Jump to content

Er styreegenskapene på motorbåter blitt forverret de siste årene ?


Enzo

Recommended Posts

Tråden om baugpropell på 30foter fikk meg til å tenke litt når en sa at ror osv nå til dags ikke er slik det engang var om jeg tolket det rett.

 

Når ca (år) kom de første baugpropellene på fritidsbåter ?

La oss si det var 1995 for å ta et tall , var båtene produsert før 1995 lettere å manøvrere i havn (samme strl båt) enn dagens båter ?

 

Jeg forstår godt de som kjøper baugpropell og jeg har hatt en slik selv på en båt og jeg testet den uten at jeg helt skjønte fordelen men er det slik at båtene før baugpropellens tid var lettere å manøvrere ?

Det er jo kjekt og fint og flott osv med baugpropell men om de eldre båtene ikke var lettere å manøvrere , var det da mere skader og problemer dengang enn nå ?

Edited by Enzo (see edit history)
Link to post

Jeg tror ikke det er det det dreier seg om Enzo. Jeg tror det mer er muligheten til å kjøpe utstyr som ikke var tilgjengelig før, for å gjøre ting enklere, tryggere eller mer komfortabelt. Vi hadde ikke ABS, ESP, ASD, BAS, AC, ESR, ADC osv. i bilene før heller. Men vi synes det er greit å ha idag. Og vi bestiller gjerne bilen med noen ekstra av disse.

 

Før i tiden var det heller ikke vanlig med kartplotter, AIS, radar, fryseboks, dobbelt varmeapparat, TV, PC osv i båtene. Og synes kansje de som hadde dette ikke var ekte "båtfolk"? Ting vi absolutt ikke trenger eller må ha, men som mange setter pris på.

 

Tror jeg.

 

Red. Du har forresten tidenes "værste" annonse for seil. :lol::lol:

Edited by Østkyst Hustler (see edit history)
Link to post

Biler hadde ikke servostyring tidligere heller, gikk fint det. men det er jo ingen grun til å ikke buke hjelpemiddler som ny teknologi tilbyr når man har økonomi til det... folk må få kjøpe hva de vil uten å bli stemplet som udugelig. :nono:

Link to post

Joda jeg er helt enig i alt dette men jeg bare hang meg litt opp i dette innlegget og lurer da på om det er så mye verre nå enn før.

 

Mange nye båter i dag er laget med såpass beskjedne ror og styre-egenskaper at det helt åpenbart er meningen du skal ha en baugpropell.

 

 

 

100% enig med deg og jeg stempler overhodet ikke noen som udugelige , det var overhodet ikke meningen med posten , jeg spør jo om noe helt annet

folk må få kjøpe hva de vil uten å bli stemplet som udugelig. :nono:
Edited by Enzo (see edit history)
Link to post

Tror nok ferdighetene blir dårligere med alt tekniske utstyret. Samme med biler, med 4 hjulstrekk ESP trenger vi ikke å bruke hodet for å komme opp bakkene.

Men å påstå at alle med 4-hjulstrekk er dårlige sjåfører.....

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post

Som jeg skrev "i den andre tråden" har jeg hatt samme båten med og uten baugthruster. Dvs vært på ferie i forskjellige gjestehavner med og uten baugthruster. Og det var faktisk ganske stor forskjell på hvor vi syntes det var forsvarlig å gå inn. Det var ikke bare at en følte kontrollen var bedre, den var bedre. Og pulsen var lavere. Bekymringene færre.

 

La forresten merke til at taxibåtene hadde baugthruster, og de brukte den også. Merkelig.... Trodde de brukte båten hver dag, jeg. At de var proffer.... Og det på noen små 30-fotere??

 

Nei, finn noe annet å irritere dere over. Godt sjømannskap er å kunne navigere godt under alle forhold. Noe annet er svada. Men er jo alltid noen som vil være "storkarer og verdensmestere" :giggle::lipseal:

 

Mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Kjekt å ha syndromet.

Det mange ikke er klar over at når vi menn dør, så kommer vi til himmelen. Alle sammen.

NÅr vi først er der oppe skal vi endelig få lov å sammenligne alt "leketøyet" vi har kjøpt gjennom livet. Driller, myggjagere, båter, mobiltelefoner, flat-TV'er,stereoanlegg osv. Når denne opptellingen skal forestå, teller også baugpropell!

 

Samma om du skal bruke'n eller ikke, den teller i himmer'n!

 

mvh

Bavaria32sport

Med tro på et liv etter døden..

