Jump to content

Elektro - plusspol til jord?

Anabelle

Recommended Posts

Litt på siden av vanlig båtprat kanskje, men jeg prøver meg.

På noen eldre kjøretøy, hvertfall engelske, ble det i en periode koblet plusspolen av batteriet til jord. Altså motsatt av hva som er vanlig. Har ikke sett det i båt.

Er det noen av dere som vet grunnen til dette? Er det bare tilfeldigheter, eller har det noen funksjonsmessig bakgrunn. Siden de har gått bort fra det igjen, så er sikkert dagens løsning best, men jeg bare er litt nysgjerrig.

Anabelle -nå med landstrøm

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Egentlig like tilfeldig som engelskmennenes venstrekjøring.

Om man kjører på høyre eller venstre side, om man kobler pluss eller minus til jord betyr lite   -  hovedsaken er at alle er enig  :confused:

Det var også årsaken til at man forlot "pluss-til-jord" på engelske biler; mer og mer radioutstyr, etc kom inn med kun minus til jord.

mvh

Poseidon

(Som idag kjører 1963-modell Rover til jobben, den hadde opprinnelig pluss til jord, men er nå lagt om til vanlig minus-til-jord)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei Annabell.

De eneste båttyper som jeg har vært borte i er de gamle Framsnekkene eller FMsnekkene som hadde BMC motorene i. Der gikk pluss til jord og det var mange som ødela walki talkiene sine på 70 tallet da de koblet motsatt,poff og apparatene var historie :smiley:. Fredrkstad Motorfabrikk som solgte disse motorene måtte lage et koplingskjema for de som ville endre systemet ,for det ble endel støy for de som var vant med pluss til pluss og minus til minus.

Disse BMC ene er gått ut av produksjon og deler er ikke og oppdrive lenger. I nabohavnen vår røk veiven på en BMC Commander og han måtte kjøpe ny motor da det ikke er deler og få kjøpt :sailing:.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...