Jump to content

Farge koden til Sabb

Mixen

Recommended Posts

Kunne ikke unngå å drive litt "googling". På boksen står det "Sabb Blå" og et telefonnummer til Lakkspesialisten.

Denne Lakkspesialisten AS som i utgangspunktet har levert denne lakken til Sabb kan sikkert levere dette rimeligere enn det Sabb gjør, eventuelt kanskje opplyse fargekode. Hvis dette er en RAL kode så vil man også kunne benytte et RAL fargekart fil å finne denne eller lignende farge selv. Det finnes også fargekart for NCS tror jeg.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg skal ha til en Sabb/Ford, tenkte å gå til en butikk som selger billakk, tror de kan hjelpe, dersom en sier hva man skal ha det til.

Du må ha en lakk som tåler varme. Tror ikke en billakk er egnet.

Jeg skal ha til en Sabb/Ford

Hvorfor ikke kjøpe en boks hos Sabb forhandleren? Det gjorde jeg. Mener den kostet 275,- for en halvliter, og det rekker til mer enn en motor! Veldig sterk og grei lakk, og attpåtil rett farge!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 4 weeks later...
...Skal se om det står noe fargekode på boksen...

Det gjør det garantert ikke! Dem er ikke dummere enn som så, når de kan selge den for 350,- / literen.... :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Fargen på motoren er virkelig ikke SÅ viktig at jeg gidder og betale 350,- for literen. Da kjøper jeg heller en liter med Bengalakk til 100lappen og velger en blåfarge som er sånn cirka lik. Malingen er tross alt for og beskytte og ikke vise at det er en Sabb motor.. :tongue:

Nei, du har vel et poeng der. Det blir nok første og siste gang jeg kjøper derfra, men når jeg nå får "the real deal" så skal jeg klare å få blandet en som er lik for bruk i fremtiden. Når det gjelder smak og behag er det nyttesløst å begynne og diskutere det. Vil man ha en rød Sabb så gjerne for meg, men JEG liker at ting ser ut som det gjorde da det ble laget. Slik jeg ser det er det et stykke norsk historie jeg er eier av, så kall det gjerne konservering. Heia Norge :-)

Edited by Lukas (see edit history)

Sabb ringte meg tilbake i dag og har ikke mer av den mørkere blåfargen som ble brukt originalt på min 1971 2H. Får ikke inn igjen heller. Den de har (som koster 375,-) er lysere, uten at jeg vet om den ble brukt på senere eller tidligere modeller.

Jeg tok derfor med meg en del av motoren og fikk scannet den og kom frem til en blåfarge jeg ikke kan se noen forskjell på fra originalen. I allefall ikke med det blåtte øye og det er vel hele vitsen. Koden på den er S 4040-B.

Slenger ved et bilde òg jeg så ser dere fargen jeg referer til. (Bildet ble tatt i mørket med blitz til et helt annet formål, men det gir allikevel et godt inntrykk av den faktiske fargen. Opptrer kanskje et hakk lysere på bildet enn i virkeligheten)

sabb.2h.2.jpg

Scanning er gratis ja. Det er bare en liten måler de har liggende i skuffen med form og størrelse som et slik øre-termometer du måler feberen din med.

Utfra den fargekoden der kan du velge alle typer lakker/malinger som kan blandes til, så prisen kommer helt an på hva slags produkt du velger. Velger du f.eks bengalakk så betaler du for en halvliter/liter bengalakk og ferdig med det. Jeg har ikke helt bestemt meg enda.

En ting til som er verdt å merke seg om man er av de som vurderer Hammerlakk er at Hammerite sin koster nesten kr 130,- for 250 ml og tåler opp til 80 grader C. Biltema sin koster 64,- for samme kvantum og skal være varmebestandig opp til 150 grader C.

Lette litt på PC'n min og fant denne her - utrolig HVA man egentlig har, problemet er som regel å vite HVOR man har lagret slike ting....... :rolleyes:

Sabb-blå:

Hammerite lys-blå, artnr.24041

Fargen er Lyseblå

Kode: 5012 Ral 840HR i Bengalack

NB!

Dette er bare noe jeg "fant" lagret på Notepad, på PC'n min - så ikke heng meg om dette ikke stemmer. Må jo ha fått dette et steds ifra - husker ikke hvor - men mest sansynlig her på BP....... :giggle:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>