Jump to content

Hjelp til Telchart / c-map


jalme

Recommended Posts

Fant mange fine innlegg i forumet, men håper noen kan hjelpe meg. :flag:

Jeg har i flere år brukt bærbar pc med c-map ombord og trodd det var best. Så kjøpte jeg ny båt med pc og Telchart, dette var mye bedre.

Mitt problem er at kartene for nord for Nord Trøndelag ikke er innstalert, og koster ca kr. 10000,- fra Trøndelag til Lofoten ifølge support Telco.

Noen som har et godt råd? Send gjerne mail.

Telchart ver. 1.47 med c-map 500

Link to post
Share on other sites

Etter min mening er SeaPro 3000 et bedre kartprogramm en Telchart. De C-map kartene du har kan du ikke bruke på SeaPro, den bruker kart på et format som kalles Livechart disse gennereres fire ganger i året etter de tilenværtid nyeste kartdataene fra Sjøkartverket. Det er så langt jeg har erfart aåsolut de beste kartene som kan skaffes. Mer info her SeaPro

Link to post
Share on other sites

Telchart ver. 1.47 med c-map 500

Hei jalme.

Jeg må dessverre opplyse deg om at du har fått en hacket piratkopi av en gammel Telchart. Kartene er også piratkopier av ikke verifiserte kart stjålet fra C-Map. Både software og kart er gamle og lar seg selvfølgelig ikke hverken oppdatere eller utvide. Hvis du har betalt for dette, har du blitt solgt tyvegods!

Link to post
Share on other sites

Jeg har alle 2008 c-map kart på pcen, kan disse brukes?
Om du allerede har en lovlig kopi av C-Map installert på PCen kan du jo prøve deg med SOB. Koster ingenting for 90 dager og bare noen hundrelapper (AUD$ 60.-) etter det. Har brukt dette i mange år og fungerer glimrende til mitt bruk :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Av de tingene jeg synes er bedre med SeaPro en Telchart kan jeg jo nevne noen.

1 Bedre og billigere kart.

2 Radar overlay med ful arpafungsjonalitet.

3 Vær ruting.

4 Værmeldingen som overlay i kartet (grip filer).

5 Beregning av strømpåvirkning.

Hade i flere år begge systemene opp på siden av verandre og jeg er ikke i tvil om hvilket jeg foretrekker.

Link to post
Share on other sites

...Hva er alternativet når det koster 10000 for kart til Lofoten...

Hvilke kart koster SÅÅ mye?? :eek: Og går det an å installere dem på den versjonen du har?

 

 

...Hade i flere år begge systemene opp på siden av verandre og jeg er ikke i tvil om hvilket jeg foretrekker.

Jøss! :smiley: Men hva koster alt dette OG kart for Norge? Og er det ikke det samme kartunderlaget? (Spør i uvett.)

Sammenligner du med eldre utgaver av TelChart mot nye kart fra SeaPro?

Mange av de punktene du nevner finnes i dag på TelChart også, pluss 3D-visning av land og bunn....

Men da snakker vi om proff-systemer og kanskje ikke for lystbåtflåten?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

, pluss 3D-visning av land og bunn....

 

D3 har SeaPro hat siden 2000. Og er like lite nyttig der som i alle andre kartsystemer.

Nei jeg sammenlignet ikke gammel Telchart versjon med SeaPro. Sammenligningen gjore jeg ombord i en av våre Gråmalte båter med siste skeik av begge programmene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...