Jump to content

Polermaskin fra Biltema - bra nok ?


Nils1

Recommended Posts

Jeg låner denne tråden litt siden jeg også skal ha en poleringsmaskin. Jeg sikter imidlertid litt oppover skalaen - livet er for kort til å irritere seg over dårlig verktøy :wink:

 

Sikler på en Bosch GEX 150 Turbo. Noen som har erfaring med denne, både for sliping og polering?

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Beträffande Bosch GEX 150 Turbo

 

Instämmer i vad AlfArie skriver ovan.

 

Jag har en Bosch PEX 125 som är en ocillerande och roterande poler/slipmaskin. Den använder jag till att lägga på polermedel och bearbeta den oxiderade gelcoaten. Vid allt gnidarbete så uppskattar man väl att verktyg och maskiner är så lätta som möjligt och Bosch Pex 125 väger nog ungfär 1,5 kg. Då orkar man hålla på en stund även 'över livremmen'. Och den har klarat minst 10 säsonger.

 

Vet inte vad Bosch GEX 150 Turbo kan hjälpa till med mer, och den väger 2,4 kg vad jag kan se och kostar flerdubbelt.

 

När det sedan gäller själva polerarbetet så använder jag en 1200W långsamgående polermaskin från Jula (se ovan). Här har jag svårt att tro att en maskin som Bosch GEX 150 Turbo har muskler att göra någon reell nytta.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Kjøpte i går en "billigmaskin" hos BilXtra: Annonsebilag side 3.

 

Denne har også "vunnet" en test i tyske Segeln - send meg en IM dersom PDF kopi ønskes.

 

Jeg har nå fått polert ca. 50% av båten med denne, og så langt fungerer denne meget bra.

Den har elektronisk hastighetsregulering; med konstant turtall. Man merker maskinen "guffer" på ved belastning. Rimelig lett, også når man jobber over/under skulderhøyde. Hvor lenge denne holder, blir derimot et spørsmål om tid...

 

Sammen med Meguiars produkter, etter anbefalringer fra baatplassen, ble resultatet enormt bra!! Håper det holder sesongen ut! :flag:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte i går en "billigmaskin" hos BilXtra: Annonsebilag side 3.

Er de ikke den samme og man for i gul farge fra Best Tools til 299kr? Kjøpte en slik for 3 år siden der jeg skulle polere sittende i jolla med båten på svai (ikke stor skade å tape den i vannet).

Den er enda i bruk men kun til mindre reperasjoner der den ikke kan sammenlignes med proff verktøy.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok "vinkelsliper typen" er det eneste brukbare. Alt det andre er som å hive penger ut av vinduet(bedre å polere for hånd)

 

Jeg har prøvd 1 og 2 hodet oscillerende, og det var bare drit. Kjøp vinkelslipertype, det funker, veldig effektivt på både bil og båt. Eneste du må passe på der er at du ikke presser for hardt (hvertfall på bil), da det blir for varmt i lakken

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke denne ligner så voldsomt på denne fra besttools, etter hva jeg leste i en annen polermaskin-tråd her på forumet. Men jeg tar kanskje feil.

 

Maskinen er jo av vinkelslipertype! Den kan lett identifiseres ved et sett "+-" knapper og et lite LCD display som viser "speedsetting."

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør som ebonita, bruker Bosch PEX. Den er lett og effektiv, og har fungert prikkfritt i 11 år på en 32 fots motorbåt.

I fjor brukte jeg Maguire og folk lurte på om jeg hadde kjøpt ny båt. (Før de hadde sett nøye etter... ) Men ekstremt blank ble den.

PEX både roterer og vibrerer, og er som sagt lett å holde. Sitter godt i hånda, og kan lett betjenes med én hånd. Motoren er sterk nok til å klare alle slags pussejobber og resultatet blir altså knallblankt. Tror en sånn maskin koster rundt 1200 kroner, men er ikke sikker.

Jeg har også litt erfaring med tunge "vinkelslip"-modeller og forstår ikke hvorfor vanlige folk vil plage seg selv med en sånn tungvekter som lett pådrar deg muskelskader i armene og er vrien å holde med én hånd. Synes det ble litt krampe å holde den igjen, den ville liksom ut av håndgrepet hele tida. Og da ble ikke pussinga veldig festlig lenger. PEXen var heldigvis ikke langt unna og det var en lettelse

å gå over til denne etter en stund. Og like blankt ble det.

Link to post
Share on other sites

hei har sånn en polermaskin fra biltema(vinkelsliper)

er helt kurant den, problemet er de padene som følger med er for dårlige!

er ikke i balanse så når man gnur på litt og har høy hastighet på maskinen rister den noe sinnsykt.

endte med at jeg dro på bilekstra og kjøpte en 3M pad som kostet nesten like mye som maskinen men da ble det bra :smash:

men det kan jo hende det lønner seg og kjøpe en dyrere maskin med en skikkelig pad med en gang da! er jo fort oppi nesten 1000 kr:)

nå er det 2 år siden jeg kjøpte min, så det kan jo hende biltema har forbedret padene sine da:)

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke "vinkelsliperen min" er særlig tung; og det går også an å holde denne med én hånd. To er å foretrekke - men det går altså an...

 

Det er nok helt klart bedre med en dyrere maskin; men dette skulle liksom være et godt alternativt til Biltema sine polermaskiner som ikke har elektronisk hastighetsregulering tilsvarende Einhell.

Link to post
Share on other sites

Min båt er 2 år gammel, og denne har ikke vært rengjort noe særlig, eller polert siden sommeren 2008 når den var ny.

Noe den nå absolutt bar preg av... :blush:

 

Jeg var i samme situasjon som deg med en relativt ny båt, hvor bare det "beste" er "bra nok." :lol:

 

Endte opp med følgende behandling:

- Først rengjorde jeg med Watski's Super Cleaner som er laget av International.

- Her måtte jeg hjelpe med en slags "rubbe pasta" av ukjent merke på de vanskeligste flekkene/vannlinja - men denne var svært effektiv.

- Deretter fikk den en omgang med Meguiar's One Step Compound - med et skinnende blankt resultat!

- Avslutningsvis gikk jeg over med Meguiars Pure Wax - for å beholde den flotte glansen, forhåpentligvis ut sesongen!

 

Båten ser akkurat like flott ut nå, som på verftet i 2008. :cool:

 

Se forøvrig denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...