Jump to content

Taushetsløftet-VHF

oslofjord

Recommended Posts

Hva er det med Radioinspeksjonen og taushetsløftet ?(link)

Det står: "En times skriftlig eksamen starter klokken 16:00.

Kandidatene møter i Kongens gate 8, kl. 15:45 medbringende:....taushetsløfte i tydelig utfylt stand "

Faktisk visste jeg ikke at alle VHF-folk hadde taushetsløfte......og da kan man jo lure på det er mye spennende man hører....men svaret på det får jeg nok ikke for dere med VHF sertifikat har nok undertegnet dette taushetsløftet....og må derfor være tause i denne linken.....

Eller hva er egenlig dette taushetsløftet og hva er poenget ? Er poenget at man trygt kan prate på VHFen om følsomme private tema i trygg forvisning om at alle som lytter har taushetsplikt ???

Redigert av salt (see edit history)

Taushetsløftet er noe som henger igjen fra "forna dar". Den gangen telefon eller telgrammer ble formidlet av operatører.

Skulle du ringe fra en båt, måtte du oppsøke radiorommet eller broa.

Operatøren ville vanligvis ikke unngå å overhøre hele eller deler av samtalen, og for at den som stod for samtalen skulle føle seg på juridisk trygg grunn

hadde alle som var involvert i sambandet plikt til å hemmeligholde hva de måtte høre. For å formalisere dette, måtte de underskrive et taushetsløfte.

Ettersom det forsatt handler om offentlig korrespondanse på VHF, (kan overhøres av endre) kreves det fortsatt taushetsløfte.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Men du seier nå her at du har taushetsløfte?

Er det i møre du er journalist? :lol:

Man har ikke lov å videreformidle det man hører på nødfrekvensene. Men det er på grunn av lovverket, ikke fordi man har skrevet under et tausetsløfte.

Poenget mitt er at hvem som helst kan kjøpe en slik scanner for et par hundringser og lytte på hva man vil. Da er det litt håpløst å kreve taushetsplikt. Man kan ikke regne med at det man sier over VHF forblir hemmelig så lenge hvem som helst kan lytte...

Nå er jeg ikke helt sikker på om lovverket forbyr videreformidling av det man hører på maritime frekvenser (jeg tviler), men dersom så er tilfelle er det jo smør på flesk å kreve tausetsløfte fra de med VHF-sertifikat.

Og nei, jeg jobber ikke i Møre :wink:

Redigert av Steinsvik (see edit history)

GeirT har en grei forklaring på bakgrunnen for tieløftet.

Taushetsløftet har (i korthet) fokus på tre ting:

-å holde hemmelig det du får kjennskap til av trafikk, innhold og hvem som kommuniserer

-å hindre andre i å få slik kjennskap

-å ikke gjøre bruk av slik info som ikke er tiltenkt deg

At det finnes scannere (lovlig eller ulovlig) er vel ikke noen god grunn til å fjerne taushetsløftet i seg selv.

Så vidt jeg vet så er det ingen forhandlere av VHF radioer som ber om sertifikat før de lar deg få kjøpe et sett. Greit nok at en ikke får registrert radioen hos Telenor uten sertifikat, men hvem som helst kan, når som helst, kjøpe en VHF og lytte til hva de vil. Og de er ikke underlagt noe taushetsløfte!

Og ja, jeg vet at en skal sette seg inn i lover og regler etc. før en bruker slikt utstyr, men så lenge det er fritt frem for å kjøpe,kan en nok helt sikkert regne med at det er mange apparater der ute, med lyttere uten både sertifikat, og avlagt taushetsløfte.

