Jump to content

Hvorfor har noen båter styreposisjon på babordside?

Hobby 430 Sport

Recommended Posts

Jeg har en Storø34, med styringa på babord side og jeg stussa på det samme selv.

Forklaringen jeg fikk var overraskende og smart, men jeg vet jo ikke om dette er den "sanne historien"

På sjøen har man vikeplikt fra styrbord. Ofte har man med seg andre mennesker i båten, og ofte sitter kapteinen ved roret mens han snakker med de andre. Om styringa da er på Styrbord side så snur man i praksis ryggen til, og man mister oversikten nettopp til den siden man faktisk bør følge med på.

Når roret er plassert på babord side så kan man snakke med de bak, og med letthet ha et halvt øye til styrbord, og dermed kunne følge med på trafikken. Genialt...!!!

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Spør heller kvifor dei fleste har styringa på styrbord...

Logikken som Storø RC 34 nemner er openbar.

www.folkeaksjonenmotstyringapaastyrbord.no

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

En forklaring kan kanskje være at på ett skip hvor brua er 10 meter brei, er det lettest å se ett skip fra styrbord hvis man står på styrbord side... :eek:

Jeg tror neppe fritidsflåten var premissleverandører når man bestemte hva som var mest hensiktsmessig.... :wink:

Ett annet aspekt er at førerens vekt kompenserer for vridningskreftene fra propellen, men da er vi nede på småbåter igjen..

Redigert av Honduras (see edit history)
Jepp. Inne på brua står det en i midten og en på styrbordsida.

Har jeg aldri sett, derimot en på hver vinge pluss en i midten, som Kingsea beskriver har jeg sett mange av.

Jeg kjenner skippere som ikke klarer å legge til med babordsida om de aldri så gjerne ville.

Nå er det sjelden skipper`n som bestemmer hvilken side til kai, det kommer fra havne myndighetene. F.eks ro-ro båtene har akterrampe pluss siderampe ut på styrbord siden, og da sier det seg selv egentlig. Når det gjelder mindre supply båter så kan vel kanskje skipper`n bestemme selv hvilken side til kai.

Mener du babord?

He-he, selfølgelig. Det var det her med styrbord og babord igjen da.........

Typisk brulayout.

Styreplass på stb. side

Du snakker her om små MPSV`er eller supply. På store skip er det fremdeles ror i midten, og manøver plass på vingene. Men ser ingen grunn til å henge seg opp i det. Det var da ikke det trådstarter var ute etter!

Dei fleste nyare fritidsbåtar har vel styreposisjon på styrbord side, eller på midten. På sjarkar med motoren plassert i styrehuset, så hadde dei eldre motorane (semidiesel) som regel eksospotta på babord side, samt andre ting som var montert der. Derfor var tilgang til lugaren lettare på styrbord side av motoren. Det var også der det var lettast tilgang til å starte og å betjene motoren. På plassen litt bak og på babord side av motoren vart det ein ledig plass til styreposisjon. Kanskje det er grunnen til at nokre produsentar fortsette med ein innarbeidd vane.

Noen har den midt på helt akterut. Påhenger, rorkult eller seilbåt.

Alle påhengere med rorkult jeg har vært borti har hatt denne rorkulten på babord side av motoren noe som gjør at man må styre med venstre arm (bare et lite mindretall er kjevhendte) og det er vanskeligst å vri hodet mot styrbord m.a.o. den retningen båtene man har vikeplikt for kommer fra. Hvorfor det er slik har jeg også alltid lurt på, men aldri fått noe fornuftig svar på.

Noen forslag fra noen?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...