Jump to content

Strømmen gått på brygga , er det noe problem å ligge der da ?


Enzo

Recommended Posts

Jeg ligger på en brygge med strøm på og en liten varmer inne i båten , nå er strømmen gått og til uka blir det endel kaldere , det er boblehavn så den er isfri , kan det bli problemer uten varme i båten ?

Finnes det evnt bærbare varmere å kjøpe som jeg kan sette i båten som ikke går på strøm men samtidig virker en stund så jeg ikke trenger å fylle "fuel" på oftere enn en gang i døgnet ?

Link to post

Så fremt du har tappet av ferskvannssystemet, og frostveske i toalett og septik, går det fint med kuldegrader. Min erfaring er at hvis det blir -10 eller lavere over flere dager, må jeg kjøre inn frostveske i sjøvannssløyfa til motor i tillegg. Gjør ikke dette før det blir kaldt, da den brukes litt om vinteren også.

Link to post

Jeg har pleid å bare fyre opp motoren og så helle en kanne med frostværke/vann rett oppi filteret til det kommer ut blåveske av exosen men jeg lurer bare på om det er bortkastet arbeid.

Evnt stenge inntaket og kjøre motor til det ikke kommer ut kjøleveske

Jeg sendte nå et spørsmål til forsikringen om dette med varme nå så da får jeg vel et greit svar

Edited by Enzo (see edit history)
Link to post

Bortkastet arbeid ? Tja 10 liter frostvæske koster vel et par hundre lapper en frost sprengt blokk koster ?????? :yesnod: ( Blir lite igjen på budsjettet for nye seil da vettu )

 

Og frostsprengning av motoren dekker nok forsikringen din ikke. og åpen flamme uten tilsyn tror jeg nok selskapene ikke er så glad i . ( har jobbet med problematikken)

Edited by Rastløs (see edit history)
Link to post

Nå skal det vel godt gjøres at det blir mange kuldegrader i motorrommet. Jeg lå uten varme i båten i hele fjor vinter og kaldeste utetemp var minus 12 på det kaldeste, og laveste temp i motorrom var minus 0,5 og minus 1,5 i salongen.. Hadde noen vanlige flasker med vann stående på pantry benken og de frøs ikke... Jeg lå ikke i bodle havn, men lå siden i Brevikstrømmen, og der var det grei temp på sjøvannet hele vinteren og isfritt

 

Men det er en billig forsikring å helde på en skvett frostveske i primærsekundærkretsen..... jeg gjorde som andre har nevnt, fylte på via filteret og det gikk med en 10-12 liter før det kun ut eksosen... etter dette fylte jeg opp filteret og åpnet sjøvannsinntaket slik at jeg fikk flyt opp ventilen..

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det skal mye til for at du skal få kuldegrader i motorrommet så lenge det ikke er tykk is rundt båten! Selv ligger jeg ute hver vinter, uten varme eller konservering på sjøvannsiden. Selv med 15 minus ute er det 1-2 pluss i motorrommet...

 

Om du vil sikre deg litt ekstra kan det være lurt å tette til luftinntakene til motoren, for å unngå kald luft inn den veien. Jeg har mine inntak under kalesjen, så derfor har jeg greid meg uten å tette disse.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Sorry var en skrivefeil der, skulle være sekundærkretsen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Dersom du gjør som fortalt ang. motor, tapper vannet av evnt. varmvannstank + evnt. ferskvannspumper , litt frostveske i doen, litt i skutebunne, og en pillehypp til skippern, så kan du sikkert gå frostnetter trykt i møte :yesnod:

Link to post

Konserver sjøvannsiden og all VVS så er du sikker på at ikke noe frostsprenger.

Det med å ha varme ombord er ikke noe must. Det kan faktisk skape mer kondens og fuktighet også hvis du ikke har mye varme. Tenker da ikke på i motorrom. Der kan en varmekolbe/lampe være ok hvis du har strømtilgang.

Når det er en del kuldegrader er det sjelden noe fuktproblem (min erfaring), men på "nullføre" +/- litt kan den fort bli fuktig. Da er det kjekt med fuktslukere. De trenger ingen strøm heller :wink:

Edited by OLPI (see edit history)
Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...