Jump to content

Kan man transportere 31' seilbåt / 3600kg, med bil og henger?

jupan

Recommended Posts

Førerkortet setter en del grenser.

Vekta på båten stiller store krav til trekkbilen

Bredde/høyde kan fort lage noe bøll.

Jeg hadde nok følt meg mye mere komfortabel med å leie transport.

Men for å svare på spørsmålet ditt, så kan man transportere det JA. En stor bil foran, en trippelboggi-henger bak, lugn og rolig, det går, men om det er lov vet jeg ikke!

Bygdetulling med båtførerbevis!

§ 3-13. Førerett i klasse C1E

Førerett i klasse C1E gjelder for klasse BE og for vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av § 3-8 første ledd nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 12.000 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

Så finner du en henger som takler kiloene, og en bil som takler hengeren, kan du kjøre det lovlig med førerkort C1E.

Bilen finnes helt sikkert, men hvor finner man en henger som har lovlig nyttelast på 3600 kg?

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Om du med " BIL OG HENGER " mener personbil og eller varebil, er svaret kort og greit NEI.

Det finnes IKKE tilhengere som lovlig kjører med mer enn 3500kg og påskybremsesystem, som er det vanlige på denne typen tilhenger.

Hydrauliske, pneumatiske eller elektriske bremsesystemer tillates ikke godkjent for bruk sammen med person og eller varbil.

Suzuki

No boat needed..

Eg har BECEDE i lappen, så eg har lov å kjøra. Bilen kan "bare" trekke 3300kg. Men har da lastebil og maskinhenger på jobb. Krana båten min oppi krybba, stropp båten fast i krybba og heiste så begge deler oppå hengeren og stroppa fast der. Gjekk under kablene iallefall. Var mørkt når me gjorde dette og såg låge kabler dagen etter :sweat:

Så det avgjerande her er kor høge båten er med masta nede!

BOAT = Bail Out Another Thousand

Okei, heisann. Mistet litt tråden her for døgnet har visst under 40 timer for tiden ;)

Først: har ikke kjøpt båt enda. Men den jeg vurderer er en IW31 som står på Hamar. Et skikkelig prosjekt, men jeg er usikker på grunn av uorginal rigg med dekksmontert mast fremfor orginal kjølmontert mast. I tillegg må den lakkeres og og motoren er en gammel bensindrittmotor, så den må også skiftes. Men, får jeg den til prisen jeg er villig til så kanskje... Venter på flere bilder.

Om jeg skulle få tilsagn på budet jeg har gitt til selgeren, så kan jeg ikke avgjøre noe før jeg vet om transporten er gjennomførbar på en fornuftig måte. Så dette driver jeg og sjekker nå :)

Takk for tipsene. Jeg solte nettopp Pajeroen, og den hadde lov å trekke henger på 3750 kg. Rimelig kraftig hengerfeste på den ja ;)

Lastebil er nok best ja.

Og til Steinsvik: GRATTIS! En FANTASTISK flott båt! :D Håper du blir superfornøyd :)

Redigert av JRO (see edit history)

Er det denne? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

Hvis motoren fungerer så kan du vel ta den på vei til Lærdal, og så seile den hjem derfra? Det er 278km fra Hamar til Lærdal, vs. 516km til Haugesund. På den annen side, Sognefjorden er laaaaaaaaaaaaaaang :sleep:

Edit: Hamar -> Eidfjord i Hardanger er bare tre mil lenger enn til Lærdal...

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...