Jump to content

Tilsniking av båtplasser i Son

Gliset

Recommended Posts

Jeg tillater meg å stille meg tvilende til det Syvert her sier. Er du Syvert sikker på at dette virkelig medfører riktighet?

ALLE som har båtplass i den kommunale båthavna har fått oppsigelse. Dett fordi det opprinnelige innskuddet er bestemt skal tilbakebetales, og ny leieavtale inngås. Altså, innskuddet på f.eks. kr. 3800.-du betalte i 1979 får du nå tilbake (uten renter). SÅ kan du velge om du vil fremleie plassen din, si den opp eller akseptere tilbudet om nytegning. Dersom du fortatt ønsker å beholde plassen din, må du betale en leie som er 16 % høyere enn i 2008. Altså, "gamle kunder tilbys samme plass på nye vilkår.

I tillegg fremmes krav som følger:

- Båten skal være registrert på eier.

- Båten skal være ansvarsforsikret.

Redigert av nimbuster (see edit history)

Jeg synes at de som ønsker at båtplasser skal være forbeholdt kommunens egne innbyggere er skikkelige egoister. Jeg håper at KNBF kan bidra til at dette ikke blir mer utbredt i årene som kommer.

Oslo kommune er vel trolig den kommunen som har bidratt mest til å la "utenbygdsboende" til å få tilgang til båtplass. Noen som vet hvor stor andel av de som disponerer båtplass i Oslo som bor utenfor kommunen?

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Gammle avtaler syntes jeg det er feil å rote med. Det som er gjort er gjort, her får det være naturlig avgang.

Det er etter min mening en vesentlig forskjell på komunalt eide plasser og privateide marinar/ båtplasser.

At nye leieavtaler av komunale plasser, blir forbeholdt komunens egene skattebetalere og innbyggere, er vel ikke mer enn rett og riktig, når det er så stor mangel på plasser som det er.

De får først sørge for sine egene, det kan jo også være med på å lokke nye skattebetaler til komunen. Noen fordeler må vi ha der vi bor eller har hytte.

Her er det jo også en sosial profil når det gjelder pris, ofte en begrensning når det gjelder størrelse på båt, ikke lov til framleie osv. I Larvik tror jeg det er behov for 700 nye plasser.

Når det gjelder private utbyggere så mener jeg at de må stå fritt, til å leie ut til den de ønsker.Her får det heller være kapitalismen som får råde. Det må være lønnsomt for den som tør å satse.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
På Sætre er det andre regler som gjelder. Her er medlemskap i Sætre Båtforening kun forbeholt folk som bor på Sætre. Andre i samme kommune har ikke tilgang til medlemskap og båtplass. For å ytterlige stramme inn har de valgt å sette en ytre grense også for tettstedet Sætre. Andre tettsted i samme kommune som ikke har tilgang til havet eller båthavn der de bor kan bare glemme medlemskap i Sætre Båtforening. Livet som båteier i Hurum med 7 mil kystlinje er nemenn ikke lett. :headbang:

På Tofte må man jobbe på Sødra Cell for å bli medlem av stedets båthavn. I Holmsbu dominerer hyttefolket havnen.

Stemmer dette?

Er det noen steder på Hurumlandet det er muligheter for båtplass på Hurumlandet,

var og så på 2 hus i går, et i Tofte og et i Holmsbu.....

Kanskje jegmå revurdere tanken på og flytte til "Mulighetenes Halvøy"

Jeg ligger i båthavna på Storsand. Den er privatdrevet og jeg trives meget godt her. I Sandspollen er det også en privatdrevet havn. Jeg betaler i underkant av 10.000 kroner for en 4.5 meter. Jeg verdsetter båtlivet så høyt at jeg sparer heller på noe annet.

Hyggelig å få deg til Hurum. En god kommune å bo i, selv om økonomien i kommunen i alle år har vært skrall.

Det finnes to små båthavner på Tofte i tillegg til den som fabrikken forvalter. Den minste har et "tak" på 28 fot.

Jeg mener å huske at Holmsbu har ledige plasser for "mindre" båter.

Beklager avsporingen...... :headbang:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Takk for svaret Astor, det står litt på Frua :smiley:

Men hvis det finnes private plaser er det jo muligheter. Syns ikke 10k er det verste jeg har hørt,

selv om det er nok, men alt for en trygg og bra plass.

