Jump to content

Hvilken type baug thruster skal man velge?

4play

Recommended Posts

Tull Ask !

du får bedre kontroll, og kan foreta tryggere manøvere, og ikke minst kan du gi deg ut på ting du ellers bare kunne drømme om uten b.p.

Mange nye båter i dag er laget med såpass beskjedne ror og styre-egenskaper at det helt åpenbart er meningen du skal ha en baugpropell.

Prismessig er det selvfølgelig ekstrautstyr.

Forøvrig bifaller jeg valg av Sleipners 5.5hk.

-koh

Vil begynne med å ønske 4play velkommen, jeg har en sleipner sp30 ett eller annet i min 26 fots båt på 2800 kg, denne er på 3 hk, og regner med den er tilstrekkelig på denne kombien (mangler styrestikken, så har ikke fått prøvd den enda :headbang: ) Men mitt råd er at dersom du ligger midt i sjikte for den ene eller andre størrelsen, velg den største :smash:

En baugpropell koster jo litt, men man kan jo se det på en litt annen måte:

Hvis den redder deg fra et par ubehagelige situasjoner med skade, irritasjon, ferietrøbbel og forsikringsmas i løpet av sin levetid, så har den betalt seg selv. Da kan du se på bruken av den alle de andre gangene som en ren bonus som gjør manøvrering enklere, selv om du strengt tatt hadde klart deg uten.

Jeg tror en SP55 eller tilsvarende holder til din båt på 3600 kg netto, men det er mer et spørsmål om vindfang. Deretter er det et spørsmål om korrekt montering. Det er intet problem å miste 40% av skyvekraften ved elendig montering. Jo lenger frem du klarer å montere tunnelen, jo mindre skyvekraft er nødvendig. Jo bedre du klarer å runde av tunnelåpningen, jo bedre virker den skyvekraften du har tilgjengelig.

Redigert av Lotus (see edit history)

Litt dumt å svare så fjåsete som noen her gjør på et helt relevant spørsmål fra en bruker som har et spesifikt spørsmål. Men slike svar kommer alltid når noen har spørmål angående baugpropell. Merkelige greier.

Hva er dårlig, og hva er bra? Hvilken type har dere, og hvordan er den?

Har en 30'fots båt som veier 3600 kg, så en 3-4 hester rekker, tror jeg. :confused:

Vi har båt i samme størrelse/tyngde som du har, og har en Sleipner 4 eller 5 hk med 185 mm tunell. Det gir nok kraft til at noen tiendelers dytt på spaken, gir ønsket resultat. Kjekt ved bakking inn i båsen ved sidevind. Har aldri opplevd driftsproblemer, og har ikke hørt noe negativt om Sleipner. Jeg har ikke erfaring med annet enn Sleipner, men det er vel brukere her som har gode erfaringer med andre merker. Blant annet QL.

Lykke til.

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)

Jeg tror også at Sleipner SP60 er riktig valg til båten din. Har den på en Viksund 925, og den har god kraft.

Hadde ikke baugpropell 1 sesong, og det gikk jo det og, men for en forskjell det ble med vispen foran :smiley:

Jeg var så fornøyd med den gode manøverbarheten at jeg monterte hekkthruster i vinter. Nå skal det sies at jeg har vanskelige strømforhold i elva der jeg ligger, men er fint å ha i andre situasjoner også.

Svadasvaret fra BMP må du ikke bry deg med. Han mangler nok erfaring med bruk av thruster. Dessuten har han båt som tar ror ved bakking.

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Det var ikkje mi meining å vera flåsete. Poenget var at det etter mi meining er grunn til å spørja seg om kva utstyr ein treng.

Sjølv så har eg erfart at utstyr som eg ønska tidlegare ønsker eg ikkje når eg har fått meir erfaring. Men eg ser at dette er utanfor trådstartar sitt emne.

Uansett 4play, god båttur.

Ask

Det er trist att det alltid skal bli en eller annen spydig kommentar.

Disse kommentarene kommer alltid fra folk som har en lett manøvrerbar båt selv, gjerne en seilbåt.

Og ofte en billig Bavaria seilbalje, hvor baugpropell ikke passer å montere pga dårlig skrogdesign.

Bare se bort fra disse idiotene.

De avslører bare hvor lite båterfaring de har.

Jeg vil tro en Sleipner SP55, den heter vel SE60 vil passe din båtstørrelse godt.

Lykke til. :seeya:

Jeg vil slutte meg til de som lovpriser baugpropell. fikk selv monert en Sleipner SE30 i en 24 fots Bayliner før sesongen i fjor, og det er som natt og dag i forhold til uten.

Fikk også noen spydige komentarer da jeg luftet behovet her, men det til tross, fikk jeg etter en del om og men, montert den.

Vil ikke gå tilbake til en båt som går like fort sidevis, som framover, når jeg skal legge til, og har litt sidevind.Hadde bl.annet en uheldig episode hvor jeg fikk en 5-6 cm flenge i dollbordet,

etter ett litt ublidt møte med hjørnet på en brygge. :cryin:

mvh

Knut :cheers_wine:

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...