Jump to content

Er båtprisene på Finn realistiske?


Das_Boot

Recommended Posts

Jeg lurer på hvor realistiske prisene på båter på finn.no er om dagen?

 

Ut fra det jeg kanse tror mange at de kan få det samme for båten sin i dag som før de finansielle dårlige tidene startet.

 

Denne for eksempel:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

 

Jeg skal selge en båt selv og lurer litt på hva jeg egentlig kan forvente.

 

Båten er nesten tisvarende den i annonsen bare 1981...

 

Jeg regner selv at jeg må gå kraftig ned i pris, kanskje helt ned til rundt 200.000,- eller under?

Redigert av Das_Boot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange har nok overprisede båter, men de får heller ikke solgt båtene sine.

Det er utrolig mange båter som "går ut på dato" på finn, for så å poppe opp igjen noen måneder senere med nedsatt pris. De som absolutt skal selge setter ned prisen til noen slår til.

Husk at verdien på en båt er den prisen folk er villig til å gi :smiley:

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er relativt aktiv på finn selv om dagen... har akkurat solgt min Willing og ser etter ny båt...

 

Jeg fant jo greit ut hvor grensen på å selge båt, vs ha båt til salgs gikk...

 

når jeg aventerte min willing lå det fire andre til salgs, fra 250.000 til 290.000,-

 

jeg startet på 230, men solgte først når prisen var 200.000.

 

de fire andre willingene som lå ute ble fjernet ganske fort.... tror det er mange drømmere der ute som håper/tror at prisene fortsatt er høye og/eller at de skal stige dramatisk mot sommeren.. jeg tror nok ikke det..

 

men det er tregt å få ned prisene på det som ligger ute også....

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Tresfjord 29, så har de ligget i prisleie 330-350` siden 2004. Har selv kikket litt på disse, men endte opp med en Baltic istedet. Kikker litt igjen nå, og er overasket at disse Tresfjordene fremdeles ligger rundt 330 350. For min egen del ville jeg nok ikke vurdert å kjøpe disse før de kommer ned et godt stykke under 300.

Men det er nå min vurdering, og hva jeg hadde vært villig til å betale. Forøvrig er det fine båter, selv om de begynner å dra på åra som det heter.

Link to post
Share on other sites

Mange har nok overprisede båter, men de får heller ikke solgt båtene sine.

Det er utrolig mange båter som "går ut på dato" på finn, for så å poppe opp igjen noen måneder senere med nedsatt pris. De som absolutt skal selge setter ned prisen til noen slår til.

Husk at verdien på en båt er den prisen folk er villig til å gi :smiley:

Helt enig, verdien på båten er den summen markedet er villige til å gi. Men som jeg pleier å si.. markedet bestemmer hva jeg kan selge den for, men jeg bestemmer hva jeg IKKE selger den for. Ehh skjønner? :crazy:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Min sea ray ligger ute til 235.000,- Håpet på 215.000,- - 220.000,- Har nå en muntlig handel pågang der prisen ender på 200.000,- det er det absolutt laveste jeg ville gått... (selv om jeg ikke trenger 2 båter :crazy: ) Grunnet at jeg gav aksept for denne prisen er at vi ble enige å ha med i kontrakt at den selges som den er, da det er ett par "mindre" ting det er litt usikkerhet rundt.....Kjøpte båten i 2007 for 290.000,- og har deretter lagt ut ca 20.000,- i oppgradering, og 20.000,- i vedlikehold på motor :smash::puke: Så dette blir ikke bra handel for min del, men føler jeg dekker inn tapet og vel så det med min nye båt.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er klart at det er mange båter på nettet som er overpriset, men det er også mange som har "riktig" pris i forhold til hva lik båt koster i andre land. Enkelte tror nok også at de skal få en strøken båt for en slikk og ingenting i disse tider.Har selv lagt ut min Polar på Finn og det har ikke akkuratt vært veldig stor pågang, hvis jeg får solgt nå så har jeg nok tapt nærmere 200 tusen på to år, men forhåpentligvis så vil jeg ta noe igjen ved at min neste båt er noe billigere enn for to år siden. Uansett så er det surt å "tape" så mye penger.

Får jeg ikke solgt nå så kan det være det samme, da får jeg heller kose meg noen sesonger til med samme båten.. :drink:

Link to post
Share on other sites

Ut fra det jeg kanse tror mange at de kan få det samme for båten sin i dag som før de finansielle dårlige tidene startet.

 

Hvorfor skulle vi ikke prøve? Hvis det skulle komme en som bare vil ha båten din, så gir han det han må for å få den.

Jeg har lagt ut min for 50 lapper under det jeg hadde tenkt å legge den ut for, men jeg gidder ikke å gi den bort fordi media hauser opp en krise.

Folk har fortsatt penger og renta er på vei ned, og skal enda lengre ned..

Jeg venter på at den rette skal dukke opp og kjøpe båten, heldigvis har jeg ikke det presset på meg at jeg MÅ selge.

Det er dyrt å være fattig, og for dumt å å gi bort noe som man om noen måneder til kan få mer for.

 

Viktig å sette en grense for hvor lavt en er villig til å gå, og ikke gå lavere enn den.

 

Magefølelsen min sier at våren ikke blir så ille som media vil ha det til. (kan ta feil selvsagt)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Magefølelsen min sier at våren ikke blir så ille som media vil ha det til. (kan ta feil selvsagt)

 

Nei det er jo viktig å huske at selv om en del mister jobben og noen bedrifter sliter, vil folk flest faktisk få bedre råd som følge av finanskrisa. Rentene synker og det samme gjør prisen på bolig, bil og båt.

Selv skal jeg underskrive en kontrakt på båtlån i morgen, så jeg nyter bare at lånerenta er på 4,95% :)

Link to post
Share on other sites

Boligprisene stiger igjen og man kan få et fastrentelån på boligen på 3,9% nominelt over 3 år. http://www.fokus.no/nb-no/Privat/Laan/boli...laan.aspx?tab=1

 

For de som har sikre jobber, og det er vel faktisk et stort flertall (?), så er det nevnt økning i kjøpekraft for familien på flere titusener per år og sånt vil nok igjen gjøre det interessant for mange å se på båt, ny eller brukt, etter mitt syn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

ja enig. renta er utrolig nok lav, hvorfor forstår jeg ikke. Kanskje den er kunstig lav. Ikke dumt å gå for et fastrentelån på feks 10 år og kjøpe båt nå.

 

Prisene på bruktbåter spriker en del, jeg har i masse år fulgt med prisen på saga 27 fra 70-tallet (tenker ikke på nyere nå). Synes prisen er lav på disse gamle båtene når de bikker under 150000 forutsatt at det er tett og vedlikeholdt båt, men ser det spriker en del her. For noen få år siden var det vanskelig å finne saga27 tilsalgs under 150000, nå er det annerledes, men det spriker..

 

disse båtene kostet vel ca 150k ny i den tiden.

 

Uten å ta hensyn til prisstigning, hvis man kan kjøpe en båt for under det den kostet ny bør det være en grei handel. Kan man selge en til mer enn den kostet ny er det også en grei handel.

 

Slik sett har jeg gjort en veldig dårlig handel da jeg kjøpte min viksund i 2004, men tidene var slik da....

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...