HCO Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Jeg har en liten seilbåt, type Guy 22. Hun har nå fått navnet Aurora (originalt nok...), og det er fristende å bestille selvklebende navn i forbindelse med vårpussen. Akterspeilet på denne båten er ganske lite, og med påhengsmotor, spaderor og badestige er det ikke plass til noe navn der. Spørsmålet blir derfor: Hvor bør jeg plassere båtnavnet, og hvilken størrelse på bokstavene? Og kanskje tips til en pen font? Noen uskrevne regler jeg bør kjenne til? Quote /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
HCO Posted February 3, 2009 Author Share Posted February 3, 2009 Illustrasjonsbilder (ikke min båt, men identisk): Quote /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
HCO Posted February 3, 2009 Author Share Posted February 3, 2009 Jeg har forresten en rød stripe som jeg kunne tenkt meg å beholde, så navnet må gå klar av denne: Quote /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
SeaRaymond Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 (edited) Hva med på hver side aktenfor tvers, altså på skutesiden bak. Akterspeilet var det heller snevert med plass ja. På en motorbåt ville dette kanskje sett rart ut, men på båt av din type der skroget snevrer inn bak, kan det leses fra nokså stor vinkel aktenfra uansett, se ditt andre bildet. Ett annet alternativ er på hver side i baugen, men skal du ha stedsnavn på også ville jeg ubetinget gått for akterut som først nevnt. Edited February 3, 2009 by SeaRaymond (see edit history) Quote Link to post
Careka Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 ja, men finnes det regler for dette, uskrevne, god kotyme, eller, skal det være i hekken, i bauen, eller skutesiden,akter. ? tror praksis er forskjellig ifra land til land. ? Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Worry II Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Hva med på hver side aktenfor tvers, altså på skutesiden bak. Enig ! Kontakt er bildekor-firma ! Eller send dem en mail med "Aurora", så får du flere forslag fra dem på layouts tilbake ! 10-11 cm i høyde ville jeg tippe blir bra ! Du vil sikkert også oppdage at det er billigere å få tilsendt 2 ferdige navn, strøkent laget av fagfolk på maskin enn å kjøpe løse bokstaver ! Skader ikke å sende noen mail, anyway ! Mange som holder på med bildekor !! Quote Link to post
Herr Felle Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Kan anbefale www.profila.no Trondheimsfirma med hjemmesider der du kan prøve deg frem med fonter, farger og størrelse. De er rimelige og jeg er bare fornøyd med dem. Lykke til! Quote Link to post
M/S Malene Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Mener her at det riktige er å plassere navnet på hver side akter. Det vanlige på fiskebåter og lastebåter er at navn og hjemsted er plassert mellom midtskips og hekken på hver side. Noen har navnet både foran og bak, men på en så kort båt ville jeg satt det bak, med hjemmehavn under. Greit å se hvor folk kommer fra . Quote Link to post
ÅtteGlass Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Sånn bør du ha det: Quote Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
HCO Posted February 4, 2009 Author Share Posted February 4, 2009 Takker for innspill. Jeg er litt opptatt av å gjøre det "riktig". ÅtteGlass, plasseringen ser bra ut. Men jeg trenger vel ikke så stor font? Syntes den ble litt voldsom... Quote /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Arild Iversen Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Akterut på hver side blir fint. Tenk også litt på hvor du vanligvis henger ut fenderne dine slik at de ikke blir hengende og gnikke på navnet. Støtter forslag om bokstavstørrelse på ca 10 til 12 cm, bokstavene på hjemmehavn litt mindre. Fin liten båt forresten Quote Link to post
SeaRaymond Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Toppers dette, men ville så sagt trukket det så langt bak som mulig uten at det blir feil, slik at en beholder muligheten til å se navnet aktenfra, stedsnavn ville jeg også ført på Quote Link to post
ÅtteGlass Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Jeg er enig i at det ikke trenger å være så stort som på bildet. Og så ville jeg ha valgt samme rødfarge som den stripen du nevner at du allerede har. Hjemsted tror jeg at jeg ville ha droppet her. Jeg syns hjemstedet passer best med når båtnavnet står på hekken. Se gjerne på litt bilder av gamle seilskuter. De har gjerne navnet på en buet treplate, og så hjemstedet flankert av flagget på en annen treplate montert rett under den første. På skutesidene har de som regel bare navnet. Arild Iversens forslag om å plassere det slik at fenderne ikke gnisser på folien, er også lurt. Quote Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
