Jump to content

Marinisering av ford fsd, erfaringer?


hegra

Recommended Posts

Ny motor er litt i tankene,men jeg er fristet til å prøve å marinesere selv.Da er en ford transittmotor et enkelt og rimelig alternativ har jeg fått vite.Resultatet skal da bli slik som vist herford fsd.Spørsmålet er da om noen her har gjort dette før og hvor delene skaffes fra.Er klar over lancing marine i england,mens kd trading ser ut til å ha sluttet med de større komponentene.Hva koster dette utenom selve motoren,og hvor mye arbeide er det?Er maskinering nødvendig,eller holder det bare å skru?Tenker da på gear,demperplate,sjøvannpumpe mm.Ser ikke bort fra at jeg bruker det gearet jeg har i dag hvis dette er mulig.PRM 140S.Takknemlig for synspunkter. :confused:

Link to post

Jeg har en slik motor, med PRM 140 gear! Jeg brukte manifoil/varmeveksler fra den gamle motoren (Ford Sabb 54 hk) samt gear fra samme motor. Sjøvannspumpe og adapter for å kople til oljekjøler ble kjøpt fra KD Trading, og ny demperplate fra Euro Marine. Det må dreies ny adapter mellom sjøvannspumpe og reimskiva på veiven, fremre motorfeste på høyre side må bygges om for å gi plass til dynamo, og det venstre festet fremme må slipes av litt for å passe. Nye hull for feste av demperplate til svinghjulet må borres og gjenges, og en ny arm til gasspådrag må lages. I mitt tilfelle brukte jeg også bunnpanne og oljelensepumpe fra Sabben. Du bør også montere en elektrisk dieselpumpe, da FSD'en ikke har matepumpe. Uten matepumpe kan den få en litt vandrende gange på jevnt turtall, så pumpe anbefales. En annen fordel med dette er at lufting av filtre blir svært enkelt: Sett på tenningen, åpne lufteskruen til det kommer ren diesel, steng, start!

 

Jeg skal snart til med mitt andre bytte, da FSD'en jeg monterte i fjor vinter skar seg første juledag! :headbang: Min feil egentlig, som (etter anbefaling fra slangeleverandør) hadde gått for slangestusser og doble slangeklemmer på slangene mellom motor og oljekjøler. Den ene slangen løsnet på fullt turtall, og motoren var tom for olje før jeg fikk sukk for meg! Neste gang blit det høytrykkslange og pressede koplinger, garantert! Så nå står det nok en Transit på gårdsplassen, klart for slakt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takker for svar så langt.Det var en del å lære fra den gamle tråden som dere henviser til.Tanken var å kjøpe motor hos en bilopphogger.Ser de har 10-15 stk av den uten turbo og elektronikk og prisene ligger rundt 5-12000.Tanken min var å få den lik slik som vist på bildet jeg la ut fra lancing marine.Jeg hadde håpet å slippe unna maskinering,men det kan kanskje ikke unngås.Jeg får finne frem engelsk ordbok og sende en mail over til lancing marine både med spørsmål om delene og pris.I mitt tilfelle er det nok kun gear som kan brukes så derfor lurer jeg på om det svarer seg å få alt derfra og da kanskje med monteringsveiledning i tillegg. :yesnod:

Link to post

Jeg tror jeg ville kjøpt alt fra Lancing om du ikke har en gammel motor som grunnlag slik som jeg hadde! Da får du med nye motorfester som ikke trenger ombygging, samt en annen løsning på sjøvannspumpa der denne i stedet skrus på der kjølevifta på bilmotoren finnes. Da slipper du all maskinering, kun skruing gjenstår! Tror også Lancing bruker en annen løsning med oljekjøler, der man unngår slanger. Sikkert ikke dumt det... :blush:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

FDS-motor fra Transit med servostyring har dobbelt reimhjul i fronten som bør kunne nyttes til drift av sjøvannspumpa. Fra Ford leveres der oljekjøler for bilbruk (turbomotor) som er montert innenfor oljefilteret og kun ansluttet med kjølevannslanger. Lucasdynamoen bør erstattes med noe av bedre kvalitet.

Link to post

Mener å huske at oljekjøleren var rund som oljefilteret, men diameteren noe større. Ville tro at den bygget ut 50 til 60mm.

Den var koblet inn på slangene til varmeapparatet og trolig da i serie med dette. Du får ta for deg en Transit fra 92 til 95 og kikke på denne. Om kapasiteten er tilstrekkelig for båtbruk vites ikke. Markussen skriver i boka si en hel del om oljetemp. og oljen skal ikke være for kald heller.

Link to post

Da blir den for stor for meg, desverre! Adapteren jeg har nå bygger ca 21mm, og jeg har måttet slipe ut av vinkeljernet i fundamentet for å kunne skifte oljefilter. Med 50-60mm ville det blitt helt umulig....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei

 

Orginal oljekjøler til Ford FSD 425 bygger 40mm. Denne følgde med i Bowmans (heter den ikkje det) mariniserings-

pakke.

Sjøvannspumpa som også var i pakken var til å skru fast på eine reimskiva, med et adapter mellom.

 

Mvh. Halvor

Edited by melrakke (see edit history)
Link to post
  • 5 years later...
  • 1 year later...
  • 3 years later...

Er Snart klar til oppstart på min fsd, men lurer litt på korleis eg får stoppa motoren etter eg har testa den, er det ein magnetventil eller lignende på dieselpumpa? Og korleis funker evnt den? 

Link to post

Solenoiden står foran på pumpa. Den må ha strøm for at du kan starte.  Bryt strømmen så stopper den. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...