Betaler mere for en 3,5 m. plass i dag :headbang:

Men plassen den ligger er fin, kort vei hjemme fra, ligger trygt og hyggellige folk rundt, i tillegg til eier av plassen.

Beklager avsporing jeg også..

Redigert av SandAnker (see edit history)
På Tofte må man jobbe på Sødra Cell for å bli medlem av stedets båthavn. I Holmsbu dominerer hyttefolket havnen.

Jeg har aldri bodd i Hurum, men frem til 2001 hadde jeg båtplass på Tofte uten å ha noen tilknytning til fabrikken. Før det hadde jeg plass på Holmsbu. Min tidligere nabo har fortsatt båten sin på Tofte, en Jeanneau på rundt 40 fot og det ligger vel større båter enn det der også.

Til topic; Jeg så ganske nylig gjennom serien "Båtliv" på NRK nett-tv. Dersom dette er samme havna som var på serien med den daværende havnesjefen, virket ikke akkurat han som en mann som så gjennom fingrene med ting som ikke var etter boka. :confused:

Hadde naboen min i havna justert sin bredde etter eget hode, hadde jeg nok skrudd den rimelig kjapt tilbake. Uansett om dette er avtalt mellom båteiere er det veldig usolidarisk med de som kanskje ønsker seg større båt men venter i tålmodighet på større plass.

Redigert av dhjerp (see edit history)

Hei.

Til dere som ikke har båten i Son eller kjenner havnen, men som har sett eller å har tenkt å se NRK sitt program "Båtliv", så husk at dette var et rent underholdningsprogram i en serie med andre som "Campingliv" og "Sydenliv". Det var IKKE en dokumentarserie om forholdene i Son. Så husk å tolke det dere har sett og hørt i det programmet som hva det var, et underholdningsprogram med folk og livet i større båthavn i Oslofjorden.

Lars H. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg tillater meg å stille meg tvilende til det Syvert her sier. Er du Syvert sikker på at dette virkelig medfører riktighet?

Hei nimbuster :seeya:

Vi baserer oss på den dokumentasjonen som vi har mottatt fra et av våre medlemmer som har tatt opp saken med oss. Hva som er riktig eller galt i denne spesielle saken er ikke hovedpoenget. Jeg understreker nok en gang at det er den prinsipielle siden av saken, det vil si ryddighet i forholdet mellom kommunene og båteierne når det gjelder avtaler og kontraktsforhold, i relasjon til lover og regler, som interesserer oss. Hvis det forholder seg slik at saken i Son kan vise seg å være et konkret eksempel som vi kan benytte i denne sammenheng, får vise seg når vår advokat har sett nærmere på saken. Inntill svaret fra advokaten foreligger, har jeg ingen mening om hva som er riktig eller galt i denne spesielle saken, men som medlem i KNBF har vedkommende krav på en times juridisk "førstehjelp" og det skal han få. KNBF har føreløpig ikke noe ønske om å bli en part i selve saken, bortsett fra den prinsipielle siden.

Hilsen Syvert :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Jeg understreker nok en gang at det er den prinsipielle siden av saken, det vil si ryddighet i forholdet mellom kommunene og båteierne når det gjelder avtaler og kontraktsforhold, i relasjon til lover og regler, som interesserer oss.

i vår kommune har vi liknande problematik.....

Marstrand ligger inom vår kommun, jeg bor ikke i Marstrand men inom kommunen!

för dom komunale plasserne i Marstrand fördeles enl följande

70% av platserna går till kategori A=helårsboende på Marstrand/Koön

20% till kategori B=Sommerboende på Marstrand/Koön

10% till kategori C=övrige boende inom kommunen.

jeg faller alltså i den siste kategorin.....har alltså veldi svårt o få en plass der

men jag tycker det er helt OK att en som bor därute skall ha förste chans til en plass der, og ikke behöve åke flere mil til sin båtplass........ :smiley:

S/Y Gunga Din

Jeg unner absolutt lokalboende båtplass i egen kommune!

