Jump to content

Hvilken type baug thruster skal man velge?

4play

Recommended Posts

På min båt (26 fot) monteres det denne uken inn en Sleipner SE40/125 S baugthruster.

se40_125s.jpg

Baugthrusteren har nå ny type "ubåt"-propell, støyer mindre, har større skyvektaft og er utstyrt med mykstart. Videre er den nå vedlikeholdsfri (men man må fortsatt skifte offeranode). Videre er brytepinnen montert mellom motor og propell på innsiden av tunnelen. Skulle brytepinnen ryke pga at noe har kommet inn i baugropellen, skifter man denne med å løsne fire bolter som fester motoren til undervannshuset, og skifter enkelt denne. Man slipper mao å heise båten opp av annet for å skifte splinten.

Modelloversikt finnes her.

Kommer tilbake med bilder av innstalleringen av baugthrusteren snart.

PS! Jeg har lagt opp 70 mm2 strømkabler til baugthrusteren til 2X110Ah forbruksbatterier. Har også 1X60Ah startbatteri separat via batterivelger.

:headbang::boxing::lol::rolleyes:

Vet at mange mener en baugthruster er noe man ikke trenger. Vel, baugen kan vel egentlig når som helst bli tatt av vind og strøm. Når det gjelder bil, så er det vel egentlig få som vil koble ut ABS på bremsene, antispinn på drivhjulene, ESP for retningsstabilitet, for ikke å glemme automatgiret. Jeg går nå for baugthruster og bruker den kun de få gangene jeg virkelig vil trenge den. :flag:

Jeg vil absolutt anbefale Sleipner sine propeller! Har montert mange av disse, og til dags dato har jeg enda ikke opplevd en eneste reklamasjon! Eneste svakhet jeg vet de hadde i en liten periode for noen år siden var feil på bryterpanelene, men dette ble byttet på garanti og er nå i orden! Har erfart at det er mye mer feil med Engbo sine baugpropeller og vil derfor ikke ha noe mer med de propellene å gjøre.

Har akkurat fått informasjon fra Sleipner nå om en vinterkampanje som varer ca. 3 uker frem i tid. Vi som er forhandlere får ekstra gode rabatter i denne perioden som kunden kan nyte godt av. De som vurderer baugpropell til neste sesong bør derfor absolutt ta stilling til dette nå.

....Vi som er forhandlere får ekstra gode rabatter i denne perioden som kunden kan nyte godt av....

En annen kandidat er Quick. Dem hadde samarbeid med Sleipnir i utviklingen av baugpropellene og jeg har ikke hørt en feilmelding på dem. Selv har jeg Quick i min båt og er kjempefornøyt. Seatronic har agentur i Norge og dersom dem er nettbutikk er innstallatører ikke positive med dem på grunn at prisen er lav ut av butikken og ikke store rabatter å hente der. Men absolutt se på prisen hos dem :yesnod:

Burde ikke du vært registrert som Leverandør i stedet for medlem her på BP???

Jeg har ingen kunder som henvender seg til meg via disse sidene da jeg stort sett jobber for importører (som også henviser privatkunder til meg), og synes det er greit å ikke blande rollen som forhandler/leverandør og hva jeg mener personlig om forskjellige ting som diskuteres på foraet. Innlegget var ikke ment som reklame dersom det ble tolket slik. Kun litt forhåpenntligvis nyttig inside-informasjon til BP-medlemmer som vurderer baugpropell og gjerne vil spare noen tusenlapper. Dessuten får man en god del erfaring med forskjellig type produkter når man har levd av å selge og montere de i noen år.

Når det kommer til ekstrautstyr er det ofte slik at en greier seg fint uten mye av det, men akk så mer behagelig båtlivet blir med. Selv har jeg en liten jolle på 25fot og denne er forholdsvis enkel å få manøvrert både hit og dit siden jeg ennå ikke har hatt noen uhell. Men jeg skal ærlig innrømme at hadde bankkontoen vært litt mere fyldig hadde en baugpropell blitt montert. Drift er noe ekkelt svineri, men løser dette ved å ha god fart inn til båsen og kraftig bakking, dette sammen med et stopptau gjør innseiling i båsen forholdsvis greit, men en baupropell, pysevips eller hva en nå måtte kalle det hadde i enkelte tilfeller vært til stor hjelp. Man var en idiot om en kjøpte radar for 15 år siden og, men fler og flere båter har en rund boks på ca Ø50 på taket har jeg sett. Jeg vil si det slik: EN kan kjøre på vinterføre med sommerdekk også, men du verden hvor mye sikrere og behageligere det er å ha dekk som er beregnet for vinteren på

Ja litt merkelig at det bestandig skal komme sure kommentarer når emnet baupropell kommer opp.

Min far er tidligere yrkesfisker gjenom cirka 30 år så jeg fant urt at jeg kunne spørre han da han opp gjenom årene stadig har kommentert at jeg må ikke være redd for å bruke gassen skikkelig når jeg manøvrerer.

På spørsmål om ham kunne tenkt seg baupropell på noen av de fiskebåtene han har hatt var svaret:

At jo selvsagt kunne jeg det, det virker da som et fortreffelig hjelpemiddel

At enkelte her inne skal være så forbanna macho at dette er for pyser skjønner ikke jeg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hva vidt man vil ha av utstyr i eller på båten enten den er liten eller stor for være opp til hver og enkel spør du meg, dersom målet med båtlivet/gleden skulle være å utstyre båten med kun det absolutt nødvendige for en tur på fjorden, tror jeg de fleste av oss hadde fått en anseelig mengde utstyr og krimskrams å kaste på brygga. At en kan klare seg foruten både det ene og det andre i utstyr kan jeg strengt talt være enig i, men skulle jeg hatt det helt enkelt uten noe form for fiks fakserier, hadde jeg heller gått for en robåt med årer og kun det, kommer seg utpå med det også.

Du bør velge en thruster som er stor nok selv om det blåser mere enn frisk bris.. Det er når det blåser du trenger baugpropellen....Det kan også være greit å ikke la seg påvirke av alle de ekspertene her på forumet som mener du ikke trenger en baugpropell.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dette var interessant.

Først: hva er aktuelle baugpropellmerker i dag? I første omgang tenker jeg på Sleipner, Vetus og QL, men det er sikkert flere merker.

Dernest: Hva er kostnaden ved selve monteringen? Jeg pleier å nevne en faktor på 2 ganger prisen på selve baugpropellen.

Jeg har sett flere monteringer av baugpropell og jeg antar at tidsforbruket neppe overskrider 12 timer (inklusive trekking av kabler)?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...