Problemet i dagens samfunn hvor radioutstyr står montert i småbåter (båter uten eget radiorom) er at samtaler kan overhøres av personer uten VHF-sertifikat. I Kornelia er det ikke teknisk og praktisk mulig å hindre mannskapet i å overhøre en samtale. De har ikke nødvendigvi skrevet under noen taushetserklæring, og har følgelig ikke forpliktet seg til å holde tett om det de måtte høre over VHF-sambandet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Nå er det slik at den som har et VHF-sertifikat også har inngitt en taushetserklæring. Det betyr at en kan forvente at samtlige brukere er lovlige og at man kan forvente at all trafikk er underlagt nødvendig taushet.

Nødvendig taushet er samtaler av privat karakter, nødmeldinger, sikkerhetsmeldinger og ofte imellom fiskebåtene.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

et poeng er vel at slik i informasjon utgangspunkte ikke kan brukes videre. feks. som bevis ol.

Og om noen sprer sensetiv info/rykter om andre så er vel taushetserklæring et fint utgangsspunt får og kunne anmelde dem som sprer slik info/rykter.

Kun synsing fra min side dette, men tror taushetserklæringen har sin misjon.

Problemet i dagens samfunn hvor radioutstyr står montert i småbåter (båter uten eget radiorom) er at samtaler kan overhøres av personer uten VHF-sertifikat.........De har ikke nødvendigvi skrevet under noen taushetserklæring, og har følgelig ikke forpliktet seg til å holde tett om det de måtte høre over VHF-sambandet.

Hei

Husker ikke alt fra VHF-kurset lenger, men er det ikke slik at jeg som konsesjonshaver for radiostasjonen også er ansvarlig for at eventuelle andre jeg lar benytte apparatet forholder seg til de regler som gjelder?

Dermed er vel jeg forpliktet til å sørge for at de andre ombord holder tett?

Noen som har pensumet tilgjengelig eller friskt i minne og kan bekrefte / avkrefte min tolkning?

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Det kan tenkes at et taushetsløfte forsatt er fornuftig anno 2009... ikke vet jeg.....men jeg det gjør VHF sertifikat enda mer uaktuelt for meg.

Terskelen for å ta VHF sertifikat er jo høy, både når det gjelder tidsforbruk og penger når dette er så seriøst at man må avlegge et høytidelig skriftlig taushetsløfte (som skal arkiveres i min mappe hos radioinspeksjonen ?)......er VHF tydligvis for spesielt interesserte.

Jeg har lært at man ikke skal signere noe uten å sette seg seg inn i hva man signerer på.

Ulempen for de som passerer i småbåtleden er jo at jeg ikke får fanget opp nødanrop....men VHF er vel ikke ment for almuen ?

Dette er for øvig litt pussig for samtidig driver Telenor Sjøassistanse som tilsynelatende har som mål netopp å få VHF radioer ut til almuen......

I mitt bekymringsfrie fritidsbåtliv vil jeg ha frihet til å kunne sitte på hytta i godt lag å dele gode skipperskrøner....med full ytringfrihet.....uten VHF....og uten taushetsløfte....jeg klarer meg bra med mobilen.

Redigert av salt (see edit history)
.er VHF tydligvis for spesielt interesserte.

Kanskje båtfolk eller folk-med-båt eller var det i båt :smiley:

Dette er for øvig litt pussig for samtidig driver Telenor Sjøassistanse som tilsynelatende har som mål netopp å få VHF radioer ut til almuen......

NB: LOVLIGE sådanne

I mitt bekymringsfrie fritidsbåtliv vil jeg ha frihet til å kunne sitte på hytta i godt lag å dele gode skipperskrøner....med full ytringfrihet.....uten VHF....og uten taushetsløfte....jeg klarer meg bra med mobilen.

Lurer på hvilke skrøner du og de andre "skipperene" snakker om. Kanskje om han som slo av vhf-en. Den skurret så fælt at han ville ikke kunne høre om noen ropte om hjelp. :smiley:

Jeg er overbevist om at hvis skipper salt tok seg det bryderiet og tok et kurs, ville nok tilogmed salt skjønne betydningen av et strengt regelverk og hvilken fantastisk hjelpemiddel og en sikkerhet en vhf er. Både for salt og andre.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...