jupan Startet 4.Februar.2009 Del på Facebook Startet 4.Februar.2009 Er dette for mye å ta på en henger? Finnes det i det hele tatt hengere som tar seilbåter på denne størrelsen? Alternativet er vel lastebil/trailer. Noen som vet hva det ville kostet sånn omtrent fra Hamar til Haugesund? :p JRO Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 (redigert) Har du bestemt deg? Du må sjekke vognkortet. Min VW Caravelle kan ta maks 2000kg på henger. Jeg tror du må på lastebil. Alternativet er lastebil til nærmeste saltvann og sjøveien til Haugesund. Redigert 4.Februar.2009 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 (redigert) Hvilken båt gikk du for, JRO? Har kjøpt meg en jeg og. Venter bare på at banken skal få overført pengene, så er båten min. Forhåpentligvis gjør de det i morgen tidlig. Edit: Er det IW'en? Redigert 4.Februar.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
tom-ass Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Førerkortet setter en del grenser. Vekta på båten stiller store krav til trekkbilen Bredde/høyde kan fort lage noe bøll. Jeg hadde nok følt meg mye mere komfortabel med å leie transport. Men for å svare på spørsmålet ditt, så kan man transportere det JA. En stor bil foran, en trippelboggi-henger bak, lugn og rolig, det går, men om det er lov vet jeg ikke! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
bjornak Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Det er nok bredden her som kan bli problemet, selv på en trailer. Hvor brei er båten? Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Finnes spesialbiler/hengere for dette,og det koster faktisk ikke allverden.Alt er relativt selvsagt. Mener firmaet het noe inærheten av "Bjørn Lund Transport"?? mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Bredden er 2.70 m Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 (redigert) § 3-13. Førerett i klasse C1E Førerett i klasse C1E gjelder for klasse BE og for vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av § 3-8 første ledd nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 12.000 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg). Så finner du en henger som takler kiloene, og en bil som takler hengeren, kan du kjøre det lovlig med førerkort C1E. Bilen finnes helt sikkert, men hvor finner man en henger som har lovlig nyttelast på 3600 kg? Redigert 4.Februar.2009 av tom-ass (see edit history) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
BjA Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Har positiv erfaring med Wee Transport, fikk tilbud fra dem på frakt av stor husvogn fra sørlandet og him. Grei pris og god oppfølging selv om kjøpet aldri ble noe av. PS, du får sende en IM om du skulle trenge mannskap. :-) Sitér dette innlegget Link to post
kællen Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 bilen min en jeep cheroke har lov til og trekke henger på 3800 kg, men jag personlig har ikke lov og kjøre det på mitt sertefikat. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Om du med " BIL OG HENGER " mener personbil og eller varebil, er svaret kort og greit NEI. Det finnes IKKE tilhengere som lovlig kjører med mer enn 3500kg og påskybremsesystem, som er det vanlige på denne typen tilhenger. Hydrauliske, pneumatiske eller elektriske bremsesystemer tillates ikke godkjent for bruk sammen med person og eller varbil. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
opus Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Gratulerer til Steinsvik og JRO Spennende høre hva det ble til slutt......? Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Det du evt. kunne prøvd på er å finne noen som skal ha båt frakt andre veien. Da ville nok prisen blitt en del hyggligere siden transportør slipper å kjøre tom tilbakers. Lykke til! :) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Hvis båten veier 3500 kg og hengeren veier jo fort 800kg den også, trur du sliter litt med og få til dette på en lovlig måte uten lastebil Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
S/Y Emma Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Gratulerer til Steinsvik og JRO Spennende høre hva det ble til slutt......? Jeg gikk for Carter 33-en... http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Kjøpet er ikke helt i boks ennå, men det blir det nok i løpet av morgendagen Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
tuffff Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 Jeg gikk for Carter 33-en...[ Æhh.... den har jeg gått og siklet på Litt for stor for båtplassen så det har fått meg til å drunte med å gjøre noe framstøt. Nå er det altså uansett for seint. Nydelig båt - minner om en engelsk herreklubb inni. Gratulerer mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
periss Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 Du må nokk ha førerkort for liten lastebil med henger. C1E Det er noen karer i Trondheim seilforening som har en henger som takler dette. De har iallefall kjlørt en X-99 på denne. En bekjent av meg lånte denne og kjørte hjem en first 24 på denne. De tok ikke mye i leie og han disponerte hengeren i ca 2 uker. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 Eg har BECEDE i lappen, så eg har lov å kjøra. Bilen kan "bare" trekke 3300kg. Men har da lastebil og maskinhenger på jobb. Krana båten min oppi krybba, stropp båten fast i krybba og heiste så begge deler oppå hengeren og stroppa fast der. Gjekk under kablene iallefall. Var mørkt når me gjorde dette og såg låge kabler dagen etter Så det avgjerande her er kor høge båten er med masta nede! Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
jupan Svart 5.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 (redigert) Okei, heisann. Mistet litt tråden her for døgnet har visst under 40 timer for tiden ;) Først: har ikke kjøpt båt enda. Men den jeg vurderer er en IW31 som står på Hamar. Et skikkelig prosjekt, men jeg er usikker på grunn av uorginal rigg med dekksmontert mast fremfor orginal kjølmontert mast. I tillegg må den lakkeres og og motoren er en gammel bensindrittmotor, så den må også skiftes. Men, får jeg den til prisen jeg er villig til så kanskje... Venter på flere bilder. Om jeg skulle få tilsagn på budet jeg har gitt til selgeren, så kan jeg ikke avgjøre noe før jeg vet om transporten er gjennomførbar på en fornuftig måte. Så dette driver jeg og sjekker nå :) Takk for tipsene. Jeg solte nettopp Pajeroen, og den hadde lov å trekke henger på 3750 kg. Rimelig kraftig hengerfeste på den ja ;) Lastebil er nok best ja. Og til Steinsvik: GRATTIS! En FANTASTISK flott båt! :D Håper du blir superfornøyd :) Redigert 5.Februar.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 6.Februar.2009 Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 (redigert) Er det denne? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Hvis motoren fungerer så kan du vel ta den på vei til Lærdal, og så seile den hjem derfra? Det er 278km fra Hamar til Lærdal, vs. 516km til Haugesund. På den annen side, Sognefjorden er laaaaaaaaaaaaaaang Edit: Hamar -> Eidfjord i Hardanger er bare tre mil lenger enn til Lærdal... Redigert 6.Februar.2009 av NOR_Smurf (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
JGH Svart 6.Februar.2009 Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 Ja, ta den til Eidfjord du, så skal eg komme med lastebil med krane, så kan me rigge den der. Derfra er det 2 dager seiling til Haugesund. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
jupan Svart 6.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 Tøft :D Takk for hjelpen. Får se om det blir noe av ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.