Jump to content

Kan '15w-50 petrolengines' olje brukes på VP md3b diesel?


blycher

Recommended Posts

Var hos volvo penta å kjøpte olje og oljefilter,når jeg kom hjem leste jeg på kanna og der står det 15w-50 petrolengines altså bensinmotorer :confused:

jeg ga beskjed om at jeg hadde en vp md3b og det er jo diesel.Men den kan vel kanskje brukes alikevell?hva mener dere?

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Feil type olje? .

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Vanligvis bruker man 15W-40, men 15W-50 går sikkert like greit. Sjekk API klassifiseringen, Det står det f.eks. SE/CF. Første del gjelder bensinmotorer, siste diesel. Om den har en slik merking så burde det være helt OK! C for diesel, siste bokstav er klassen. Jo lenger ut i alfabetet, desto bedre kvalitet (tror man har kommet til G nå). Men alt fra CC eller deromkring er nok OK for en gammel motor uten turbo.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis det kun står SG er den kun klassifisert for bensinmotor ja! Dette ville ikke jeg brukt på min motor...

 

Selgeren synes ikke å ha peiling på dette, API klasse SG er en olje for bensinmotor, samme hva han sier.

Tror ikke motoren hadde blitt ødelagt ved å bruke den, men når det finnes spesialoljer for dieselmotorer så bruk det.

Bytt olja.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...