4play Startet 2.Februar.2009 Del på Facebook Startet 2.Februar.2009 Har lest om forskjellige thrustere, men har problem og velge. Hva er dårlig, og hva er bra? Hvilken type har dere, og hvordan er den? Har en 30'fots båt som veier 3600 kg, så en 3-4 hester rekker, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Hidravasen Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Har en 30 fots båt, og der er det montert en Sleipner sp55. den fungerer veldig bra. Sitér dette innlegget Bavaria 30 Sport 08 VP D6 Hjemmehavn " HIDRA" Link to post
Ask Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Ingen. Kor lenge kan du ta fri frå jobben for pengane du sparar ved å droppa denne planen? Då kan du eventuelt få gleda av å dra på ein lang tur og då lærer du samstundes å handtera båten din utan baugpropell. Ask Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Tull Ask ! du får bedre kontroll, og kan foreta tryggere manøvere, og ikke minst kan du gi deg ut på ting du ellers bare kunne drømme om uten b.p. Mange nye båter i dag er laget med såpass beskjedne ror og styre-egenskaper at det helt åpenbart er meningen du skal ha en baugpropell. Prismessig er det selvfølgelig ekstrautstyr. Forøvrig bifaller jeg valg av Sleipners 5.5hk. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Hidravasen Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Enig med deg "koh". Ask , det går an og prøve noe nytt Sitér dette innlegget Bavaria 30 Sport 08 VP D6 Hjemmehavn " HIDRA" Link to post
nimbuster Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 (redigert) Så vidt jeg kan se, står det ikke skrevet noe fra trådstarter om at konsekvensen av å montere baugpropell er at han ikke får råd til å dra på langtur...ei heller om at han ikke i dag ikke klarer å håndtere båten uten baugpropell... Lavmål. og goddag mann...innlegg Ask! Redigert 2.Februar.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Vil begynne med å ønske 4play velkommen, jeg har en sleipner sp30 ett eller annet i min 26 fots båt på 2800 kg, denne er på 3 hk, og regner med den er tilstrekkelig på denne kombien (mangler styrestikken, så har ikke fått prøvd den enda ) Men mitt råd er at dersom du ligger midt i sjikte for den ene eller andre størrelsen, velg den største Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 holder en knap på Engbo. http://www.engbo.no/engbo/pub/default.asp?...g=Baugpropeller Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
BMP Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Kommentar fra moderatorUpassende innlegg slettet Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Slok, er det en ny type baugthruster? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Kommentar fra moderatorUpassende innlegg slettet Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Endel svar er ikke Baatplasen verdig. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lotus Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 (redigert) En baugpropell koster jo litt, men man kan jo se det på en litt annen måte: Hvis den redder deg fra et par ubehagelige situasjoner med skade, irritasjon, ferietrøbbel og forsikringsmas i løpet av sin levetid, så har den betalt seg selv. Da kan du se på bruken av den alle de andre gangene som en ren bonus som gjør manøvrering enklere, selv om du strengt tatt hadde klart deg uten. Jeg tror en SP55 eller tilsvarende holder til din båt på 3600 kg netto, men det er mer et spørsmål om vindfang. Deretter er det et spørsmål om korrekt montering. Det er intet problem å miste 40% av skyvekraften ved elendig montering. Jo lenger frem du klarer å montere tunnelen, jo mindre skyvekraft er nødvendig. Jo bedre du klarer å runde av tunnelåpningen, jo bedre virker den skyvekraften du har tilgjengelig. Redigert 2.Februar.2009 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 (redigert) Litt dumt å svare så fjåsete som noen her gjør på et helt relevant spørsmål fra en bruker som har et spesifikt spørsmål. Men slike svar kommer alltid når noen har spørmål angående baugpropell. Merkelige greier. Hva er dårlig, og hva er bra? Hvilken type har dere, og hvordan er den?Har en 30'fots båt som veier 3600 kg, så en 3-4 hester rekker, tror jeg. Vi har båt i samme