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Tror tilgjengelighet(pris og størrelse) på slikt utstyr gjør det mere utbredt i dag. Man har selvfølgelig mere kontroll og kommer til på mindre marginer en uten. Men jeg mener også at mange av dagens motorbåter ville være bortimot ubrukelige til "normal båtbruk" uten. Forhold mellom vindfang og seilfeste er nok mye værre på mange nyere båter. Ekstrem avdrift i sidevind, stort plassbehov for å vende baug opp i vind, og dårlige/ingen styreegenskaper akterover, er ting jeg merker meg. Synes disse egenskapene ble dårligere, når bunn ble flatere og grunnere, og farten skulle opp. Hadde en 27 Viksund tidligere, og den gikk utenpå alt annet jeg har kjørt, når det gjelder manøvrering. Også andre Viksund 27 med andre propelloppsett,har ikke vært identiske. Den var omtrent umulig å kjøre inn i noe du ikke kunne komme ut av, og styrte like fint begge veier akterover. :smiley:

Link to post

Det som har endret seg er vel at båtene har blitt flatere i bunnen for mer fart og dermed er de også mer lunefulle å håndterer både i mye og lite/ingen vind. Jeg er oppvokst i en Kragerø 26, styrte som bare juling, du gav litt forover og båten svinget, men best av alt du kunne sige inn mot brygga og båten gikk som på skinner og det var bare å styre og så slå i revser når det var et par meter igjen. Vel, jeg har hatt gleden av å eie en halvplaner med aksling og det hadde ikke vært noe enkel båt å handskes med uten baugpropellen. Ekspert eller ikke, du kommer ikke unna at mange båter styrer svært dårlig i havnemanøvrer uten baugpropell og det hjelper ikke om du er verdensmester... På vår tidligere Viskund hadde du to valg, enten bruke mye maskinkraft og oppføre deg som en idiot eller nippe litt i baugpropellen slik at baugen for rett vei og hekken rett vei...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Det som har endret seg er vel at båtene har blitt flatere i bunnen for mer fart og dermed er de også mer lunefulle å håndterer både i mye og lite/ingen vind.

Det er nok her mye av problemet ligger. Selv om det er forholdsvis stille på sjøen, kan turbulent vind være vanskelig å beregne eller forutse. Og når en 40 fots cabincruiser med et stort vindfang kun har 1 meters dypgående, sier det seg selv at det blir noe helt annet enn f. eks. en skøyte på samme størrelse. I tillegg har en cabincruiser gjerne bare brøkdelen av den rorflaten en tilsvarende skøyte har, mens to motorer vil kompensere for noe av dette. Trusterne er nok kommet for å bli, men forhåpentligvis blir de mer stillegående i fremtiden.

Link to post

Det eneste som har endret seg er at Enzo har blitt flinkere til å skape debatt :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Når dampmotor var vanlig i båt, og den første dieselmotor kom ombord, så blei det sagt at dette kun var noko midlertidig og at det ikkje kom til å bli satsa på. Drillo blei også midlertidig annsatt i begyndelsen på 90 tallet, som han også har blitt nå.. Trur midlertidig er eit ganske vidt begrep. Men dette er vel litt OT?

Link to post
Ja vanntro jeg scroller meg gjennom tråd etter tråd for å finne noe vi kan diskutere og noen ganger slenger jeg på bavaria,baugpropell eller hekksjø i posten og da blir det debatt :smiley:

Er ikke Bavaria bare no dritt a? :lol::lol:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Etter min mening så har vinden også tiltatt mer i senere tid en hva jeg var vandt med fra liten. Synes det er av de sjeldne dager det blåser mindre enn 6-7 m/s om sommeren her på østlandet. Mulig jeg tar feil men det føles som at før var det mindre vind???

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Det mange ikke er klar over at når vi menn dør, så kommer vi til himmelen. Alle sammen.

NÅr vi først er der oppe skal vi endelig få lov å sammenligne alt "leketøyet" vi har kjøpt gjennom livet. Driller, myggjagere, båter, mobiltelefoner, flat-TV'er,stereoanlegg osv. Når denne opptellingen skal forestå, teller også baugpropell!

 

Samma om du skal bruke'n eller ikke, den teller i himmer'n!

 

mvh

Bavaria32sport

Med tro på et liv etter døden..

 

Trådens beste innlegg :lol: :lol:

Det jeg lurer på er om jeg får brukt den i himmelen :giggle:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...