roaldbj Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Aftenposten har i dag en artikkel hvor det opplyses at GPSen sender trailersjåfører i grøfta. Sjåførene oppgir start og stoppsted, og GPSen angir anbefalt kjørerute, se: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2902549.ece. Garmin har vel forsøkt seg på noe tilsvarende i maritim sammenheng. Her er det vel ikke grøfta, men skjærene som kan gi vansker. Det er nok lurt å planlegge seilasen selv på grunnlag av godkjente kart. Nå om kveldene brukes mye tid på planlegging av sommerens seilaser. Forstår at det er noen som ikke er så opptatt av å planlegge seilasene, men jeg synes at dette er noe av båtgleden. Quote Link to post
BEG Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Om man vet at båten stikker 5 meter dypt, og angir 1 meter, vel så vil et slikt "båtprogram" gi deg problemer. Slik er det vel for trailer-førere også. Brukerfeil kan man vel kalle det. Mvh. BEG Quote Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Christina 3 Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 (edited) Ja jeg er helt enig med deg Roaldbj Legger inn ruter og ankrings-steder nå når vi ikke er på sjøen. Trivelig å drive å planlegge litt. Pleier å titte litt i bøker og legge anbefalte steder rett inn i kartet med henvisning til siden i boka . Lett å finne igjen når vi er i nærheten. Det er jo ikke første gang trailere kjører veier de ikke skulle vært på da. Det er lov å bruke hue i tillegg til gps da Edited February 2, 2009 by marolita (see edit history) Quote Link to post
tom-ass Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Vinteren er tiden for planlegging av seilasene. GPS'n er et enkelt verktøy for å finne frem, men det er kjent at som bil-navigasjon så havner ofte ruta på øde sideveier, igjennom byggefelt, osv. Har selv kjørt lastebil i 10 år, og kjenner igjen problemet. Man kan fort få en veibeskrivelse på GPS'n som ser utrolig god ut, men man plutselig får en tunnel eller ei bru som ikke er høy nok for lastebilen. Jeg bor på Østlandet, utenlanske vogntog har økt med over 70 % på veien igjennom bygda her siste årene, dette pga GPS'n. Lastebilene kommer inn fra Sverige og skal nordover. Før valgte dem alltid E6, men flere og flere går nå langs RV24, som absolutt ikke egner seg til tungtransport av utenlanske vogntog. Dette er GPS'n sin feil, da dette faktisk er raskeste vei på kartet. Jeg stoler på GPS'n i båten, også i bilen, men med lastebil er det flere hensyn å ta enn å følge en strek på skjermen. Konklusjon: GPS er ok, men man må vite hva man skal frem med! Quote Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Roger jo Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 (edited) [quote name='roaldbj' date='02.02.09 17:07' post='691604' Nå om kveldene brukes mye tid på planlegging av sommerens seilaser. Forstår at det er noen som ikke er så opptatt av å planlegge seilasene, men jeg synes at dette er noe av båtgleden. Har planlagt to ferier i 82 og 85 da ungene ville til Liseberg. Og litt i fjor da rederinnen nevnte i god tid før ferien, hadde det ikke hvert artig og hvert og sett "Allsang på Grensen". Ferie det er å ikke vite om en svinger til styrbord eller babord når en er klar av Langøytangen. En kjempeferie var et år, da vi brukte 14 dager til Kragerø. Er enig i det at det er artig og studere kartet og finne en vik, så en har alternativ hvis en skulle komme på de kanter. Edited February 2, 2009 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fru Jacobsen Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Quote "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Astor Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Jeg testet min Garmin 4010 på autoguide. En enkel vei fra hjemmehavna og inn mot Sætre. Den lagde en stor sving syd og øst om Storskjær, rett over jetteen der det ikke var anngitt åpning. Jeg hadde på forhånd satt båten til 1.5 meter dyp og 5 meter høy. Jeg ville aldri tatt sjansen på å seile etter en slik autoguide. Ikke rart at mange er blitt tauet av grunnen ved jetteen i sommer? Vi legger stort sett planen om hvor seilasen skal gå noen dager før vi stikker ut. Noen ganger samme dagen også. Vi er bundet opp av klokkeslett og tider i hverdagen. Ombord i båten er vårt fristed og ingen klokke skal bestemme vår fritid. (Med unntak av flaggtider.) Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Salt Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Og litt i fjor da rederinnen nevnte i god tid før ferien, hadde det ikke hvert artig og hvert og sett "Allsang på Grensen". Ferie det er å ikke vite om en svinger til styrbord eller babord når en er klar av Langøytangen. hehe; det er greit å vite akkurat det på forhånd, ja (svaret er: sving østover og seil 090 til du får landkjenning på Østfoldsida. Pass på at du tar Svinesund, og ikke Glomma. Noen ble for tjue år siden hengt ut i avisene for å ha insistert på å skulle fortsette opp mot Sarpsfossen, og de hadde kjefta på havnevesenet i Sarpsborg for at de "ikke slapp gjennom til Halden".) Quote Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
