Jump to content

Bluechart eller C-map i Laptop


Likeråfiske

Recommended Posts

Hei,

 

Bluechart kartene til Garmin er ikke ment som PC baserte kart. CD'n med bluechart kan brukes til å lage og redigere ruter og/eller WP. Du vil ikke få opp båtens posisjon i kartene, ved å tilkoble f.eks en USB gps antenne.

 

MVH

Tolema AS

Trond Iversen

Link to post
Share on other sites

Du vil ikke få opp båtens posisjon i kartene, ved å tilkoble f.eks en USB gps antenne.

Dette er ikke riktig. Jeg har brukt Bluechart sammen med GPS på laptop i båten i to år, og det fungerer utmerket. Om kartene ikke er beregnet til det er en annen sak, og som sagt er ikke nRoute eller MapSource så veldig avanserte programmer til formålet.

Link to post
Share on other sites

Bluechart kartene til Garmin er ikke ment som PC baserte kart. CD'n med bluechart kan brukes til å lage og redigere ruter og/eller WP. Du vil ikke få opp båtens posisjon i kartene, ved å tilkoble f.eks en USB gps antenne.

 

 

Dette er bare delevis riktig. Garmin bruker programmet MapSource for å administere kartbasen, ruter, Wp osv. Men det er programmet nRoute som må brukes for å få fram båtens posisjon og andre fasiliteter som man forventer fra en kartplotter. Er enig i at dette ikke er det mest fansy kartprogrammer som finnes, men det holder for det meste inne fritidsbruk i båt. Her kan det imidlertid bli en liten utfordring med Garmins rigide regler i forhold til lisens og registrering av GPSenheter, men man behøver ikke være noe geni innen data for å få dette til.

Lykke til med Blue chart. Dette har holdt i 100 % av mitt behov langs kysten vår.

Ps: Kjenner mange som rynker på nesa av et så enkelt system, mens de er ikke i nærheten av å kunne en "dritt" om de systemene de selv har om bord! Her er de mye jåleri ute å går!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
det er programmet nRoute som må brukes for å få fram båtens posisjon og andre fasiliteter som man forventer fra en kartplotter. Er enig i at dette ikke er det mest fansy kartprogrammer som finnes, men det holder for det meste inne fritidsbruk i båt. Her kan det imidlertid bli en liten utfordring med Garmins rigide regler i forhold til lisens og registrering av GPSenheter, men man behøver ikke være noe geni innen data for å få dette til.

 

Hva er det som mangler? Og hvilke begrensninger kan man møte på ift lisenser og enheter? Er "datageni". ;)

 

Jeg har en gpsmap76c, men går nå fra våt til tørr førerposisjon (motorkonvertitt). Da håper jeg at en av de nye, små laptopene i samspill med min gpsmap76c og det dyrekjøpte bluechart-området kan dekke plotterbehovet mitt. Kan jeg trygt gå å handle laptop uten å sitte igjen med skjegg i postkassa?

 

Jeg installerte nroute på pc'en der mapsource/bluechart ligger fra før, og fikk opp kartene og posisjonen her i boligfeltet. Ligger ikke lisensbegrensningene bare i at du kun får lastet opp til to plotter-devicer?

Link to post
Share on other sites

Hva er det som mangler?

 

Jeg kjører nå med gpsen i demo/simulatormodus, og tusler rundt i skjærgården. Lager veipunkter og ruter i nroute, men får ikke kjørt rutene (aktiver rute er ikke klikkbar) og heller ikke kjørt go-to veipunkt. Noen som vet hva som kan være galt?

Link to post
Share on other sites

Forstaar ikke hvorfor C-Map skulle vaere ett problem. Haer hvor jeg jobber, 45000ton cruise baat, bruker vi C-Map. Vi har worldwide license, og bruker systemet daglig for all navigasjon... saaklart backer vi det opp med papir kart, men det er C-mappen som danner grunnlag.

 

Ellers har jeg veldig god erfaring med Transas Communicator... Har en litt tvilsom version naar det gjelder opphavs rett og saa videre.. Men min versjon kommer med world wide charts, worldwide tide tables, world wide port info... osv osv... Men da snakker vi... Vil man ha pirat software i baaten???? hmm... kanskje ikke saa lurt.... Men for intreserte, saa kan denne pakken lastes ned som bittorrent

Per

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nok uten tvil valgt C-map..... har dette på en lap top er knall fornøyd.. Har også hatt bluechart, men kun på plotter.... sjekket alltid det jeg så mot C-map som stod nede på kartbordet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...