Men en slik praksis som dette vil være ganske uheldig for alle de som bor i en kommune uten kystlinje. Man kan selvfølgelig henvise disse til private tilbydere, men siden kommunene har mye de skulle ha sagt når det gjelder disponering av arealer, tilrettelegging osv, mener jeg det er en fare for at kommunene blir seg selv nok. Hvis ingen kommuner har ambisjoner høyere enn at deres egne innbyggere skal ha plass vil det bli en reell begrensning for en stor del av båtfolket.

Med andre ord, det er først når det er for få plasser til de lokale at det vil være et politisk press for å få etablert flere båtplasser.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

........

Vestby kommune har bestemt at alle kommunale båtplasser skal forbeholdes kommunens innbyggere eller folk som har hytter og eiendommer i Vestby. ........

Hilsen Syvert :flag:

Da dukker jo spørsmålet opp...... Hva med oss som i årevis har betalt for å stå på en venteliste i en annen kommune enn vår egen? Båtforeningen har jo tatt imot disse pengene uten noe forbehold. Kan en da ta det som en selvfølge at ALLE vi som har betalt for en "vare" som vi ikke vil motta, vil få innbetalte kontigent refundert ?

Siden vi nå skriver endel om båthavna i Son tenkte jeg å vise litt til reglementet som visstnok gjelder fra 15. januar i år.

havnereglementson2009b.jpg

Her fremgår det at det ikke er tillatt å bruke verken syrefaste sjakler eller strekkavlastere grunnet galvaniske reaksjoner og baugene må inn mot brygga i båsen.

Det burde vært forbud mot at kommuner skal reservere båtplasser til sine egne innbyggere, dersom det ikke legges til rette for at private eller foreninger kan bygge ut havner i samme kommune. Kommunene bør forøvrig ikke drive med småbåthavner i egen regi. Det bør overlates til private eller helst "non profit" foreninger. Kommunen bør holde seg til å tilrettelegge for utbygging.

Har forøvrig vært utsatt for bryggenabo som justerte plassen sin, tok likegodt 45cm av min plass i en jafs. Ligger i Kambo Marina og da jeg oppdaget dette sa jeg fra til eieren. Han justerte tilbake og sa at slikt forekommer nesten hver uke sommeren igjennom. Nå har jeg satt et godt synlig merke med kniv i brygga som viser hvor utliggerne skal være.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Det virker på meg som at den nye havnesjefen er glad i å lage regler, og at det er litt av en prosedyre å fortøye riktig ved bryggene :crazy: Når det gjelder galvanisk korrosjon grunnet syrefaste sjakler og strekkavlastere, er det nok ikke lenge før Lotus og Ole Petter melder seg i tråden :lol:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Det burde vært forbud mot at kommuner skal reservere båtplasser til sine egne innbyggere, dersom det ikke legges til rette for at private eller foreninger kan bygge ut havner i samme kommune. Kommunene bør forøvrig ikke drive med småbåthavner i egen regi. Det bør overlates til private eller helst "non profit" foreninger. Kommunen bør holde seg til å tilrettelegge for utbygging.

Heisan jandrea :seeya:

I utgangspunktet er jeg helt enig med deg. Det er et faktum at organiserte båtforeninger er den desidert mest kostnadseffektive måten å drive fritidsbåthavner og at kommunens oppgave bør være å legge til rette for utbygging av eksisterende havner og anlegg av nye havner i samarbeid med båtforeningene. På den annen side har mangelen på båtplasser skapt et nytt "marked" for kapitalinteresser som selger seg inn hos kommunale myndigheter med prosjekter med muligheter for klingende mynt i kommunekassa. Med det prisnivået som holdes i mange private kommersielle havner, vil dette kunne føre til at sjø- og båtliv forbeholdes kun de pengesterke og stenger ute både nye båteiere og båteiere som bor i innlandskommuner og som ikke har råd til både båt og prisen for en båtplass. Vi mener derfor at båtplasser må være en viktig del av velferdstilbudet til befolkningen og at båtforeningene er de som har de beste forutsetninger for å organisere dette på en økonomisk fornuftig måte, alle forhold tatt i betraktning. Erfaringene fra bl.a. Nøtterøy har bevist at dette også er en vinn-vinn situasjon for kommunen fordi en kostnadseffektiv båthavn også skaper grunnlag for næringsvirksomhet i tilknytning til havnen. Også Horten kommune har innsett dette og arbeider nå med meget interessante utbyggingsplaner både i Åsgårdstrand og i indre havn.

