Jump to content

Hjelp til kontroll (klokking) av propell aksel ?


Fusebox

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er i ferd med å plukke ut akslingen av båten for kontroll. Er det noen her på forumet på strekningen Tønsberg/Oslo som har tilgang på nødvendig utstyr, eventuelt tips om verksted som kan gjøre dette ?

 

Akslingen er 35mm, og ca. (fingeren i lufta, da jeg ikke har fått den helt ut enda (ref. propellgropa til Arvid_A)) 150-200 cm lang, eller så.

 

Holder forøvrig til i Drammen selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvem som gjør det på dine kanter, men det må være endel båtverksteder som har utstyret. Henter disse bildene fra en annen tråd hvor jeg viste klokking av propell og aksel. Dette ga informasjon slik at jeg fikk ny aksel og justert propell på garantien.

 

 

propellmaaling.jpg

 

Først, vurdering om det er ubalanse i propell.

 

 

 

akselmaaling1.jpg

 

 

Her er akslingen lagt på rullelager med svært liten motstand.

 

 

akselmaaling2.jpg

 

Visuell inspeksjon av skjevhet i akslingen.

 

akselmaaling3.jpg

 

 

Montering av klokke.

 

akselmaaling4.jpg

 

Litt upresis bruk av klokka.

 

akselmaaling5.jpg

 

Skal se om jeg får lastet bildet opp på ny.

 

Kjenner du grensene for målingene?

Link to post
Share on other sites

Jeg fant et par bilder fra dengang jeg klokket den ene akslingen i båten vår.

 

klokkinga.jpg

 

Her er måleuret montert og nullstilt.

 

 

klokkingb.jpg

 

Her har vi klokket kastet i akslingen.

Jeg mener at Sleipner Motor opplyste at kastet i akslingen ikke skulle være større enn radialt 1/100 mm per meter. Jeg tror at vi på min aksling målte 4 ganger større verdi.

(Heldigvis var en representant fra leverandøren i Norge tilstede da jeg foretok målingen - det ble derfor ikke noe spørsmål om denne saken).

Nå har jeg måleuret i båten og klokker akslingene hver vår og høst.

Link to post
Share on other sites

Takk for fine bilder, Roaldbj.

 

Jeg var innom Biltema en liten tur i går, og hentet 4 passe små kulelager. Tanken er å bolte 2 og 2 i hver sin treplate, og rulle akslingen på endene. Klokke var ikke å finne, men en nabo har visstnok en i garasjen (som forøvrig er innesnødd).

 

Har også fått snusen i et dreieverksted i Drammen som nok skal være i stand til å rette opp.

 

...må bare få av den #&/#¤ propellen først :-) Sitter som om den skulle være sveiset på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...