roaldbj Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 ....Prater du om liten motorbåt eller generalt? Jeg har bare sett baugpropell montert i motorbåter og seilbåter opp til ca 40 fot. Det jeg har observert er borring av hull til tunnell, montering av tunnell, pussing, sparkling, mindre justeringer, montering av selve propellen (motor og propellhus) samt elektrisk opplegg. Jeg antar at du har montert flere baugpropeller opp gjennom årene og kan angi hvor mange timer dere/du pleier å forespeile i forhold til kundene. Flere av de norske båtprodusentene har standard pris på levering av båt med baugpropell. Grovt sett er min oppfatning at ferdig montert maritimt utstyr koster det doble av prisen på selve utstyret, isolert sett. Men dette er "grovt" sett. Videre er min oppfatning at alt ekstrautstyr ombord gjerne koster 25 % i tillegg til "ren" basis-båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Så det betyr at vi her snakker om pris fra en kjøper baugpropellen (for mindre båt til ca 10-12000) og deretter får borret og satt inn utstyret til ferdig bruk fra et verksted, til ca 20-24 000, hvis jeg følger tankerekken din rett. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
roaldbj Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Jeg kjenner til at du vil få ganske mange tilbud på pris for ferdig montert baugpropell, bl.a. avhengig av når jobben blir utført. Det er ingen tvil om at januar/februar er "lav-konjektur" månedene for båtverksteder. I denne perioden kan du sannsynligvis få bedre pris enn om du avventer til april-mai-juni. Ta endel telefoner omkring - og du vil helt sikkert motta ulike prisoverslag. Lykke til. Uansett anbefaler jeg baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 3.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2009 Det er ikke mulig å si en fast pris for baugpropellmontering. I mange båter kan det være ganske grei skuring å få plassert tunnellen og motoren, mens det kan været sant helvete å strekke kabler. Andre ganger er det lett å strekke kabler, lett å montere inn tunnellen, mens på andre båter må man bygge om halve båten for å få inn delene. Fjerning/endring av vanntank, demontering av innredninger, fjerning av skum osv. for å komme til er typiske ting som fordyrer montasjen betydelig. Hvis man er ute etter å få en baugpropell montert rimligst mulig, så kan det ofte være greit å få en montør til å gjøre grovarbeidet. Dvs. at kunden selv fjerner nødvendige ting som må fjernes for å komme til mens montøren kommer og setter inn røret og monterer propellmotor. Når dette er gjort kan kunden ta seg av elektrisk arbeid, kabeltrekking og sluttrengjøring. Har selv gjort det slik endel ganger, og mange av kundene har vært veldig fornøyd med denne løsningen da det vanligvis er utskjæring av hull og lamineringsjobben kunden kvier seg mest for å gjøre selv. Dette kan ofte gjøre montasjen betydelig rimligere for kunden, men det er også veldig varierende kvalitet på montasjearbeidene som gjøres rundt omkring. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Jeg antar at du har montert flere baugpropeller opp gjennom årene og kan angi hvor mange timer dere/du pleier å forespeile i forhold til kundene. Jeg har stortsett kun montert i seilbåter over 37 fot og komplett slik oppdrag er godt over 12 timer. Men jeg er kannskje mer ansvarsfull en mange andre der ute i markeden og over 90% av dem innstallasjonene jeg har sett her kaller man tilpassing av tunnel mens selve lamineringen og forsterkninger ut fra tunnelen gjenstår! Fleste av nyere seilbåter har rette skrogsider i framskip og bevegelser i stor sjø kan bli enorme, til og med anvisninger som følger med Sleipner sine propeller hører næsten under kriminalskap til båt med den konstruktsjonen. Du som hører til hjemme i Son kan se forskjellen på verftsmontert tunnel i Beneteau seilbåt og ettermontert her i Norge, du blir sikkert overrasket. Å reise ut på hav på en 40 fot seilbåt med baugpropell noen har brukt 12 timer til skulle jeg aldrig tore, har for mange drømmer gjenstående Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Kannskje bør man nevne de for sikkerhetshensyn for dem som skal ha baugpropell i år å vente til de blir varmere i været hvis dem ikke har båten stående innendørs. Polyesterarbeid utført i under 12 grade varme er ikke anbefalt og hvis varmen blir under 5 grader er de bortkastet arbeid, gjelder også med natttemperatur etter støpedagen. Noen setter på lampe eller varmeovn inne i båten men varmen bør ligge i skrogen, ellers har støpen ikke den hefte til skrog og tunnel som kreves. Men mange innstallatører er desperate etter oppdrag i denne årstiden og meget rart kan skjules under topcoat...!!! Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
