Hobby 430 Sport Startet 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2009 (redigert) Har sett på en del båter, men de er veldig mange som har syreposisjon på barborside, hvorfor har dei de?? er de engelske? ganske feil syns eg da Redigert 2.Februar.2009 av trikola (see edit history) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Storø RC 34 Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Jeg har en Storø34, med styringa på babord side og jeg stussa på det samme selv. Forklaringen jeg fikk var overraskende og smart, men jeg vet jo ikke om dette er den "sanne historien" På sjøen har man vikeplikt fra styrbord. Ofte har man med seg andre mennesker i båten, og ofte sitter kapteinen ved roret mens han snakker med de andre. Om styringa da er på Styrbord side så snur man i praksis ryggen til, og man mister oversikten nettopp til den siden man faktisk bør følge med på. Når roret er plassert på babord side så kan man snakke med de bak, og med letthet ha et halvt øye til styrbord, og dermed kunne følge med på trafikken. Genialt...!!! Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
Mouche Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Personlig har jeg alltid lurt på hvorfor så mange båter har styreposisjon på styrbord side, nettop av grunnen som nevnt av Storø RC 34. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
RITS Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Spør heller kvifor dei fleste har styringa på styrbord... Logikken som Storø RC 34 nemner er openbar. www.folkeaksjonenmotstyringapaastyrbord.no Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP 2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715 Link to post
NilsPils Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Men da blir vel babord styrbord? eller blir det onvendt?? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hobby 430 Sport Svart 2.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Men da blir vel babord styrbord? eller blir det onvendt?? Enig, de er den eg ikkje forstår. På bilen er jo føresiden den siden rattet sitter. då burde de jo bli likt på båter også Styrbord på den siden styre er Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
GeirT Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Noen har den midt på helt akterut. Påhenger, rorkult eller seilbåt. Noen av de større seilbåtene har sågar en styreposisjon på hver side akter. Plasseringen er nok utformet helt etter båtens type, størrelse eller øvrig arkitektur. Det er vel ingen formell konsensus til at det skal være sånn- eller sånn ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Lars H. Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Den nye Saga 385 har nesten helt midtstilt styreposisjon. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Honduras Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 (redigert) En forklaring kan kanskje være at på ett skip hvor brua er 10 meter brei, er det lettest å se ett skip fra styrbord hvis man står på styrbord side... Jeg tror neppe fritidsflåten var premissleverandører når man bestemte hva som var mest hensiktsmessig.... Ett annet aspekt er at førerens vekt kompenserer for vridningskreftene fra propellen, men da er vi nede på småbåter igjen.. Redigert 2.Februar.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
SRA Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Har ikke ordet styrbord, noe med hvilken side roret (kall det bordet) var på de eldre båtene? Type oselver osv... Mener å ha lest noe om dette. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Det er sikkert noen her på BP som kjenner historien til roret på BB side. Ifølge Sjøfartsleksikonet mitt (Claviez) går betegnelsen styrbord til den gang roret ikke var plassert i akterstevnen, men på høyre side sett bakfra. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 En forklaring kan kanskje være at på ett skip hvor brua er 10 meter brei, er det lettest å se ett skip fra styrbord hvis man står på styrbord side... Skjønner tankegangen din, men de store skipene med styrehus som er 10m bredt eller mer har vel stort sett uten untak roret i senter av brua?? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Skjønner tankegangen din, men de store skipene med styrehus som er 10m bredt eller mer har vel stort sett uten untak roret i senter av brua?? Egentlig så har de vel en styreposisjon på hver bruvinge + et par inne på brua Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mulligan Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Jepp. Inne på brua står det en i midten og en på styrbordsida. Jeg kjenner skippere som ikke klarer å legge til med babordsida om de aldri så gjerne ville. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Jepp. Inne på brua står det en i midten og en på styrbordsida. Har jeg aldri sett, derimot en på hver vinge pluss en i midten, som Kingsea beskriver har jeg sett mange av. Jeg kjenner skippere som ikke klarer å legge til med babordsida om de aldri så gjerne ville. Nå er det sjelden skipper`n som bestemmer hvilken side til kai, det kommer fra havne myndighetene. F.eks ro-ro båtene har akterrampe pluss siderampe ut på styrbord siden, og da sier det seg selv egentlig. Når det gjelder mindre supply båter så kan vel kanskje skipper`n bestemme selv hvilken side til kai. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Storø/Storebro har alltid hatt styre posisjonen på styrbord side. Her er et bilde fra dagens storebro, fremdeles styrbord. Jeg har nå alltid trodd at det har vært et slags varemerke for dem?? Storebro Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Mener du babord? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Viser ikke bildet at styrepossisjonen er på BB side på Storebro. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mulligan Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Typisk brulayout. Styreplass på stb. side. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Mener du babord? He-he, selfølgelig. Det var det her med styrbord og babord igjen da......... Typisk brulayout.Styreplass på stb. side Du snakker her om små MPSV`er eller supply. På store skip er det fremdeles ror i midten, og manøver plass på vingene. Men ser ingen grunn til å henge seg opp i det. Det var da ikke det trådstarter var ute etter! Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 På min Sjømann22 for noen år siden hadde jeg styreposisjonen på BB side, jeg bare regna med at det var en misforstått greie av vedkommende som lagte innredningen... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
baatmann Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Dei fleste nyare fritidsbåtar har vel styreposisjon på styrbord side, eller på midten. På sjarkar med motoren plassert i styrehuset, så hadde dei eldre motorane (semidiesel) som regel eksospotta på babord side, samt andre ting som var montert der. Derfor var tilgang til lugaren lettare på styrbord side av motoren. Det var også der det var lettast tilgang til å starte og å betjene motoren. På plassen litt bak og på babord side av motoren vart det ein ledig plass til styreposisjon. Kanskje det er grunnen til at nokre produsentar fortsette med ein innarbeidd vane. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Noen har den midt på helt akterut. Påhenger, rorkult eller seilbåt. Alle påhengere med rorkult jeg har vært borti har hatt denne rorkulten på babord side av motoren noe som gjør at man må styre med venstre arm (bare et lite mindretall er kjevhendte) og det er vanskeligst å vri hodet mot styrbord m.a.o. den retningen båtene man har vikeplikt for kommer fra. Hvorfor det er slik har jeg også alltid lurt på, men aldri fått noe fornuftig svar på. Noen forslag fra noen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Roger jo Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 Enig, de er den eg ikkje forstår.På bilen er jo føresiden den siden rattet sitter. då burde de jo bli likt på båter også Styrbord på den siden styre er I England. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
baatsman Svart 2.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2009 (redigert) Det er lettere å trekke kulten til deg, svinge babord istedenfor styrbord. SÅ den kan være laget for raskere å komme vekk fra en vikepliktsit. Ellers er venstrehendte mer oppegående og kreative enn høyrehendte. Så jeg synes kulten er montert på rett side Redigert 2.Februar.2009 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.