Jump to content

VHF kanal 9 - Hva er spesielt med den?

Lazyjack

Recommended Posts

VHF'er og annet snacs prdusert i USA eller en annen verdensdel kan godt selges i Norge, så fremt produsenten utsteder en samsvarserklæring på at riktige standarder er benyttet. Dette er i seg selv ikke kostnadsdrivende, men det kan koste å utvikle produkter i samsvar med f eks R&TTE-direktivet, da denne stiller krav til produktet så vel som produksjonen. R&TTE stiller bla a krav til forbrukerens sikkerhet, så som stråling, strålingsimmunitet, etc. Skulle tro dette var i de flestes interesser, i den grad de ønsker utstyr som fungerer som forventet.....videre er det krav til VHF'er som har DSC, herunder distress, f eks ETSI's klasse D.

Hei.

.......Det ble nevnt prioritet på skip til skip kanaler (men som for k9 kan det være restiksjoner på noen kanaler). Listen er fra høyest til lavest prioritet:

6, 8, 10, 13, 9, 72, 73, 69, 67, 77, 15, 17

Hei igjen Lars,

Den omtalte prioriteringen har jeg ikke sett noe til de siste årene. Den er også fjernet fra listen i VHF-læreboken. Sannsynligvis har man droppet den.

I Norge benytes kanal 8 som primærkanal for kommunikasjon mellom fiskefartøyer og kanal 9 som sekunderkanal. Kommunikasjon mellom hanselsfartøyer går somoftest på kanal 6. Detter er ikke lovfestet eller ut fra noen forskrift men kun etter sedvane.

Du skriver "sedvane", men jeg tror den kan være nokså lokal . . . .

Hos oss på det sørlige vestlandet brukes #8 svært meget mellom slepebåter og ved fortøyningsoperasjoner. Kanal 9 er på det nærmeste blitt som en "hustelefon" for rutefartøyene til Stavangerske. (De lytter ofte ikke på 16, men alltid på 9...)

Håndholdte radioer har ikke krav om å gå på 16 når radioen skrues på. ......

Det er godt mulig at du har rett i at det ikke er noe krav, men jeg kan ikke huske å ha vært borti noe håndapparat som ikke gikk rett på 16 når man slo den på.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei igjen Lars, Den omtalte prioriteringen har jeg ikke sett noe til de siste årene. Den er også fjernet fra listen i VHF-læreboken. Sannsynligvis har man droppet den.

Den siste dokumentasjonen jeg har på dette er fra "Instruks for norske maritime radiostasjoner august 1997" fra Telenor, Maritim Radio. Nyere dokumentasjon har jeg ikke klart å få tak i. Men det må da finnes?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 5 måneder senere...
Joda, stasjonen er ganske riktig kjøpt i USA så da er det nok der det ligger. Da er det vel usikkert også om den har L1, L2 og L3 men det får jeg sjekke nærmere.

Kjøpte min Standard horizon GX 1500 hos seatronic i våres, denne har også 16/9 knappen, den ble forresten satt opp med L1,2 og 3 av forhandeleren da de ikke var levert med dette oppsatt, så det lar seg programmere.

Hei.

Etter det en kan lese i "Instruks for norske maritime mobile radiostasjoner" av 1997, kan denne simplex kanalen fritt benyttes som skip til skip kanal dersom den ikke er i bruk til havnetjeneste eller dirigering av skip i trange farvann på stedet. Så i Telemarkkanalen er det vel regelen om dirigering som er tatt i bruk. Det samme gjelder forøvrig også k9, k10, k15, k17, k67, k69 og k73. K15 og k17 dog med redusert effekt (nabokanaler til k16).

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ang. amerikanske kontra europeiske normer: Det kreves faktisk *flere* formaliteter for å selge radioutstyr i USA enn i Europa. Det kreves testing - samsvarserklæring holder ikke, og modellen må registreres hos FCC. Jeg er nysgjerrig på hvilke europeiske krav FCC-godkjente radioer ikke oppfyller, og omvendt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...