roaldbj Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Takk for utfyllende svar. Jeg skjønner ut fra dette at det nærmest er håpløst å angi "standard" timetall for montering av baugpropell. Tilnærmingen til Kaftein ØL var grei. Tar du sjansen på å angi anslagsvis timetall for utskjæring av hull og lamineringsjobben? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Har Sleipner SP95 i seilbåten. Funker bra i vind, men i bølger hvor baugen løftes, da blir montasjen for grunn. Men Sleipner SP95 har 2 propeller og bra virkningsgrad. Kjøp ikke for liten. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Jangul Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Tusen takk til alle svar. Det virker som det blir en "pysevisp" fra sleipner. Går utifra att denne blir bra: http://www.side-power.com/index.php?id=41 Det er trist att det alltid skal bli en eller annen spydig kommentar. Alle er ikke like "proffe" med manøvrering som dere,,, beklager. Litt sent svar men har kjøpt Scand 25 Classic og har sendt den til montering av pysevisp:))drit i alle spydige komentarer:)))) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Har svært god erfaring med min gule Vetus, god og problemfri kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Har svært god erfaring med min gule Vetus, god og problemfri kvalitet. Når det gjelder behov-ikke behov. Jeg har aldri vært ihuga tilhenger av b.p., men innser lett at i dag konstrueres båter hvor propeller både her og der faktisk er nødvendig pga at konstruksjonen er lite manøverbar og særlig under litt krevende forhold. En vanlig finnekjølet seilbåt feks er lett manøverbar, vår Hydra med to ror m. Propell mellom får ikke propellvann på roret og dermed problematisk å bakke når det blåser. Vi klarte oss bra hjemme, men i Middelhavet hvor man bakker inn skapte det lett farlige situasjoner. Baugpropell ble montert og livet ble lettere. Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 har ikke baugpropell, og savner det ikke- siden jeg alltid har klart meg uten.Man savner sjelden ting man aldri har hatt Men ser godt fordelene med en slik hjelpemotor men grunnet min båts konstruksjon blir det en durabelig jobb å ta hull i betongen og jerrnkjølen . Og etter tegningene på båten så er det en bortimot umulig oppgave Så da tror jeg at det blir som før, velge båtplass med omhu eller ligge på svai- og der det er trangt er det nesten alltid hyggelige båtfolk som kommer med en hjelpende hånd Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Jeg hadde min båt en sesong uten baugpropell. båten er lett å styre både bakover og forover, men jeg syntes ikke det var særlig stas å gå inn i vind og strømpåvirkning til en 17 - 18 meter lang plass på en ellers full brygge i god fart for å hindre avdrift med en båt på 23 tonn. Sideveis er riggen et vindfang på ca 6 kvadratmeter Hadde jeg gjort en feil da (jeg er et menneske, og de gjør feil) hadde det ikke bare vært min båt og meg som hadde blitt skadelidende, for båten stopper ikke akkurat "på femøringen". Jeg måtte da gjøre som "kointa", velge båtplass med omhu eller ligge på svai-. Hjelp fra andre båtfolk får man selvfølgelig, men har man forsøkt å "ta imot" eller dytte på en slik båt i bevegelse, eller at sterk vind forsøker å presse den mot brygga, forstår du fort at du har en "lost case". Så lettet jeg kontoen for kr 100 000,- og satte inn en Sleipner Baugpropell med 210 mm rør, og to propeller, 11,5 HK. Dyrt, men en veldig bra installasjon, og et "helvete" å trekke kabler. Batterier, og egen lader til 2x150 Ah batterier (24V) kabler og alt er med i den prisen. Jeg løftet ikke en finger i forbindelse med montasjen. Montøren klagde litt over at skrogtykkelsen varierte mellom 250 - 300 mm massiv polyester med armering (mye jobb med hullene), men alt kom på plass med avrundede hjørner, og det som skal til. Hovedbryter, manuell, og kontrollpanel i tillegg til fjernkontroll var også med i prisen (som sikkert mange synes var voldsom). Nå har jeg hatt systemet i tre sesonger, og har ikke angret ett sekund på at jeg fikk det installert. Jeg kan være mer løssluppen når det gjelder å legge til overfylte brygger og utenpå andre. Jeg kan manøvrere båten nesten "stillestående" uten noe nevneverdig problem, og jeg kan finmanøvrere bedre. Å bakke inn til båsen (veldig trangt) går mye lettere, selv i god vind, jeg har faktisk fått bakket båten inn i båsen i liten kuling fra siden med en genoa som ikke ville helt inn, så 30 kvadratmeter var ute ("fuglebur" på forstaget). Det hadde ikke vært mulig uten baugpropellen. Jeg har tidligere ikke hatt baugpropell. Jeg hadde lyst på det til en 30 fots Skarpnes jeg hadde, men hadde ikke økonomi til det da, så jeg var litt "breial" og snakket om "pysevisp". Manøvreringen var ikke noe problem, men jeg ser jo nå etter å ha prøvd baugpropell at det hadde vært fint å ha i gitte situasjoner. Neste båt var en med to motorer, så da syns jeg behovet var fraværende. Om jeg skulle hatt sidepropell da, måtte det blitt en hekkpropell, da den gir mye mer til en dobbeltinstallasjon. Når du skal installere baugpropell i din båt er det viktig at du bestiller den så stor som mulig med hensyn til hva som anbefales av leverandøren. Husk, lengre frem, bedre effekt. God avrunding ved enden av tunnelen gir bedre effekt og mindre støy. Pass på at tunnelen ikke monteres for høyt (suger luft), da mister du effekt. Jeg har bare gode erfaringer med Sleipner, ingen erfaringer med andre fabrikanter. Når du har propellen installert, bruk den bare når du trenger den, ikke for å snu båten når du like gjerne kunne brukt motor og ror. Da irriterer du ikke alle i havna som er i mot baugpropeller... Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Jangul Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Festina Lente IV: Tar poenget med å ikke bruke vispen i hytt og gevær :) Blir montert da jeg er en del alene i båten og ser på det som ett hjelpemiddel i mye vind og trange havne/plasser.Når det gjelder monteringen,har jeg levert båten til Skjæret Båt og Service på Nøtterøy...har ingen erfaringer med firmaet,bare noen gode erfaringer fra noen her på forumet,så det blir spennende å se på resultatet.Har tidligere hatt 17-20 fot så det blir spennende å ratte en Scand 25 rundt i skjærgården :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.