Enzo Startet 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2009 Jeg ligger på en brygge med strøm på og en liten varmer inne i båten , nå er strømmen gått og til uka blir det endel kaldere , det er boblehavn så den er isfri , kan det bli problemer uten varme i båten ? Finnes det evnt bærbare varmere å kjøpe som jeg kan sette i båten som ikke går på strøm men samtidig virker en stund så jeg ikke trenger å fylle "fuel" på oftere enn en gang i døgnet ? Sitér dette innlegget Link to post
ollebollenor Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Har jo noen forskjellige parafinovner her:parafinovner.Har pod 8 selv og den gir 2600w på full effekt.pod 8 Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
Enzo Svart 1.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Er en slik lovlig å ha stående i båten uten tilsyn (forsikringen) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Så fremt du har tappet av ferskvannssystemet, og frostveske i toalett og septik, går det fint med kuldegrader. Min erfaring er at hvis det blir -10 eller lavere over flere dager, må jeg kjøre inn frostveske i sjøvannssløyfa til motor i tillegg. Gjør ikke dette før det blir kaldt, da den brukes litt om vinteren også. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Toalett er tømt , ferskvannsanlegg er tømt med trykkluft mens motoren er det ikke gjort noe med , i verste fall så får jeg kjøre dieselvarmeren et par døgn da mens den verste kulda står på Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Er en slik lovlig å ha stående i båten uten tilsyn (forsikringen) Neppe, men du kan jo ringe å spørre ditt forsikringsselskap. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 (redigert) Nå tar det jo bare ca 10 minutter og noen liter frosvæske for å konservere motoren da. Båten min ligger på bobler uten strøm, ,men med konservert vvs og motor. Gikk bra i fjor og går nok bra i år også. Redigert 1.Februar.2009 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 (redigert) Jeg har pleid å bare fyre opp motoren og så helle en kanne med frostværke/vann rett oppi filteret til det kommer ut blåveske av exosen men jeg lurer bare på om det er bortkastet arbeid. Evnt stenge inntaket og kjøre motor til det ikke kommer ut kjøleveske Jeg sendte nå et spørsmål til forsikringen om dette med varme nå så da får jeg vel et greit svar Redigert 1.Februar.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 (redigert) Bortkastet arbeid ? Tja 10 liter frostvæske koster vel et par hundre lapper en frost sprengt blokk koster ?????? ( Blir lite igjen på budsjettet for nye seil da vettu ) Og frostsprengning av motoren dekker nok forsikringen din ikke. og åpen flamme uten tilsyn tror jeg nok selskapene ikke er så glad i . ( har jobbet med problematikken) Redigert 1.Februar.2009 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ollebollenor Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Er veltesikring på pod`n men det står på den at den skal brenne under tilsyn. Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
jupan Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 (redigert) Jeg spør fordi jeg ikke har peiling på dette vinterkonserveringsritualet. Hvorfor har dere ikke frostvæske 50/50 blanding i motorens kjølesystem hele tiden - slik som på en bil? Har det noe med sjøvannskjøling å gjøre? Redigert 1.Februar.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 hvorfor ikke kjøre dieselvarmer, kontra annen varmekilde? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 (redigert) Nå skal det vel godt gjøres at det blir mange kuldegrader i motorrommet. Jeg lå uten varme i båten i hele fjor vinter og kaldeste utetemp var minus 12 på det kaldeste, og laveste temp i motorrom var minus 0,5 og minus 1,5 i salongen.. Hadde noen vanlige flasker med vann stående på pantry benken og de frøs ikke... Jeg lå ikke i bodle havn, men lå siden i Brevikstrømmen, og der var det grei temp på sjøvannet hele vinteren og isfritt Men det er en billig forsikring å helde på en skvett frostveske i primærsekundærkretsen..... jeg gjorde som andre har nevnt, fylte på via filteret og det gikk med en 10-12 liter før det kun ut eksosen... etter dette fylte jeg opp filteret og åpnet sjøvannsinntaket slik at jeg fikk flyt opp ventilen.. Redigert 1.Februar.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
index Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Det skal mye til for at du skal få kuldegrader i motorrommet så lenge det ikke er tykk is rundt båten! Selv ligger jeg ute hver vinter, uten varme eller konservering på sjøvannsiden. Selv med 15 minus ute er det 1-2 pluss i motorrommet... Om du vil sikre deg litt ekstra kan det være lurt å tette til luftinntakene til motoren, for å unngå kald luft inn den veien. Jeg har mine inntak under kalesjen, så derfor har jeg greid meg uten å tette disse. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Enzo Svart 1.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Jeg har selvsagt frostvæske i den lukkede kjølekretsen , det er i kretsen som sirkulerer fra havet jeg tenker på. Men da har jeg fått svar på det jeg tenkte på , takk baatplassen nok engang Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Sorry var en skrivefeil der, skulle være sekundærkretsen... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avmønstret5 Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 Dersom du gjør som fortalt ang. motor, tapper vannet av evnt. varmvannstank + evnt. ferskvannspumper , litt frostveske i doen, litt i skutebunne, og en pillehypp til skippern, så kan du sikkert gå frostnetter trykt i møte Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 1.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 ..men virker bobleanlegget da, hvis der ikke er strøm? Mange 'bobleanlegg' er jo i virkeligheten en el motor med en propell på. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Enzo Svart 1.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2009 (redigert) Jeg ligger ytterst på moloen i havnen og det er strøm i boblene og alle stolpene innover men ikke på den siste ytterste og gjett hvem som ligger der Redigert 1.Februar.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 (redigert) Konserver sjøvannsiden og all VVS så er du sikker på at ikke noe frostsprenger. Det med å ha varme ombord er ikke noe must. Det kan faktisk skape mer kondens og fuktighet også hvis du ikke har mye varme. Tenker da ikke på i motorrom. Der kan en varmekolbe/lampe være ok hvis du har strømtilgang. Når det er en del kuldegrader er det sjelden noe fuktproblem (min erfaring), men på "nullføre" +/- litt kan den fort bli fuktig. Da er det kjekt med fuktslukere. De trenger ingen strøm heller Redigert 2.Februar.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Ekstra lang skjøteledning, til neste stolpe, men det har du vel tenkt på Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 det er strøm i boblene og alle stolpene innover skjøteledning? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 2.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Det er ikke mulig å bruke skjøteledning innover , alle kontaktene er opptatt og støpslene er låst fast med hengelåser Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Er strømkabelen ut til deg fysisk skadet eller kan det dreie seg om sikring/jordfeilbryter? Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Ta kontakt med nabobåter. Kan sikkert koble deg videre fra en båt med trommelen/ flere uttak stående bak i båten. Låne strøm til stolpen er fikset. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.