Jump to content

propell valg yamarin 5910 med Yamaha f100.


gh78

Recommended Posts

Hva slags stål prop? Og hva slags fart?

 

Vil tro at stålpropen hadde gitt mye bedre resultat dersom du hadde hevet motoren et hakk eller 2.

Hvis du trimmer motoren slik at kavitasjonsplata er parallell med bunnen på båten, hvor høy/lav er den ift. bunnen da?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Mener F100 har maks anbefalt turtall på 6000, man bør da velge en propell som gir opp mot det turtallet med lett båt. 6100 bør også være greit etter min mening, da har du litt å gå mtp. groing og ekstra last

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Powertech har flere varianter av stålpropeller. Litt viktig for å mene noe om resultatet er at du identifiserer typen som har vært prøvd. Les av typebetegnelsen som står etset inn på hub´en og gå på hjemmesiden til PT - så finner du dette ut.

 

Det virker som den du har prøvd er en såkalt semicleaver. Disse er svært tungdrevne og passer best på lette båter. I tillegg hevdes det på visse US-forum at de beregner stigningen på en måte som gjør at de skal vurderes med en tomme høyere stigning i forhold til påtrykt og andre propellmerker; i ditt tilfelle regnes den da som 13 1/4 X 18.

 

Tommelfingeregel er 200 o/min i endring på turtall pr. tomme i endring på stigning opp eller ned.

 

Turbo er gode propeller, og helt identiske med Yamaha Performance - til en billigere pris. (Yamaha eier turbo/Stiletto fabrikken)

 

Testen det linkes til i innleggget over er noe gammel og uttført med totaktere - men gir en grei pekepinn. Girutvekslingen er også en tanke høyere på 4-takt enn på 2-takt. Noen av produsentene har endret sine propellere siden dette.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Hei!

 

Er ingen spesialist på området, men jeg hadde en 53 BR med F100. Jeg husker ikke størrelsen, men den kommer jo originalt med alu.propell. Vi hevet motoren 2 hakk, og satte på en original Yamaha stålpropell i en størrelse mindre enn alu.propellen. Jeg fikk da ca 37/38 knop, men den stanget i turtallssperra (ca 6100). Hadde jeg hovedsakelig kjørt med tung last hadde det vært greit, men jeg kjører ofte med en eller to personer ombord. Vi satte deretter på Yamaha stålpropell i samme størrelse som den alu.propell vi hadde opprinnelig, og turtallet ble maks 5600, mens topphastigheten med 39/40 knop.

 

Ulempen med den største propellen er selvsagt at den er tyngre å drive, og du mister mye toppfart ved tungt lastet båt. Fordelen at du får et mye mer behagelig turtallsområde i marsjfart, og unngår også mye støy på full fart.

 

Veldig rart at du oppnår så dårlig turtall når du gikk ned på størrelsen på propellen. Hør med din lokale Yamaha/Yamarin fohandler, og sjekk propellen og monteringshøyde.

 

Lykke til!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...