Jump to content

Plastbåt med riper.....

sagvik

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg....

Jeg har kjøpt en Sommerfun som er blitt skrapt opp på siden og under.

Er det noen som har noen gode råd om hvordan jeg kan reparere disse , slette , male sparkle ?????

Setter stor pris på noen gode råd.

Sommerfun, er det glassfiber antar jeg? Riper i gelcoat, må du bruke gelcoat. Dette får du kjøpt ved enkelte farge forhandlere. For å finne fargen, kan du ta med ett lokk eller lignene. For å ta fargeprøve.

Ved rep. kan du bruke en dremel, for å gjøre sårkanten ren og fjerne det som kan være løst.

Vask godt med Aceton, for å fjerne fett og skitt.

Masker rundt skaden. Bland gelcoaten med herder, 2%. Bygg så opp med dette i ripen. Ved rett mengde med gelcoat i ripa, legger du maskeringsteipen over den nye gel. og stryker den slik at den ligger flat og gjevn. La den herde under teipen.

Begynn å tør slipe forsiktig med 600\800 papir. Deretter kan du vannslipe med 1200 papir. Og til slutt med 1500.

Når det har blitt helt gjevnt med den friske gel. begynner du å rubbe og i finalen, polerer du. Finish!

NB. prøv å unngå å pusse på den friske gelcoaten. Minst mulig!

Hei og velkommen til båtplassen

Tror du kan glatte dem ut med et strykejern, men ta for guds skyld et som ikke er i bruk :wink:

Ellers så tror jeg du skal venne deg til stripene, de kommer raskt igjen :smiley:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Hei sagvik!

Linken til" skibsplast ohoi" her oppe er bra. Merk deg nøye det med å skrape alt helt rent. Denne plasten oksiderer fort, og da sitter ikke sveisen.

Og vær lett på hånda med varmen, det er lett å smelte bort for mye materiale. (bin there, dån dæt) Det går også bra å jevne til mindre riper med strykejern, stor loddebolt eller varmepistol. Prøv deg fram på ei plastbøtte eller lignende, så ser du snart hvordan du skal bruke varmen.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!