BEG Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Jeg testet min Garmin 3010 på autoguide. En enkel vei fra hjemmehavna og inn mot Sætre. Den lagde en stor sving syd og øst om Storskjær, rett over jetteen der det ikke var anngitt åpning. Jeg hadde på forhånd satt båten til 1.5 meter dyp og 5 meter høy. Jeg ville aldri tatt sjansen på å seile etter en slik autoguide. ... I utgangspunktet enig Astor. Sjetteen er vel 1 meter under overflaten om jeg husker rett og ruta skulle selvsagt da ikke gått der. På den annen side, å sette egen dybde til 1,5 meter, var vel veldig snaut da! Sjekket du når plotteren kom opp med en bedre rute, avhengig av hvilken dybde du anga for båtens dybde? Ellers er jeg enig med deg, ville aldri seilt på autoguide uten at foreslått rute var studert i detalj. Når jeg legger opp egne ruter manuelt, pleier jeg ofte å gjøre dette i helikopterperspektiv. Så zoomer jeg inn på detaljnivå og sjekker at jeg ikke er kommet for tett opp på grunne områder. Ved behov flyttes veipunkter, eller ekstra legges inn. Mvh. BEG Quote Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
VannTro Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Har også litt dårlig erfaring med autoguiding til Garmin. I fjor passert vi Horten på vei sydover, vi skulle til Tønsberg å møte et vennepar. Jeg viste sånn noenlunde hvor lagt tid vi ville bruke, men autoguidingen til Garmin kalkulerer også ankomstid om man benytter den, så jeg plottet inn Tønsberg. Lang ble jeg i maska da jeg så at vi skulle bruke nesten 5 timer. Jeg zomet ut for å se foreslått rute. Ikke gikk den inn Torgersøgapet, men den gikk utenfor Bolærne. Ved videre zooming tenkte jeg, aha, den sender oss inn Vrengensundet pga kanalbua i Tønsberg. Neida, etter enda mer zooming ser jeg at den sender oss øst av Ferder, syd av Vasser og nordover mot Veiland...dernest Tønsbergforden til Tønsberg. Makan til omvei, og hvorfor i all verden ? Jeg bruker denne funksjonen mye i Drammensfjorden og langs andre fjorder for å se ankomsttid, men i skjærgården velger den for mange omveier. Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
2nd Trikker'n Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Et av kriteriene for å ta i bruk teknologi, enten på veien eller på vannet, er at man lærer seg å bruke den Quote Link to post
Bidevind Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 ...Nå om kveldene brukes mye tid på planlegging av sommerens seilaser. Forstår at det er noen som ikke er så opptatt av å planlegge seilasene, men jeg synes at dette er noe av båtgleden. Jeg finner også mye glede i å planlegge hvor turen skal gå, hvilke (ut)havner som er aktuelle og hva som er verdt å se. Men jeg kan jeg ikke på forhånd legge opp detaljerte ruter som forteller meg hvor jeg skal legge waypointene. Vinden bestemmer hvorvidt jeg kan seile direkte i den retningen jeg ønsker eller om jeg må krysse meg frem. Quote Link to post
Astor Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 I utgangspunktet enig Astor. Sjetteen er vel 1 meter under overflaten om jeg husker rett og ruta skulle selvsagt da ikke gått der. På den annen side, å sette egen dybde til 1,5 meter, var vel veldig snaut da! Sjekket du når plotteren kom opp med en bedre rute, avhengig av hvilken dybde du anga for båtens dybde?Mvh. BEG Båten stikker 1.27 så 2 meter er vel mer riktig. Jeg har ikke testet autoguidefunksjonen mer. Vi tar en Hortentur til lørdag, da skal jeg forandre verdiene på dybden å se hva den vil forslå på autoguide ned dit. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Capitaine Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Jeg gjengir het er et innlegg som jeg la under tittelen "Båtrelaterte nyheter i mediene" for en tid tilbake, men som jeg synes passer godt i denne tråden: Denne nyheten er i utganspunktet ikke båtrelatert, men da den illustrerer viktigheten av å ha oppdaterte elektroniske kart og/eller papirkart for navigasjon, enten man er på sjøen eller landjorden, samt behov for kontinuerlig utkikk ut vinduer eller ventiler, velger jeg å ta den med: Fulgte GPSen - ikke veien... GPS-mottager viste nok kanskje riktig posisjon den. Men kartet var tydeligvis ikke oppdatert. Moralen burde etter min mening heller være: Ikke stol på elektroniske kart eller papirkart som ikke er oppdaterte og/eller offisielle. Og lær feilkildene til en GPS-mottager. Se dessuten ut vinduer eller ventiler at hva kartplotteren presenterer av både kart- og posisjonsdata, stemmer med terrenget. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.