang. amerikanske kontra europeiske normer: Det kreves faktisk *flere* formaliteter for å selge radioutstyr i USA enn i Europa. Det kreves testing - samsvarserklæring holder ikke, og modellen må registreres hos FCC. Jeg er nysgjerrig på hvilke europeiske krav FCC-godkjente radioer ikke oppfyller, og omvendt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.