Mixen Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Hei. Noen som veit ka farge koden til Sabb motorer er? Eventulet hvilken type maling som kan brukast på å male motoren? Quote Link to post
jonn Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Se her, jeg synest at prisen helt hinsides, ka synes du? http://www.sabb.no/shop/productDetails.asp...ogDirectoryId=2 Quote Link to post
Mixen Posted February 3, 2009 Author Share Posted February 3, 2009 (edited) Ka i alle dage... Svin høge pris da? Må no væl finst nåke anna? Men dinna bli kalt berre sabb blå, må ha farge koden før å finne anna type maling. Edited February 3, 2009 by Mixen (see edit history) Quote Link to post
jonn Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Jeg skal ha til en Sabb/Ford, tenkte å gå til en butikk som selger billakk, tror de kan hjelpe, dersom en sier hva man skal ha det til. Quote Link to post
Mixen Posted February 3, 2009 Author Share Posted February 3, 2009 Hmm. Vill tru det kan lett bli synsing på fargen. Men kansje vert et forsøk. Ingen så veit koden da? Quote Link to post
jonn Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Det er helt sikkert noen som har en boks stående med koden på. Quote Link to post
VannTro Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Kunne ikke unngå å drive litt "googling". På boksen står det "Sabb Blå" og et telefonnummer til Lakkspesialisten. Denne Lakkspesialisten AS som i utgangspunktet har levert denne lakken til Sabb kan sikkert levere dette rimeligere enn det Sabb gjør, eventuelt kanskje opplyse fargekode. Hvis dette er en RAL kode så vil man også kunne benytte et RAL fargekart fil å finne denne eller lignende farge selv. Det finnes også fargekart for NCS tror jeg. Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Linn Christina Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Jeg skal ha til en Sabb/Ford, tenkte å gå til en butikk som selger billakk, tror de kan hjelpe, dersom en sier hva man skal ha det til. Du må ha en lakk som tåler varme. Tror ikke en billakk er egnet. Quote Link to post
Båtdrømmeren Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Jeg har sandblåst å sprøytet flere motorer med bengalakk. Sikkert mange som rynker på nesa av det men det funker supert. Fikk tipst fra en masinist på riggen som pusler med renovering av motorer. Quote Link to post
jonn Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 De selger ikke bare billakk,...... Quote Link to post
Båtdrømmeren Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Men kan jo kaste meg innpå å spørre om noen har en fargekode til min motor. Status marine Sabb en gulfarge Quote Link to post
Mixen Posted February 3, 2009 Author Share Posted February 3, 2009 Hei. Vill støtte det med benga lack, fungera bra det. Men va fargen da? Nåke så klare å finne det ut da? Event har en boks ståande? NCS kode eller lignande? Quote Link to post
TMe Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 En normalt oppegående fargehandler kan blande enhver farge med rimelig god match. Ta med en fargeprøve til butikken. Bengalakk eller Shipolin er utmerket til maling av motor. Quote Link to post
Roger jo Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Beste malingen er POWER COAT "3 in 1" Tåler temperatursjokk mellom +250 til +5 og fra +70 ned til -20 grader C. ttp://www.jsc.no/ Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Jeg skal ha til en Sabb/Ford Hvorfor ikke kjøpe en boks hos Sabb forhandleren? Det gjorde jeg. Mener den kostet 275,- for en halvliter, og det rekker til mer enn en motor! Veldig sterk og grei lakk, og attpåtil rett farge! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lukas Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Har akkurat bestillt en boks fra Sabb nå. Skal det være så skal det være. Skal se om det står noe fargekode på boksen som det går an å få blandet utfra. Poster når boksen kommer til uka. Quote Link to post
Komlo Posted February 27, 2009 Share Posted February 27, 2009 Sabben min er grøn, den skal eg lakkera med grøn lakk. Ferdig med saken. Motoren skal berre stå i hagen då. Quote Link to post
Walter_S Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 ...Skal se om det står noe fargekode på boksen... Det gjør det garantert ikke! Dem er ikke dummere enn som så, når de kan selge den for 350,- / literen.... Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Sleipner93 Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 Fargen på motoren er virkelig ikke SÅ viktig at jeg gidder og betale 350,- for literen. Da kjøper jeg heller en liter med Bengalakk til 100lappen og velger en blåfarge som er sånn cirka lik. Malingen er tross alt for og beskytte og ikke vise at det er en Sabb motor.. Quote Link to post
Lukas Posted February 28, 2009 Share Posted February 28, 2009 (edited) Nei, du har vel et poeng der. Det blir nok første og siste gang jeg kjøper derfra, men når jeg nå får "the real deal" så skal jeg klare å få blandet en som er lik for bruk i fremtiden. Når det gjelder smak og behag er det nyttesløst å begynne og diskutere det. Vil man ha en rød Sabb så gjerne for meg, men JEG liker at ting ser ut som det gjorde da det ble laget. Slik jeg ser det er det et stykke norsk historie jeg er eier av, så kall det gjerne konservering. Heia Norge :-) Edited February 28, 2009 by Lukas (see edit history) Quote Link to post
Lukas Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 (edited) Sabb ringte meg tilbake i dag og har ikke mer av den mørkere blåfargen som ble brukt originalt på min 1971 2H. Får ikke inn igjen heller. Den de har (som koster 375,-) er lysere, uten at jeg vet om den ble brukt på senere eller tidligere modeller. Jeg tok derfor med meg en del av motoren og fikk scannet den og kom frem til en blåfarge jeg ikke kan se noen forskjell på fra originalen. I allefall ikke med det blåtte øye og det er vel hele vitsen. Koden på den er S 4040-B. Slenger ved et bilde òg jeg så ser dere fargen jeg referer til. (Bildet ble tatt i mørket med blitz til et helt annet formål, men det gir allikevel et godt inntrykk av den faktiske fargen. Opptrer kanskje et hakk lysere på bildet enn i virkeligheten) Edited March 3, 2009 by Lukas (see edit history) Quote Link to post
Dieselboy Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Hva blir literprisen på lakken/malingen du tenker å bruke ? Var scanningen gratis ? Quote Link to post
Lukas Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Scanning er gratis ja. Det er bare en liten måler de har liggende i skuffen med form og størrelse som et slik øre-termometer du måler feberen din med. Utfra den fargekoden der kan du velge alle typer lakker/malinger som kan blandes til, så prisen kommer helt an på hva slags produkt du velger. Velger du f.eks bengalakk så betaler du for en halvliter/liter bengalakk og ferdig med det. Jeg har ikke helt bestemt meg enda. Quote Link to post
Lukas Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 (edited) En ting til som er verdt å merke seg om man er av de som vurderer Hammerlakk er at Hammerite sin koster nesten kr 130,- for 250 ml og tåler opp til 80 grader C. Biltema sin koster 64,- for samme kvantum og skal være varmebestandig opp til 150 grader C. Edited March 3, 2009 by Lukas (see edit history) Quote Link to post
Walter_S Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Lette litt på PC'n min og fant denne her - utrolig HVA man egentlig har, problemet er som regel å vite HVOR man har lagret slike ting....... Sabb-blå: Hammerite lys-blå, artnr.24041 _______________________________ Fargen er Lyseblå Kode: 5012 Ral 840HR i Bengalack __________________________________ NB! Dette er bare noe jeg "fant" lagret på Notepad, på PC'n min - så ikke heng meg om dette ikke stemmer. Må jo ha fått dette et steds ifra - husker ikke hvor - men mest sansynlig her på BP....... Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts