Enzo Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 (edited) Tråden om baugpropell på 30foter fikk meg til å tenke litt når en sa at ror osv nå til dags ikke er slik det engang var om jeg tolket det rett. Når ca (år) kom de første baugpropellene på fritidsbåter ? La oss si det var 1995 for å ta et tall , var båtene produsert før 1995 lettere å manøvrere i havn (samme strl båt) enn dagens båter ? Jeg forstår godt de som kjøper baugpropell og jeg har hatt en slik selv på en båt og jeg testet den uten at jeg helt skjønte fordelen men er det slik at båtene før baugpropellens tid var lettere å manøvrere ? Det er jo kjekt og fint og flott osv med baugpropell men om de eldre båtene ikke var lettere å manøvrere , var det da mere skader og problemer dengang enn nå ? Edited February 2, 2009 by Enzo (see edit history) Quote Link to post
Ben Sin Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 (edited) Jeg tror ikke det er det det dreier seg om Enzo. Jeg tror det mer er muligheten til å kjøpe utstyr som ikke var tilgjengelig før, for å gjøre ting enklere, tryggere eller mer komfortabelt. Vi hadde ikke ABS, ESP, ASD, BAS, AC, ESR, ADC osv. i bilene før heller. Men vi synes det er greit å ha idag. Og vi bestiller gjerne bilen med noen ekstra av disse. Før i tiden var det heller ikke vanlig med kartplotter, AIS, radar, fryseboks, dobbelt varmeapparat, TV, PC osv i båtene. Og synes kansje de som hadde dette ikke var ekte "båtfolk"? Ting vi absolutt ikke trenger eller må ha, men som mange setter pris på. Tror jeg. Red. Du har forresten tidenes "værste" annonse for seil. Edited February 2, 2009 by Østkyst Hustler (see edit history) Quote Link to post
God Sommer Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Biler hadde ikke servostyring tidligere heller, gikk fint det. men det er jo ingen grun til å ikke buke hjelpemiddler som ny teknologi tilbyr når man har økonomi til det... folk må få kjøpe hva de vil uten å bli stemplet som udugelig. :nono: Quote Link to post
Ben Sin Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Og en annen ting er vel at vindfanget på mange moderne campingcruisere ikke akkurat har blitt mindre med årene..... Mest plass for pengene osv. Quote Link to post
Enzo Posted February 2, 2009 Author Share Posted February 2, 2009 (edited) Joda jeg er helt enig i alt dette men jeg bare hang meg litt opp i dette innlegget og lurer da på om det er så mye verre nå enn før. Mange nye båter i dag er laget med såpass beskjedne ror og styre-egenskaper at det helt åpenbart er meningen du skal ha en baugpropell. 100% enig med deg og jeg stempler overhodet ikke noen som udugelige , det var overhodet ikke meningen med posten , jeg spør jo om noe helt annet folk må få kjøpe hva de vil uten å bli stemplet som udugelig. :nono: Edited February 2, 2009 by Enzo (see edit history) Quote Link to post
Ben Sin Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Jeg tror IKKE dagens båter har dårligere styreegenskaper enn før. Jeg tror det er vår latskap, eller muligheten til å kjøpe oss hjelp som spiller inn. Kjekt å ha syndromet. Quote Link to post
BMP Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Nei båtene har nokk like gode styreegenskaper som før men jeg tror ferdighetene til førerene har gåt drastisk ned. Nå kjøper man jo heller pysevisp fremfor og spandere noen timer med trening. Quote Link to post
johnson Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Tror nok heller det er skippernes styreegenskaper som har forverret seg... Quote Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Ben Sin Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Så du var flinkere før mener du? Quote Link to post
skibsplast ohoi Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Tror nok ferdighetene blir dårligere med alt tekniske utstyret. Samme med biler, med 4 hjulstrekk ESP trenger vi ikke å bruke hodet for å komme opp bakkene. Men å påstå at alle med 4-hjulstrekk er dårlige sjåfører..... Quote River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
johnson Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 jajamen, før jeg fikk båt var jeg jo offshore kjører med fritidsskipperog D5L :P Quote Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
M/S Malene Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Ferdighetene er nok ikke bedre enn før sånn i gjennomsnitt. Men det er definitivt blitt trangere om plassen. Der man før bare kunne legge til kai, må man nå bakke inn i en liten bås Quote Link to post
Viksund Bravo Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Som jeg skrev "i den andre tråden" har jeg hatt samme båten med og uten baugthruster. Dvs vært på ferie i forskjellige gjestehavner med og uten baugthruster. Og det var faktisk ganske stor forskjell på hvor vi syntes det var forsvarlig å gå inn. Det var ikke bare at en følte kontrollen var bedre, den var bedre. Og pulsen var lavere. Bekymringene færre. La forresten merke til at taxibåtene hadde baugthruster, og de brukte den også. Merkelig.... Trodde de brukte båten hver dag, jeg. At de var proffer.... Og det på noen små 30-fotere?? Nei, finn noe annet å irritere dere over. Godt sjømannskap er å kunne navigere godt under alle forhold. Noe annet er svada. Men er jo alltid noen som vil være "storkarer og verdensmestere" Mvh Christian Quote Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Windy37GM Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Kjekt å ha syndromet. Det mange ikke er klar over at når vi menn dør, så kommer vi til himmelen. Alle sammen. NÅr vi først er der oppe skal vi endelig få lov å sammenligne alt "leketøyet" vi har kjøpt gjennom livet. Driller, myggjagere, båter, mobiltelefoner, flat-TV'er,stereoanlegg osv. Når denne opptellingen skal forestå, teller også baugpropell! Samma om du skal bruke'n eller ikke, den teller i himmer'n! mvh Bavaria32sport Med tro på et liv etter døden.. Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Gullfisk Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Tror tilgjengelighet(pris og størrelse) på slikt utstyr gjør det mere utbredt i dag. Man har selvfølgelig mere kontroll og kommer til på mindre marginer en uten. Men jeg mener også at mange av dagens motorbåter ville være bortimot ubrukelige til "normal båtbruk" uten. Forhold mellom vindfang og seilfeste er nok mye værre på mange nyere båter. Ekstrem avdrift i sidevind, stort plassbehov for å vende baug opp i vind, og dårlige/ingen styreegenskaper akterover, er ting jeg merker meg. Synes disse egenskapene ble dårligere, når bunn ble flatere og grunnere, og farten skulle opp. Hadde en 27 Viksund tidligere, og den gikk utenpå alt annet jeg har kjørt, når det gjelder manøvrering. Også andre Viksund 27 med andre propelloppsett,har ikke vært identiske. Den var omtrent umulig å kjøre inn i noe du ikke kunne komme ut av, og styrte like fint begge veier akterover. Quote Link to post
bjoris Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Det som har endret seg er vel at båtene har blitt flatere i bunnen for mer fart og dermed er de også mer lunefulle å håndterer både i mye og lite/ingen vind. Jeg er oppvokst i en Kragerø 26, styrte som bare juling, du gav litt forover og båten svinget, men best av alt du kunne sige inn mot brygga og båten gikk som på skinner og det var bare å styre og så slå i revser når det var et par meter igjen. Vel, jeg har hatt gleden av å eie en halvplaner med aksling og det hadde ikke vært noe enkel båt å handskes med uten baugpropellen. Ekspert eller ikke, du kommer ikke unna at mange båter styrer svært dårlig i havnemanøvrer uten baugpropell og det hjelper ikke om du er verdensmester... På vår tidligere Viskund hadde du to valg, enten bruke mye maskinkraft og oppføre deg som en idiot eller nippe litt i baugpropellen slik at baugen for rett vei og hekken rett vei... Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Dreamer Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Det som har endret seg er vel at båtene har blitt flatere i bunnen for mer fart og dermed er de også mer lunefulle å håndterer både i mye og lite/ingen vind. Det er nok her mye av problemet ligger. Selv om det er forholdsvis stille på sjøen, kan turbulent vind være vanskelig å beregne eller forutse. Og når en 40 fots cabincruiser med et stort vindfang kun har 1 meters dypgående, sier det seg selv at det blir noe helt annet enn f. eks. en skøyte på samme størrelse. I tillegg har en cabincruiser gjerne bare brøkdelen av den rorflaten en tilsvarende skøyte har, mens to motorer vil kompensere for noe av dette. Trusterne er nok kommet for å bli, men forhåpentligvis blir de mer stillegående i fremtiden. Quote Link to post
VannTro Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Det eneste som har endret seg er at Enzo har blitt flinkere til å skape debatt Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
bellen Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Når dampmotor var vanlig i båt, og den første dieselmotor kom ombord, så blei det sagt at dette kun var noko midlertidig og at det ikkje kom til å bli satsa på. Drillo blei også midlertidig annsatt i begyndelsen på 90 tallet, som han også har blitt nå.. Trur midlertidig er eit ganske vidt begrep. Men dette er vel litt OT? Quote Link to post
Enzo Posted February 3, 2009 Author Share Posted February 3, 2009 Ja vanntro jeg scroller meg gjennom tråd etter tråd for å finne noe vi kan diskutere og noen ganger slenger jeg på bavaria,baugpropell eller hekksjø i posten og da blir det debatt Quote Link to post
Fru Jacobsen Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Ja vanntro jeg scroller meg gjennom tråd etter tråd for å finne noe vi kan diskutere og noen ganger slenger jeg på bavaria,baugpropell eller hekksjø i posten og da blir det debatt Er ikke Bavaria bare no dritt a? Quote "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Xlnt Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Etter min mening så har vinden også tiltatt mer i senere tid en hva jeg var vandt med fra liten. Synes det er av de sjeldne dager det blåser mindre enn 6-7 m/s om sommeren her på østlandet. Mulig jeg tar feil men det føles som at før var det mindre vind??? -Xlnt Quote 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
skibsplast ohoi Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Det mange ikke er klar over at når vi menn dør, så kommer vi til himmelen. Alle sammen.NÅr vi først er der oppe skal vi endelig få lov å sammenligne alt "leketøyet" vi har kjøpt gjennom livet. Driller, myggjagere, båter, mobiltelefoner, flat-TV'er,stereoanlegg osv. Når denne opptellingen skal forestå, teller også baugpropell! Samma om du skal bruke'n eller ikke, den teller i himmer'n! mvh Bavaria32sport Med tro på et liv etter døden.. Trådens beste innlegg :lol: Det jeg lurer på er om jeg får brukt den i himmelen Quote River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
BMP Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Ja si det de som har kjøpt Pysevisp kan vel antas of være avikere på andre felt også så det spørs om de kommer til himmelen. Quote Link to post
Enzo Posted February 3, 2009 Author Share Posted February 3, 2009 Er ikke Bavaria bare no dritt a? Jeg elsker bavaria , det er jo mest for pengene og tysk spitzen quality. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.