HCO Posted February 4, 2009 Author Share Posted February 4, 2009 Tenk også litt på hvor du vanligvis henger ut fenderne dine slik at de ikke blir hengende og gnikke på navnet. Godt innspill, det ville antakelig ikke falt meg inn... Jeg pleier å ha bakre fender litt forut for skjøtevinsjen (se bilde). Så midt mellom vinsjen og hekken blir antakelig bra. Fin liten båt forresten Takk. Jeg synes selv jeg er heldig som fikk tak i en Guy22, og til og med et bra eksemplar. (her skulle det vært et finsk flagg, men Guy Christer jobber for tiden ved NTNU, så det blir vel tilgitt) Og så ville jeg ha valgt samme rødfarge som den stripen du nevner at du allerede har. Tanken har slått meg. Jeg har også bomtrekk og cockpit-trekk i omtrent samme farge (en slags lys vinrød), så det blir gjennomført. Jeg syns hjemstedet passer best med når båtnavnet står på hekken. Med tanke på fasongen på Guy22, kan det kanskje se litt "klønete" ut med en ekstra linje med tekst i skarp vinkel mot vannet. Dessuten har jeg ikke funnet meg noen hjemmehavn ennå, og "Langhus" blir vel litt feil... _ Quote /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
ÅtteGlass Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 "Langhus" blir vel litt feil... ...Ikke hvis du seiler på Gjersjøen eller Langen....... Quote Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Finn Erik Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Mener å ha lest i en artig tråd her inne om forskjellige båtnavn, greier ikke å finne tilbake til tråden. Er det noen som kan hjelpe ? Quote Link to post
gunnt Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Den tråden heter: Hvilke navn har båten. Jeg prøvde å lage en snarvei til den her, men dessverre så kom jeg til kort. Quote Lærer noe nytt hele tiden Link to post
HCO Posted May 18, 2009 Author Share Posted May 18, 2009 Takk for alle innspill i denne tråden. Slik ble det til slutt: Jeg har igjen å fikse stripen på babord side. Den er også av vinyl. Mulig jeg bare lager en quick-fix for i år, med elektrikertape e.l., og fikser den skikkelig før neste sesong. Quote /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
ÅtteGlass Posted May 18, 2009 Share Posted May 18, 2009 Det ble jo ordentlig fint!! Quote Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Mulligan Posted May 19, 2009 Share Posted May 19, 2009 Det seilte en kar uti skjæra her med en båt som het "Sayonara". "Sayonara" er japansk for farvel. Navnet var skrevet på hver side av båten. Under vannlinja. Quote Link to post
Stoner Posted May 19, 2009 Share Posted May 19, 2009 HCO: Kan jeg være så freidig å spørre Hvor fikk du tak i dette, og hvor mye det kostet? Er på jakt etter navne-merker selv. Quote Link to post
SeaRaymond Posted May 19, 2009 Share Posted May 19, 2009 Vet ikke hvor han fikk ordnet dette, men jeg kjøpte mine hos profila.no, kjappt levert, bare ett par-tre dager Quote Link to post
Hafrsfjord Posted May 19, 2009 Share Posted May 19, 2009 .............. Er på jakt etter navne-merker selv. Kan anbefale Autoreklame i Stavanger : http://www.autoreklame.no/ Raskt og billig. Quote Link to post
HCO Posted May 20, 2009 Author Share Posted May 20, 2009 Kan jeg være så freidig å spørre Hvor fikk du tak i dette, og hvor mye det kostet? Er på jakt etter navne-merker selv. Det er vel ikke freidigere enn at det går an å besvare. Jeg sjekket rett og slett på finn.no, og sammenlignet de 2 mest ivrige annonsørene der. Begge har web-baserte løsninger der man kan forsøke seg på fonter og størrelser, og dermed finne pris, før man bestiller. Jeg valgte det svenske LR Design, fordi de var billigst. Det andre firmaet hadde dessuten ikke den fonten jeg ville ha. Hver av sidene (60x19cm) kom på 104 kroner. 54 kroner i frakt. Totalt NOK 262. Ordren ble bekreftet på epost, og de sendte også epost når merkene var ferdig. Dagen etter lå de i postkassen, pent rullet i "plakat-rør". Kvaliteten på merkene virker bra, uten at jeg er noen ekspert på sånt. Allier deg gjerne med noen som har gjort det før, når du skal stryke de på. Jeg slet litt med småbobler, men kona tok over etter 2 bokstaver, og da ble det ikke en eneste boble. Quote /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
Recommended Posts