Jump to content

Hva slags rulle kan jeg bruke for lakkering av Norkapp 16?

Polarn

Recommended Posts

Jeg skal lakkere om en Norkapp 16. Det jeg lurer på er hva slags rulle kan jeg bruke da jeg ikke har mulighet for å sprøyte? Vet det finnes en spesialrulle til dette, men aner ikke hvilken type eller hvor jeg får tak i den. Vet dere?

Edited by trikola
Endret en håpløs, men ikke helt ulovlig tittel (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Anbefaler å få en lakkerer til å sprøyte den, jeg rulla med 2 komponent, 25 fot snekke i fjor og det var et svare strev...

Plukke ren og mattslipe/ sparkle kan du jo gjøre selv, da blir det vel ikke så dyrt?

bruk den fineste lille rulla - temp er viktig - jo varmere jo blankere /flyter ut

eller en slik svamp/fordriver- har ikke prøvd sistnevnte - hvis du spanderer en skikkelig rubbing polering kan få det ganske blankt

jeg rulla en bil engang - tykt- og vannslipte - rubba - polerte - det ble perlebra

men evnt så er det ikke vanskelig å låne en liten kompressor og sprøyte heller - tynn ut lakken med tynner og blås på

men husk grunnarbeidet adler sluttresultatet uansett hva du velger

Bruk en skumgummi rulle av god kvalitet Jordan/flugger ol så ruller du med lite lakk/topcoat i rullen, har du for mye på får du lett små dyner i på hver side av rullen. legg på flere strøk på den måten. deretter vannsliper du lett over med fint vannslipepappir slik at event kuler ol blir slette. derfra er det bare å rubbe å polere. Litt jobb men ikke uoverkommelig.

lykke til.

Å sprøyte er overhode ingen alternativ der den står nå. Den står i ca 18 grader, så jeg renger med temperaturen er god nok? Har hørt det finnen skumgummiruller med avrunede kanter. Da skal man slippe de dynene, stemmer det?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Det var jo en tråd jeg så her hinn dagen som visste hvor bra man kunne få det til med å male med rulle !! men finner ikke igjen tråden nå :rolleyes:

Men uansett så er det vell best og gå til en malings butikk og spørre?

Mvh -Matros-

--------------

Medlem av gruppen: folk i båt!

Ja, har letet etter en slik tråd jeg også, men fant ingen som passet. Tenkte jeg skulle innom en malerbutikk i morgen for å spørre. Men det er sikkert andre her inne som lurer på det samme, så om det er noen som har link til en side med ruller o.l så er jeg meget takknemlig for det.

Stemmer at det finnes ruller med avrunnede kanter men jeg fant ikke de så mye bedre. men det er faktisk ikke så mye mer jobb å legge flere tynne strøk, da dette tørker godt nok til å male over før du har gått rundt båten en gang. 18 grader er helt supert. Om jeg var deg(noe jeg ikke er) hadde jeg brukt en topcoat fra Biltema som er meget god å jobbe med. Begrenset med farger å velge mellom men om de har den som passer er det mye å spare. Du kan jo prøve deg litt ut på akterspeilet om du vil prøve litt egne ideer. ofte det funker like godt som :nono: gode råd fra oss her på forumet.

Har faktisk planer om å bruke biltemas topcoat, hehe. Båten skal bli svart med grå/rød stripe. Laget et bilde på paint https://baatplassen.no/bildearkiv/20/20977/32_1356330287_xl.jpg

Takker for heftet Selco18

Edited by Polar 770 (see edit history)