Jump to content

Tom for Diesel

Goddis77

Recommended Posts

Har en Yanmar 33, som gikk tom for diesel her forleden. Var kommet 50m fra pumpen når det skjedde. I den forbindelse... må dieselfiltre og lignende byttes etter en sånn opplevelse, eller er det bare å fortsette å kjøre?  :crazy:

Har ihvertfall lært etter denne opplevelsen, og har nå alltid en 5L kanne i reserve.

(reservetanken er inne for sjekk/testing).

Har luftet og alt er ok. Men fikk et problem i dag, da vi var utpå begynte plutselig turtallet å synke. Hadde litt lite diesel og høy belastning, så jeg lurte på om det hadde en innvirkning på at vi hadde gått tom for diesel en gang før. (Tanken var 1/4 full i dag)

Kan hende du fikk med deg noe bunnslam når du kjørte tom tanken sist og at filtrene har tettet seg. At turtallet synker kan være et tegn på dette. Skader sikkert ikke å skifte filteret.

Det kan også ha vært litt luft som har blitt presset igjennom.

Jeg har i vinter hatt av hele dieselsystemet og den stoppet hele 4 ganger etter at jeg startet den opp på sjøen grunnet luft i dieselsystemet. Jeg merket godt i perioder hvor motoren tygde luft ved at den gikk på lavere turtall.

s/y "Arnegrut", Asker

Skal fylle tanken idag, og kjøre den på forskjellig belastning for å se om det kommer tilbake. Men skal for sikkerhets skyld ta en kjapp dukkert for å se om det har viklet seg noe i propellen.

Hadde forresten skikkelig flaks opp i det hele. Lå midt i Strømme bro på full belastning bare sekunder før det skjedde. Det kunne endt ganske stygt det der.