størrelse/tyngde som du har, og har en Sleipner 4 eller 5 hk med 185 mm tunell. Det gir nok kraft til at noen tiendelers dytt på spaken, gir ønsket resultat. Kjekt ved bakking inn i båsen ved sidevind. Har aldri opplevd driftsproblemer, og har ikke hørt noe negativt om Sleipner. Jeg har ikke erfaring med annet enn Sleipner, men det er vel brukere her som har gode erfaringer med andre merker. Blant annet QL. Lykke til. Redigert 2.Februar.2009 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Beklager om jeg har såret noen med mine svar her, men fantasien løp lit av med meg da jeg prøvde og forestille meg den som hadde bruk for pysevisp i en 30 fots båt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 I tillegg til det Lotus skriver anbefaler jeg denne tråden: http://www.sleipner.no/no/templates/index....mp;selected2=16. Sitér dette innlegget Link to post
4play Svart 2.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Tusen takk til alle svar. Det virker som det blir en "pysevisp" fra sleipner. Går utifra att denne blir bra: http://www.side-power.com/index.php?id=41 Det er trist att det alltid skal bli en eller annen spydig kommentar. Alle er ikke like "proffe" med manøvrering som dere,,, beklager. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Jeg tror også at Sleipner SP60 er riktig valg til båten din. Har den på en Viksund 925, og den har god kraft. Hadde ikke baugpropell 1 sesong, og det gikk jo det og, men for en forskjell det ble med vispen foran Jeg var så fornøyd med den gode manøverbarheten at jeg monterte hekkthruster i vinter. Nå skal det sies at jeg har vanskelige strømforhold i elva der jeg ligger, men er fint å ha i andre situasjoner også. Svadasvaret fra BMP må du ikke bry deg med. Han mangler nok erfaring med bruk av thruster. Dessuten har han båt som tar ror ved bakking. Mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Ben Sin Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 BMP er best han. Han seiler stort sett inn i båsen også han. Med hekken inn. Slik gutta gjorde før i tiden. Sitér dette innlegget Link to post
God Sommer Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 enig med deg 4play, ikke bry deg om folk som ikke har annet å gjøre en å rakke ned på andre og fremstå som kjempe god selv. Sitér dette innlegget Link to post
Hidravasen Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 BMP hadde nok ikke fått til å bruke trøster engang Sitér dette innlegget Bavaria 30 Sport 08 VP D6 Hjemmehavn " HIDRA" Link to post
Ask Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Det var ikkje mi meining å vera flåsete. Poenget var at det etter mi meining er grunn til å spørja seg om kva utstyr ein treng. Sjølv så har eg erfart at utstyr som eg ønska tidlegare ønsker eg ikkje når eg har fått meir erfaring. Men eg ser at dette er utanfor trådstartar sitt emne. Uansett 4play, god båttur. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Det er trist att det alltid skal bli en eller annen spydig kommentar. Disse kommentarene kommer alltid fra folk som har en lett manøvrerbar båt selv, gjerne en seilbåt. Og ofte en billig Bavaria seilbalje, hvor baugpropell ikke passer å montere pga dårlig skrogdesign. Bare se bort fra disse idiotene. De avslører bare hvor lite båterfaring de har. Jeg vil tro en Sleipner SP55, den heter vel SE60 vil passe din båtstørrelse godt. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 BMP, det er som regel de som er størst i kjeften, som oftest driter seg ut!! :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Knut T. Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Jeg vil slutte meg til de som lovpriser baugpropell. fikk selv monert en Sleipner SE30 i en 24 fots Bayliner før sesongen i fjor, og det er som natt og dag i forhold til uten. Fikk også noen spydige komentarer da jeg luftet behovet her, men det til tross, fikk jeg etter en del om og men, montert den. Vil ikke gå tilbake til en båt som går like fort sidevis, som framover, når jeg skal legge til, og har litt sidevind.Hadde bl.annet en uheldig episode hvor jeg fikk en 5-6 cm flenge i dollbordet, etter ett litt ublidt møte med hjørnet på en brygge. mvh Knut Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.