Baso Startet 6.Februar.2009 Del på Facebook Startet 6.Februar.2009 Jeg har en merkelig sak gående med VP ang. varmgang i en VP D4 2005 mod. Den går seg varm ved belastning over 3000 omd. og VP finner ikke ut hva som er årsaken. Etter kraftig rensing av ferskvannssystemet blir alt normalt men det kommer igjen etter en stund. For meg virker det som ferskvannssystemet blir forurenset og får nedsatt kjøleevne og da blir mitt spørsmål hvor kommer denne forurensingen fra? Noen teorier? VP tror dette stammer fra levering at det har dannet seg et "belegg" i ferskvannssystemet, eventuelt fyllt olje på det ved en feiltagelse som løsner litt etter litt og til slutt skal alt bli bra Flott service fra VP men båten låg over 3 mnd. på verksted i høst før de fikk gjort dette Litt irriterende at de ikke finner en konkret feil og nå er det bare å vente og se om det dukker opp igjen i år som de andre årene Håper ikke det men frykter det Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 6.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 PS: Det hører med til historien at de hadde fortøyd båten dårlig og når jeg kom og skulle hente den hadde den slitt seg og hadde en trosse igjen og full i skader frem i baugen Dette reparerer de selvfølgelig til våren men det tar enda mere tid med båten liggende på verksted Irriterende... Grrr... Sitér dette innlegget Link to post
Alfaboot Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Hei! Fant du ut hva problemet var?? Jeg har lignende problem på min Volvo D4 260. Ved turtall fra 3400 og over blir den plutselig varm og da den har vært det noen sekunder slår selvfølgelig alarmsystemet ut. (jeg vet at den ikke skal kjøres lenge på max turtall, det er ikke dette som er problemet, verkstedet mitt gjør seg de samme erfaringene under gange) Nå har mitt verkstede (VP-godkjent) skiftet impeller, termostat, sjekket at veskenivå er rett, sjekket og dobelsjekket olje. De snakket nå om giver evt. belegg i motoren. Jeg kjøpte båten mai 2012 og er redd dette skal bli fryktelig dyrt. Jeg lurer på om forrige eier bør ta (noe av) utgiftene. Fant du ut hva problemet var? Evt andre som kan tipse meg. Kan jo nevne at evc-enheten ble skiftet høsten 2011. HAr spurt verkstedet om det kan være softwarefeil, men dette ser ikke ut til å være alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 (redigert) Om du har drev bør du sjekke kjølevannsinntaket for groe. Om ikke det hjelper ville jeg skrudd av lokket på intercooler og sjekket om den er grodd igjen. Bør være enkelt om du tar av oljefiltrene. Redigert 10.Oktober.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Det er to muligheter: enten er det for dårlig kjøling eller for mye varme. Trådstarter har ikke vært aktiv på forumet siden 26 april 2011 så der får du neppe svar. Tidligere har det vært problem med slangen mellom drev og transom på eldre drev som klapper sammen, grodd sjøvannsinntak er nevnt, defekt sirkulasjonspumpe, det er flere muligheter. På varmesiden: er motoren trimmet? Er injektorene i orden? Det kan også være feil på temperaturgiveren. Sitér dette innlegget Link to post
Alfaboot Svart 31.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2012 Takk til Bitteliten og Dieseldahl for svar. Jeg skule jo ha informert om at dette er båt med strak aksel. Uten drev altså. Motoren er ikke trimmet. Sjøvannsinntak er ikke grodd. Den store skrekken på disse motorene er jo det som nevnes om injectorene. Har ikke tidligere hørt noe om at de kan føre til overoppheting. Eller? Jeg mottar gjerne flere synspunkt da dette plager meg. Fint også om du som svarer forteller hvilken kompetanse eller erfaring du har med problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.