Jump to content

Kjøpe handholdt VHF


lnjk

Recommended Posts

Hei,

Jeg har selv en Simrad HT 50 og er veldig fornøyd med denne. Den er vanntett innenfor rimelighetens grenser, tåler fall fra minst 1 meter og virker egentlig veldig robust. Er de som klager på batteriene på den, men etter 1 år har jeg samme batteritid som jeg hadde når den var ny. Er bare å passe på å lade den ordentlig ut og la den være fulladet når den skal lagres. En liten ting med den er at det tar oppti l12 timer å lade den med medfølgende lader. Fant imidlertid en hurtiglader på ebay som lader den på 1,5 time.

Veldig fornøyd ihvertfall, og er denne typen VHF jeg ser redningstjenester og offentlige organer har brukt.

 

Sørg ihvertfall for å velge en håndholdt VHF som tåler vann og som tåler litt julig. Det er fort gjort at den blir slengt litt rundt når den er håndholdt.

 

Lykke til

Håkon

Link to post
Share on other sites

Jeg ville også holdt en knapp på Icom, men når jeg skulle kjøpe en billig til å ha i gummibåten kom jeg til å tenke på radiosettet til ungene fra Cobra.

Det er et billig lekesett for unger som en gang kosta 399,- for to stk. Etter mange år på sjøen, barnerom, skogen, hytta etc med svært så hardhent behandling så lever de enda i beste velgående. Selv om Cobra er et merke man forbinder med leker så er min erfaring med dette radiosettet fra Cobra så bra at jeg sterkt ville vurdere det som VHF radio også. Prisen er her en viktig faktor, skal du ha en slenge radio til å ta med i gummibåt og på land då ville jeg vurdere Cobra eller er det kanskje eneste vhf ombord, da ville jeg kjøpt en litt dyrere Icom.

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

De håndholdte fra Cobra var (er?) ikke 100% vanntette, og det er for meg et minstekrav for at den skal fungere ut fra sikkerhet.

Havner dere i vannet i en nødsituasjon og den håndholdte ikke lenger virker, har den ingen hensikt.

Skal du kun ha kontakt med ungene, kan du like gjerne kjøpe et par små lisensfrie PMR radioer.

 

Icom har høyeste IP-klasse på samtlige modeller.

Min gamle IC-M31 er klasset for 1 meters dyp i 30 minutter,

men jeg klarte selvsagt å miste den fra jolla på 17 meters dyp.

Dette var en søndag ettermiddag, og jeg fikk først fylt luft i flaskesettet inne i Risør dagen etter.

Jeg var ikke mye optimist da jeg gikk ned for å hente den mandag formiddag,

men Icom`en hadde tatt lytteplikten på kanal 16 for alvor,

og holdt fremdeles stand etter 14-15 timer på 17 meters dyp.

Slikt er overbevisende og sier meg at denne også holder i en nødsituasjon.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Icom IC-M1 ikke noen ny model men etter min mening den beste handholte VHFen du kan få. Litiumbatteri driver aparatet med suveren driftstid sjabber greit en uke uten oppladning. Selv når jeg bruker den som jaktradio på elgjakta og prater mye når jeg driver med hund varer den et par dager før jeg må lade den. I tilegg er den liten og lett og selvsagt vanntet.

Link to post
Share on other sites

Primært så er det antennehøyden som er avgjørende, ikke om det er en fastmontert eller håndholdt VHF.

På land står antennen til kystradioen som oftest høyt, det betyr at rekkevidden kan bli lenger (15-20 nautiske mil så vidt jeg husker. Har ikke testet ut dette selv)

Fra båt til båt (hvis antennen er et par meter over havnivå på begge båter) er rekkevidde 3-5 nautiske mil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...