Derfor leser jeg innleggene i denne tråden med stor interesse!

Hilsen Syvert :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Gleder meg at mitt syn sammenfaller med KNBF sitt.

Det virker på meg som at den nye havnesjefen er glad i å lage regler, og at det er litt av en prosedyre å fortøye riktig ved bryggene :crazy: Når det gjelder galvanisk korrosjon grunnet syrefaste sjakler og strekkavlastere, er det nok ikke lenge før Lotus og Ole Petter melder seg i tråden :lol:

Disse reglene er de samme som har vært der tidligere også. Ikke den nye havnesjefens produkt. Han ønsker bare å håndheve dem.

Ang sammenligningen med barnehageplaser: Dette er et kommunalt lovpålagt ansvar og alle kommuner har barnehager, private og kommunale, også de som ikke har kyst. Båtplasser er ikke lovpålagte, men et viktig gode for brfolkningen. Kommunene bør da legge tilrette for at slikt fins i rikelig monn. de behøver ikke drive de selv og i hvertfall ikke reservere de til egne innbyggere. Lurer på om ikke EU/EØS regler om fri flyt av varer og tjenester kan komme i betraktning her som forbyr forskjelsbehandling av folket på grunnlag av bosted? Noen Europa spesialiserte jurister her?

Redigert av jandrea (see edit history)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Det er positivt at man forsøker å rydde opp i saker der enkeltpersoner har tatt seg til rette på egen hånd. MEN dersom man tidligere har fått ok fra forrige havnesjef, bør det forplikte også ny havnesjef. I motsatt fall kan man ha gjort alt riktig før man kjøpte seg ny båt, og nå plutselig stå der ned en båt som er for bred.

Jeg ligger på en gammeldags brygge med vaier og trinse til bakfeste. Der er hele bryggen basert på maks 2,50 bredde, mens over 80% av båtene der er over 2,50. Det er ingen problemer, men kravet den lokale båtforeningen stiller er at dersom du har for bred båt, og det fører til at naboen får praktiske problemer (ikke plass til fendring etc), må du søke større plass.

Jeg forhørte meg om båtbredden før jeg gikk til anskaffelse, og fikk ok. Jeg ville bli skikkelig sur hvis det plutselig ikke var ok fordi en ny leder av havna la seg på en annen linje enn tidligere.

Heisan Roaldbj og andre båtvenner i Son :seeya:

Vestby kommune har bestemt at alle kommunale båtplasser skal forbeholdes kommunens innbyggere eller folk som har hytter og eiendommer i Vestby.

Hilsen Syvert :flag:

får ikke håpe dette brer om seg..... leit om turstier skulle bli forbeholdt kommunens innbyggere.....eller Besseggen; gå 50 meter til siden hvis det kommer faste innbyggere mot deg. :smiley:

Det er et faktum at organiserte båtforeninger er den desidert mest kostnadseffektive måten å drive fritidsbåthavner og at kommunens oppgave bør være å legge til rette for utbygging av eksisterende havner og anlegg av nye havner i samarbeid med båtforeningene.

Her er jeg for en gangs skyld helt enig med Syvert. Den ideelle båtforeningen er helt uten tvil den mest kosnadseffektive måten å drive båthavn på, og den som gir flest båtplasser. Dessverre er det blitt altfor lett for lokale politikere å lene seg tilbake og overlate dette til private aktører med et totalkonsept slik at de ikke trenger å ta del i arbeidet. Vi ser det samme med boligbygging. En entreprenør kjøper et stort område og setter opp dyre og dårlige boliger.

Det må jobbes hardt for flest mulige foreningshavner.

Og siden de fleste her i landet ikke bor i en kommune med kystlinje, er det noe flere kommuner må ta del i.

Situasjonen begynner å bli presset. Jeg vet om 60 åringer i mitt distrikt som har fått avslag på å stå på venteliste med henvisning til at de ikke vil få båtplass i sin levetid.

Foreningene begynner også å få pussige innfall for å få flest mulige plasser ledige. Blant annet at dersom man ikke har brukt plassen på 5 år, så mister man den. Det gjør det jo vanskelig for de som aksepterer utenlandsstasjonering, og er ganske umenneskelig mot langtidsledige og langstidsyke.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...