baatsman Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=413897 Her er favorittlisten til tyske Die Yacht lesere. Kåret på Dusseldorf-messen 1. HR 2. Swan 3. X yacht 4. Najad 5. Hanse 6. Dehler 7. Bavaria 8. Oyster 9. Sunbeam 10. Grand Solei. Hva synes vi om dette. Quote Vi sees! Link to post
fem@il Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 En helt ok. liste mvh fem@il Quote Link to post
bjoris Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Her er hele listen med fjorårsresultatet i parantes, interessant å se at Tyskerene ikke er glade i de to store franske... Ellers går Hanse litt tilbake og Bav litt frem, hmmmm 1. Hallberg-Rassy 23,6 % (1. 21,5%) 2. Swan 7,0 % (2. 7,4%) 3. X-Yachts 6,4 % (3. 5,6%) 4. Najad 4,5 % (5. 3,8%) 5. Hanse 3,5 % (4. 3,8%) 6. Dehler 3,3 % (10. 2,4%) 7. Bavaria 2,9 % (8. 2,6%) 8. Oyster 2,9 % (6. 3,0%) 9. Sunbeam 2,4 % (9. 2,6%) 10. Grand Soleil 2,1 % (15. 1,4%) 11. Beneteau 2,0 % (7. 2,7%) 12. Etap 1,8 % ny 13. Jeanneau 1,6 % (11. 2,2%) 14. Luffe 1,5 % ny 15. Nauticat 1,5 % (19. 1,2%) 16. Scalar 1,4 % ny 17. Amel 1,3 % (14. 1,5%) 18. Baltic Yachts 1,2 % (12. 2,1%) 19. Faurby 1,2 % ny 20. Malø 1,2 % (16. 1,4%) 21. Moody 1,2 % ny 22. Ovni 1,2 % Ny Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Lagde en poll for å kunne sammenlikne resultatet fra oss som drømmer her på forumet kontra denne undersøkelsen... STEM HER Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
baatsman Posted February 4, 2009 Author Share Posted February 4, 2009 Litt rart att ikke Comfortina og SY er med. Comfortina har vel tyske eierint og selges der nede. SY har også vært godt likt av tyskere. Quote Vi sees! Link to post
Mulligan Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 (edited) Comfortina er ca 75% tyskeiet av Grev Harald. Ledelsen på verftet eier resten. 80% av båtene som bygges går til Tyskland. Edited February 4, 2009 by Mulligan (see edit history) Quote Link to post
baatsman Posted February 4, 2009 Author Share Posted February 4, 2009 Angående HR Fikk en ordre på 100 stk HR som ble levert i fjor. Så tydelig att den er populær. Quote Vi sees! Link to post
HaHa Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Litt rart att ikke Comfortina og SY er med. Comfortina har vel tyske eierint og selges der nede. SY har også vært godt likt av tyskere. Fraværet forklares lettest med at Comfortina-eiere er så fornøyde at de ikke går på båtmesser.... Quote Link to post
baatsman Posted February 4, 2009 Author Share Posted February 4, 2009 Fraværet forklares lettest med at Comfortina-eiere er så fornøyde at de ikke går på båtmesser.... Hadde du lest overskriften så har ikke dette med messe å gjøre. Men det er lesere av Die Yacht som har stemt. Men det ble offentligjordt på en messe. Quote Vi sees! Link to post
HaHa Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 De er tilogmed så fornøyde at de har sluttet å lese båtblader... Quote Link to post
fem@il Posted February 5, 2009 Share Posted February 5, 2009 De er tilogmed så fornøyde at de har sluttet å lese båtblader... De er så fornøyde at de har sluttet å mvh fem@il Quote Link to post
Mulligan Posted February 5, 2009 Share Posted February 5, 2009 Kanskje den pollen skulle hete : Hvilke av våre annonsører liker du best? Quote Link to post
Gunga Din Posted February 5, 2009 Share Posted February 5, 2009 förundrer meg litt, att ikke Contest er med ! Quote S/Y Gunga Din Link to post
Careka Posted February 5, 2009 Share Posted February 5, 2009 i Tyskland finnes det er stor menge "karer" som kaller seg "Seilere" de leier båt isammen i en uke hver sommer-sesong, fra mai- septmeber.. og de vågligste seiler opp til Skagen. Denne gruppen med seilere, stemmer nok på HR som beste båt. Resten av denne gruppen med "Karer" er "fiskere" de treffer vi overalt på vestlandet ifra April til oktober, da de er her på guttetur og fisker i en uke eller en langhelg. ang Comfortina eiere, så var herskaren stor på Hamburg messa, Grev Harald hadde en stor tilhengerskare hengende rundt seg borte i sofaen. De hadde stor utstillingsplass, og de har jo ogå noen flotte båter. Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Barsk IV Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 ang Comfortina eiere, så var herskaren stor på Hamburg messa, Grev Harald hadde en stor tilhengerskare hengende rundt seg borte i sofaen.De hadde stor utstillingsplass, og de har jo ogå noen flotte båter. Jeg foretrekker heller hyggelige Lennart!! Mvh. Barsk II Quote Link to post
