landkrabbe_ Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 Leste nettopp i et forum: hva betyr egentlig babord og styrbord? Hvorfor er det nettopp styrbord på "høyre" side. Leita litt i tråder men fant ikke en ren samleside med fagterminologi for sjøuttrykk. Jeg er landkrabbe å må lære meg disse uttrykkene skal jeg kunne gli inn i miljøet MEN, det er både lettere og mer interessant hvis det kommer med en (kort) enkel forklaring og gjerne historien til uttrykket. Tenkte denne tråden kunne bli en oversikt over nettopp disse uttrykkene etter malen: 1. ord/uttrykk 2. hva betyr det i praksis (gjerne forklart med "norske" ord styrbord=høyre side på båten) 3. historisk opprinnelse / opphav (Ved å bare skrive et ord/uttrykk betyr det en invitasjon til andre å forklare dette nærmere) Quote Link to post
Jan E. Posted February 2, 2009 Share Posted February 2, 2009 (edited) Fra den gang jeg virret lenge rundt for å finne en ting som førstereisende. For å oppdage at jeg lette på feil dekk: "Den henger opp under 03 dekk" = Henger i taket på 02 dekk. Så veldig logisk egentlig "Fremme på bakken." Er fremme i baugen, over le. Edit: De fleste utrykk står foresten her: sivertsvikhavn.no. Edited February 2, 2009 by Jan E. (see edit history) Quote Jara Wynja Link to post
landkrabbe_ Posted February 2, 2009 Author Share Posted February 2, 2009 1. Pulpitt 2. 3. Quote Link to post
tommkar Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 starboard for styre side og port for det var den siden skipene lastet inn Quote Link to post
Syvert Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Leita litt i tråder men fant ikke en ren samleside med fagterminologi for sjøuttrykk. Jeg er landkrabbe å må lære meg disse uttrykkene skal jeg kunne gli inn i miljøet MEN, det er både lettere og mer interessant hvis det kommer med en (kort) enkel forklaring og gjerne historien til uttrykket. Hei landkrabbe Båtjournalisten Jon Winge ga ut en bok i 2001 med maritime ord og uttrykk, med "bruksanvisning", som også ble brukt som innslag i Reiseradioen på NRK. Boken er meget anbefalelsesverdig for både landkrabber, båtfolk og andre med interesse for sjø- og båtliv. Boken heter "For bare stumpene" og ble gitt ut på det daværende NKS Forlaget. Jeg antar at boken kan bestilles gjennom en bokhandler hvis du oppgir følgende nummer: ISBN 82-508-1976-4 Hilsen Syvert Quote knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Mulligan Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 1. Pulpitt Pulpit er engelsk for prekestol. Fra latin pulpitum. Følgelig finnes ingen "pushpit".2. 3. Quote Link to post
olews Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Siden "pushpit" ikke finnes hva skal man kalle det da ? Det var jo fint å ha navn på tingene, og RYA bøkene (competent crew) bruker dette uttrykket også, men selv om det er egentlig ikke finens er det jo et praktisk navn da. Dette er jo engelsk, men hva er de tilsvarende navnene på Norsk for disse rekkene i syrefaste stålrør. Men vi sier jo moring (eng) når vi mener ile så det er kanskje greit ? Ole Quote Ole S/Y Algol Link to post
Mulligan Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Hva er galt med rekka forut og rekka akterut? Quote Link to post
Frivakten Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Siden "pushpit" ikke finnes hva skal man kalle det da ? Skjønner godt det. Har heller aldri hørt om "pushbull". Quote VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Astor Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Plitten: Rommet i midten bak på ei lita sjekte eller snekke. Brukt til å oppbevare ting som øsekar, fiskesnøre ol. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mulligan Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Jeg forbeholder meg retten til å ha øks, reserve propan, boltesaks, fortøyninger og fendere i akterplikten. Selv i seilbåt. Quote Link to post
Recommended Posts