Krimart Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 i Tyskland finnes det er stor menge "karer" som kaller seg "Seilere" Hva mener du med et slikt ekstremt fordomsfult innlegg? Hva bygger du påstandene dine på? Er det HR eller tyskere du prøver å latterliggjøre? Er det en ironi her jeg ikke fikk tak i? I dine øyne er man tydeligvis ikke ekte seiler hvis man seiler fra Kiel til Skagen og tilbake. Hvor langt må man seile da? Mener å huske at Kielerwoche er et begrep innen seilsport langt utenfor Tyskland - men de er vel ikke seilere siden de bare driver å roter rundt på en trekantbane og aldri kommer noen vei? Min erfaring er at tyskere i seilbåt som regeler svært kompetente - i likhet med engelskmenn og i motsetning til mange andre nasjonaliteter. Det kommer bl.a. av det relativt omfattende kompetansebevis-systemet de har : Sportbootführerschein http://de.wikipedia.org/wiki/Sportbootf%C3...n_(Deutschland) (siden du kan så mye om tyskere leser du vel tysk)? Karakteristikken din treffer jo relativt godt på den jevne fritidsseiler i Oslofjord-området også. De fleste kommer ikke lenger enn til Skagen i løpet av sommeren, har heller ikke ambisjoner om å seile veldig mye lenger enn Skagen. Er de dermed "seilere" i anførselstegn som er dumme nok til å drømme om HR? (oops: flest har valgt HR som drømmebåt i Båtplassen pollen også). Quote Link to post
Mulligan Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 Jeg foretrekker heller hyggelige Lennart!! Enig. Men jeg er alltid noe usikker på om det er Jonas Fjeld jeg snakker med. Quote Link to post
OT-flyktning Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 Enig med både careka og krimart. For mange år siden leste jeg en statistikk at det går 200 tysker på en fritidsbåt på den ene siden og 7 nordmenn på den andre siden. Og situasjonen med den ene eller de 2 uker på en charterbåt i middelhavet eller østersjøen er helt typisk det også. Men: de som havner på disse charterbåtene har en grunnkompetanse som er gjennomsnittlig noen hakk høyere enn her på berget pga av de strenge sertifikatkrav for båtbrukere - det holder liksom ikke å fortelle at man har vært ute med bestefar på fisketur siden 5-årsalderen og så får man leid eller brukt en 30-foter. Quote Link to post
Sydvesten Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 Fraværet forklares lettest med at Comfortina-eiere er så fornøyde at de ikke går på båtmesser.... Dette er vel helt dynamisk avstemming og dermed var det vel ikke nok lesere som fattet interesse for Comfortina.. Hadde vært nok personer som hadde hatt Comfortina som sin drømmebåt så hadde den nok havnet på listen.... Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Careka Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 Hva mener du med et slikt ekstremt fordomsfult innlegg? Hva bygger du påstandene dine på? Er det HR eller tyskere du prøver å latterliggjøre? Er det en ironi her jeg ikke fikk tak i? HR er en flott solid båt og fortjener hvert godt ord som blir sakt om den. Tyskere, ikke alle , men som jeg sa, de som kaller seg seilere , når de har 1 uke i charterbåt i året, men snakker du med dem så uttaler de seg som om de ikke har gjort annet en å seile i hele sitt liv, de er fulle av erfaring, (selv om det kun er utifra 1 uke hver sommer.og mesteparten av turen var de dritings.) Og jeg kjenner flere slike personligt. siden min kone er tysk. IRONI. Did you get it. Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Mulligan Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 kan nok også ha noe med at Comfortbåtar aldri annonserer. Quote Link to post
Gunga Din Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 en bra båt säljer seg själv.......... lurer på om Contest har annonser i Die Yacht?? Quote S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 (edited) IRONI. Did you get it. Nei, det gjorde jeg tydligvis ikke. Mulig at noen skryter på seg mer erfaring enn de egentlig har, men å seile 400 Nm på en ukes guttetur må da være noe likevel. Jeg har seilt mye i Hellas og Kroatia, der det også seiler mange tyske karer på guttetur i charterbåt. De aller fleste charterbåter med tysk crew har en skipper som er relativt kompetent. Noe helt annet er det med en del andre nasjonaliteter. Når det gjelder brautende oppførsel og høyt alkoholinntak er det desverre litt for ofte charterbåter med digre norske flagg under styrbord(!) saling som utmerker seg. Edited February 6, 2009 by Krimart (see edit history) Quote Link to post
Sydvesten Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 Jeg satt nå en uke sist sommer i Bagenkop og observerte at rundt 70% av havnen var tyske seilere, men kan ikke si at jeg opplevde noe av det som Careka beretter... men konen min er ikke tysk så det er vel der noe mangler... Tvert imot så er min mening at dette var seriøse seilere som ikke ravet rundt dritings... Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hei Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 (edited) Så hva skal til for at man er en ekte seiler? Mitt intrykk av de tyske seilerene jeg har snakket med og observert virker som flinke folk. Tror ikke vi nordmenn skal kritisere andre for mye. Kan ikke si jeg er like imponert over alle nordmenn i seilbåt hverken når det gjelder oppførsel eller båtkunnskap. Men hvem pokker kan kalle seg ekte seiler. Langturseileren, regattaseileren, eller han/hun som stort sett holder seg innaskjærs og kun seiler i medvind under 5 knop og kun forseil. Man er en ekte seiler når man selv føler seg som en. Edited February 7, 2009 by hei (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts