Jump to content

Tilsniking av båtplasser i Son

Gliset

Recommended Posts

10183_1.jpg

Mye maritim sjarm forsvant da Son Marina ble Hotell. (litt syd for Son sentrum)

http://www.sonspa.no/

http://www.horecanytt.no/id/33893.0

Vet noen om de som hadde båtplass der fikk beholde plassen uten prisøking da hotellet overtok ?

Har hotelldriften medført båtplassmanko for de fastboende ? Må inrømme at jeg ikke har testet boblebadet og den fine utsikten, men husker den gamle slitte Son marinaen som et hyggelig maritimt miljø betryggende langt unna Aker brygge kulturen.

Foresten har hotellet i følge hjemmesiden tatt vare på den maritime sjarmen.......:"Interiøret har et maritimt og hjemmekoselig preg. Vi har tatt utganspunkt i seiling som Son er mest kjent for og historien og de gamle båtbyggeriene i profil og interiør."

Redigert av salt (see edit history)
....:"Interiøret har et maritimt og hjemmekoselig preg. Vi har tatt utganspunkt i seiling som Son er mest kjent for og historien og de gamle båtbyggeriene i profil og interiør."

Exteriören har oxo ett maritimt preg.........minner litt om en Containerhavn :smiley:

S/Y Gunga Din

Utviklingen lar seg ikke stoppe...enten vi liker det eller ikke. Men, personlig ville jeg heller sett gamle Son Marinas nedslitte og elendige anlegg der ennå i mange år. Det var liksom et landemerke...selv om selve driften gikk opp og ned og tilslutt ned igjen.

Siden vi snakker om Son: Jeg er spent på hva som skjer med eiendommen(e) til, og rundt gamle Klubben i Son.

Nå er vi på sporet igjen:

Jeg tror det er mange årsaker til at den nye havnesjefen ønsker å rydde opp. For det første fordi han MÅ....det finnes ikke etablerte systemer som han kan lite på eller ha oversikt over. Svært mange ulike "avtaler" er inngått tidligere, rot og atter rot, lappesystem, enda mer rot, uoversiktlighet (dette har det vært mange artikler om i lokalavisen den siste tiden...). En opprydning har bare tvunget seg frem, og han må nærmest starte på nytt. Og, da kan andre og mer "moderne" systemer tas i bruk. Det som er havnesjefens arbeidsoppgaver, står jo nedfelt i reglementet og i vedtektene til Son Havnestyre. Det er jo de han må forholde seg til, og eterleve. Så får det heller bli litt rabalder underveis...

Men, jeg lurer fremdeles veldig på om det virkelig er tilfelle at 92 utenbygdsboende har fått oppsigelse og ikke tilbud om en ny avtale. Kanskje har de bare hatt plassene på fremleie eller midlertidig, og at det er årsaken? I så fall kan mange innenbygdsboende glede seg over at ventelistene blir kortere...

Tja... Er det så greit egentlig? På den ene side har jeg forståelse for at kommunen vil forbeholde sine båtplasser for kommunens egne innbyggere i en tid med stor mangel på havneplasser. På den annen side har jeg ikke sans for en "Heia Son-Skitt i Norge"-tankegang, men dette med solidaritet mellom båtfolk og omtanke for dem som bor i innlandskommuner, uten egne muligheter for båtplasser, har kanskje gått ut på datoen?

I følge Lillesandsposten i dag så har Erik Thynnes klaget over at Lillesand kommune har vedtatt at fastboende i Lillesand skal ha fortrinnsrett ved tildeling og leie av kommunale båtplasser, inn for Sivilombudsmannen. Sivilombudsmannen har nå konkludert med at det ikke er grunn til å foreta seg noe på bakgrunn av klagen. Med andre ord så nytter det ikke å påklage denne praksisen til Sivilombudsmannen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

I følge Lillesandsposten i dag så har Erik Thynnes klaget over at Lillesand kommune har vedtatt at fastboende i Lillesand skal ha fortrinnsrett ved tildeling og leie av kommunale båtplasser, inn for Sivilombudsmannen. Sivilombudsmannen har nå konkludert med at det ikke er grunn til å foreta seg noe på bakgrunn av klagen. Med andre ord så nytter det ikke å påklage denne praksisen til Sivilombudsmannen!

Må innrømme jeg syns det er litt "rart" at sekretæren i KNBF går såpass hardt ut mot Son havnestyre. At en slik ordning han etterlyser har gått ut på dato er bare tull, for slike ordninger har aldri vært INNE, i nyere tid. Dette er jo Mouche også med på å belyse.

Jeg syns ikke det er rart i det hele tatt at de nå ønsker å stramme inn på ordninger som har skildd helt ut.

Hva har skjedd i denne saken nå, og hvor står den?

Må innrømme jeg syns det er litt "rart" at sekretæren i KNBF går såpass hardt ut mot Son havnestyre. At en slik ordning han etterlyser har gått ut på dato er bare tull, for slike ordninger har aldri vært INNE, i nyere tid. Dette er jo Mouche også med på å belyse.

Jeg syns ikke det er rart i det hele tatt at de nå ønsker å stramme inn på ordninger som har skildd helt ut.

Hva har skjedd i denne saken nå, og hvor står den?

Uff da nimbuster! :headbang:

Jeg har ikke "gått ut" mot noen som helst. Jeg har bare fortalt at vi har fått en henvendelse fra et av våre medlemmer som har bedt om bistand. Jeg har kun basert meg på de informasjoner jeg har mottatt. KNBF er en organisasjon som ønsker å ivareta våre medlemmers interesser på best mulig måte. Det er liksom det som er jobben vår da, så får nimbuster mene hva han vil, men jeg skulle i alle fall ønske at han ikke tillegger hverken meg eller KNBF motiver som vi ikke har. Vi har nettopp fått inn en sak fra Søgne hvor kommunen har kommet med et havnereglement hvor det kan være grunn til å stille flere spørsmål ved lovligheten av flere forhold. Vi vurderer nå om vi skal lage et forslag til standard avtale om utleie av båtplasser hvor lover og regler er ivaretatt på en skikkelig måte og som kan brukes av både kommuner, båtforeninger, marinaer og enkeltmedlemmer. Men det er vel grunn til både tvil og skepsis uansett, nimbuster??? :rolleyes:

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Hei alle debattanter!

Ser Son havn står på debattkartet og at også KNBF er på banen. Synes det er på tide med noen fakta fra en med førstehåndskunnskap om saken.

Vestby kommunale båtavn i Son har fra 2009 ca 1.000 faste plasser pluss gjesthavn med plass til ca 150.

Havna eies og drives av kommunen. Kommunal båtplass er et subsidiert velferdsgode for kommunens innbyggere. De har etter vedtektene fortrinn til båtplass. Dernest kommer de med fritidseiendom i kommunen. Denne regelen har vært uendret i mange år. Intet tyder på at den blir endret i nær fremtid, da innenbygds 267 betaler for å stå på søkerliste. I tillegg søker ca 200 som allerede har fast plass i havna om internt bytte (disse betaler ikke).

Utleie av båtplasser er en del av kommunes forretningsdrift. Ikke offentlig myndghetsutøvelse. Kommunestyret vedtar leie- og ordensreglement, priser og budsjett for driften. Havnekontoret har hånd om den daglige driften av havnevirksometen (jf. Havne- og farvannsloven og kommunale retningslinjer for drift av havna). Havnekontoret har 1 fast 100% stilling (havnesjef) og 0,8 årsverk (havnebetjenter - deltid/sesongansatte) som i all hovedsak brukes til servicefunksjoner i gjestehavna.

Alle iverksatte tiltak er gjort iht. gjeldende leie- og ordensreglement, vedtatt av kommunestyret desember 2007. Ikke forslaget til revidert reglement (som hyperlinken viser til). Ytterligere føringer er gitt av havnekomiteen (politisk utvalg) og kommunestyret. Kommunestyret vedtok desember 2008 at ordingen med innskuddsavtaler og forskuddsleieavtaler skulle avvikles (18 ulike prismodeller ble omgjort til en) kun sesongleie pr. breddemeter med 25% påslag for utenbygds boende, firmaer og fremleiere (midlertidig ledig plass). "Markedsleien" i Son var pr 2008 kr 2.500 pr breddemeter for Sonskilen båthavn (privat, ca 200 plasser). Hos Vestby kommunenale havn var prisen kr. 1.230 pr breddemeter. I 2009 vil den være kr. 1.437.

Kommunestyret vedtok desember 2008 at alle avtaler skulle avsluttes og at gamle kunder skulle tilbys plassen tilbake på nye (pris)vilkår. Som følge av dette ble det gjort en analyse av kunderegistert. Gjeldende reglement har fire hovedregler som styrer tildeling/avvikling;

1. bosatt i kommunen. Ved utflytting mister man automatsk plassen.

2. fritidseiendom i kommunen. Ved salg mister man automatisk plassen

3. misighold som følge av manglende betaling eller fremleie 2 år på rad

4. Utenbygds kan tildeles plass for fem år av gangen, uten automatisk rett til fornyelse, forutsatt at ikke innenbygds søker står på venteliste og gjør krav på båtplass.

Dataanalysen viste at 68 kunder pr 31.12.08 var i kategori "utenbygds uten fritidseiendom og med båtplass fem år eller mer". Disse fikk et særskilt brev om oppsigelse, med muliget til å innen 15.02.09 dokumentere at de var registrert med bopel eller fritidseiendom i kommunen. Ca 30 har så langt gjort det.

Ca 20 stk fikk oppsigelse som følge av fremleie mer enn siste to år. For å unngå støy ble kun de med tre år eller mer sagt opp. De fleste av disse hadde mellom 4 og 6 år.

En håndfull ble sagt opp som følge av manglende betaling for 2008.

Havnekontoret er i full gang med å kreditere kr 6.238.000 (innskudd/innbetalt forskuddsleie) som følge av returnerte svarskjemaer hvor kundene opplyser sitt kto nr. samt kvalitetsikrer allerede registrerte kunde- og båtopplysninger.

Kommunen har så langt mottatt ca 20 klager. Færre enn forventet. Disse behandles enkeltvis av kommunens advokater. Kommunen generelt og jeg som daglig leder av havnedriften spesielt ønsker en ryddig avklaring på hvlike retningslinjer og kjøreregler vi skal ha fremover. Med ca 1000 plasser og et langt høyere antall kunder må vi ha forutsigbare og omforente retningslinjer.

Det var min "hovedsak".

"Bisaker" jeg ser har vært kommentert tidligere i forumet:

Fortøyning (baug mot brygge). Dette er en gammel regel for Son havn. Den er nå foreslått justert til kun å gjelde flytebrygger med flytere av plast. Vi må skifte noen innen sesongstart som følge av punktering (propell?). Dette er en stor og komplisert operasjon og kan kun gjøres utenom driftsperioden. Våre utliggere er av Y typen og tåler ikke løft fra store badeplattformer.

Galvaniske sjakler på galvaniske fortøyningsbommer er foreslått innskjerpet etter anmodning fra vår leverandør Småbåthavner AS. Allerede etter 11 mnd drift på to nye brygger ble det i høst avdekket unormal tæring og rust på utliggere hvor leietakerene brukte syrefaste sjalker og/eller syrefaste fortøyningsfjærer samt syrefaste slangeklemmer av str XXL for å holde på plass fendere.

Sen åpning. Vel. Iflg havnereglementet har sesongen de siste 15 år vært 1. mai - 1. november. Kundene betaler for 6 mnd. Havnekontoret har forpliktet seg til at anlegget er klart til 1. mai. I høst ble det avdekket at bryggene NC og ND hadde slitt seg som følge av at moringskjettingene var tæret. Bryggene må mores opp til våren. I tillegg må vi gjøre noe med moringene på brygge NB (den 180 m lange flytebrygga som går forbi Kiwi). Videre skal bøyehavna rustes opp. Sist men ikke minst, ny marina (ca 200 plasser) utenfor hotellet skal tas i bruk.

En av utfordringene i Son havn er at de øverste 20 cm består av ferskvann. Altså mye is. I år er det kaldt. Vi vet ikke når våren kommer, og det er en rekke tunge vedlikeholdsarbeider som skal påbegynnes straks isen går. Videre går det en elv ut midt i havna. De som er kjent på stedet vet hva den fører med seg om våren. Lektere med moringer og annet tungt materiell inne i en trang havn med stri strøm er dårlig i kombinasjon med nypolerte og sesongklargjorte båter.

Ser flere bidragsytere har Son som hjemmehavn. Jeg setter pris på en god og saklig debatt. På slike forum kan stemningen lett "fuckes opp". Om dere lurer på noe eller er misfornøyd, ta gjerne direkte kontakt med meg.

I kundebrev av medio januar 2009 fikk de som har behov for plass innen 1. mai tilbud om å ta kontakt for å få anvist leieplass i gjestehavna.

Pr i dag har havnekontoret 54 (nye) faste plasser (Son Marina ikke medregnet) til fordeling blant søkerene. Trolig blir det flere. Pt. er ca halvparten av svarskjemaene behandlet.

Så gjenstår det bare å ønske dere alle velkommen til Son havn. Enten som kunder eller gjester. Jeg og mine kollegaer skal gjøre vårt beste for at dere får et trivelig opphold!

Takk for oppmerksomheten!

Mvh

Roger Finstad

havnesjef i Son

Redigert av Fjordglad (see edit history)

Innlegget hilses med glede, og feier all tvil under teppet.

Nå gjenstår det å se om kommunen v/havnesjefen får tilsendt et forslag slik Syvert opplyser oss om nedenfor:

Sitat:

"Vi vurderer nå om vi skal lage et forslag til standard avtale om utleie av båtplasser hvor lover og regler er ivaretatt på en skikkelig måte og som kan brukes av både kommuner, båtforeninger, marinaer og enkeltmedlemmer. "

Hei alle debattanter!

Galvaniske sjakler på galvaniske fortøyningsbommer er foreslått innskjerpet etter anmodning fra vår leverandør Småbåthavner AS. Allerede etter 11 mnd drift på to nye brygger ble det i høst avdekket unormal tæring og rust på utliggere hvor leietakerene brukte syrefaste sjalker og/eller syrefaste fortøyningsfjærer samt syrefaste slangeklemmer av str XXL for å holde på plass fendere.

Mvh

Roger Finstad

havnesjef i Son

Ja ja det skal ikke mere til enn litt fakta , så er mye gjort .Velkommen til BP og en fin oppklaring så langt ,jeg holder på med brygger å surrer jeg også.Så jeg skal ta med meg den delen ang sjakkler osv ,andre havner skulle også hatt havnesjefer som styrte havna med jernhånd enkelte ganger .Det er mye arbeid ( frivillig 99%hos oss) , det kan bli noen 100 timer i året på frivillig basis pga feil ditt å feil datt.Klage er folk fort flinke til ,men å hjelpe til å følge regler er ikke altid like lett . Som sagt tidligere så hadde vi en uskriven regel,førsat Horten's folk så andre på lista. Trur vel ikke den blir fulgt idag ,men kansje den burde gjort det .Har idag borti 200 på søkeliste ,mange fra Horten.Men å søke om plass er nesten bortkasta tid å frimerke ,det er lettere å vinne i lotto ;) Takker for et fint innlegg

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Kommunal båtplass er et subsidiert velferdsgode for kommunens innbyggere. De har etter vedtektene fortrinn til båtplass.

Har en viss forståelse for lokal proteksjonisme, men for de som ikke bor i Son burde ikke spille noen rolle om feks. en bonde med snekke i Son bor i Vestby eller Ås kommune.

Håper ikke inybyggere fra Vestby bruker den kommunale parkerinsgplassen på Tryvann, de kommunalt preparerte løypene i Nordmarka eller kommunale bad i Oslo. Studenter fra vestby som bor i Oslo melder neppe flytting fordi de da mister båtplassen i vestby....men da bør de heller ikke snylte på oslos subsidierte tjenester.

Gjeldende reglement har fire hovedregler som styrer tildeling/avvikling;

1. bosatt i kommunen. Ved utflytting mister man automatsk plassen.

2. fritidseiendom i kommunen. Ved salg mister man automatisk plassen

Synd at barna mister båtplassen når hytta blir overdradddd fra forldre...

Dataanalysen viste at 68 kunder pr 31.12.08 var i kategori "utenbygds uten fritidseiendom og med båtplass fem år eller mer". Disse fikk et særskilt brev om oppsigelse, med muliget til å innen 15.02.09 dokumentere at de var registrert med bopel eller fritidseiendom i kommunen. Ca 30 har så langt gjort det. ..........

Kommunen har så langt mottatt ca 20 klager. Færre enn forventet. Disse behandles enkeltvis av kommunens advokater.

I henhold til offenlighetsloven kan folk klage på kommunale vedtak men i vestby går klagene rett til kommunens advokater. Er det slik at Vestbys advokater nå ikke vurderer saken på nytt men kun forbereder muligeretslige prosesser ??

I såtilfelle bør man vel båteierne overlate klageskriving til egne advokater og ikke skrive noe som kan bli brukt mot dem selv senere..

Så gjenstår det bare å ønske dere alle velkommen til Son havn. Enten som kunder eller gjester. Jeg og mine kollegaer skal gjøre vårt beste for at dere får et trivelig opphold!

Mvh

Roger Finstad

havnesjef i Son

Vestby har sikkert jussen på sin side...men jeg har ikke advokat ombord.....så jeg tror jeg seiler forbi Son....

Opus! Hvorfor prøve å vekke en sovende hund? :nono:

Jeg er ikke berørt av proteksjonismen i Son, men jeg må si at jeg har liten forståelse for dette. Vi som bor i innlandet burde ha samme adgang til sjøen som alle andre. Akkurat som alle andre har adgang til marka og fjellet. Skulle bare mangle! SJØEN FOR ALLE!

Jeg synes heller ikke det er noen typisk kommunal oppgave å drive båtforening. Det bør settes bort til ideelle foreninger.

Ellers vil jeg gjerne bemerke at det er veldig hyggelig å treffe folk fra kysten som parkerer bilen hos oss og går tur i skiløypene våre. Vi har kjempefine turområder i Roemriksåsen sommer og vinter og jobber på dugnad med kommunal økonomisk støtte.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Problemet er at det er så altfor få båtplasser i forhold til alle de som har/ønsker båt. Derfor tvinger det seg fram en form for proteksjonisme. Man kan ikke sammenligne faste båtplasser med parkeringsplasser for skiløpere. De drar hjem igjen etter endt skitur, mens båtene blir liggende hele sesongen og enda lengre.

Den eneste løsningen er etter mitt syn å få fart på utbyggingen av flere båtplasser, det finnes egnede områder i samtlige kystkommuner. Og la ideelle foreninger drive dem. :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Det er viktig å skille mellom kommunale havner, private og foreningshavner.

I de private havnene er det så vidt jeg vet ikke krav om bosted for å få plass, men i de kommunale/forenings havnene er det ofte det. Jeg mener at det ikke burde være tillatt å kreve at man er bosatt innenfor et geografisk område for å få tildelt plass. I foreningshavner bure det være medlemsskap som styer hvem som får plass etter ventelister og og kommunale kun etter ventelister. Kommunene med kystlinje bør pålegges å legge til rette for tilstrekkelig mengde båtplasser slik at alle som ønsker plass får det.

Dette kan for eksempel sammenlignes med rekreasjonsområder på fjell og i skog. Det ville blitt litt av et ramaskrik dersom for eksempel Trysil kommune gikk ut og sa at alle som ikke bor i kommunen ikke fikk leie hytte i kommunen for at kommunenes innbyggere skulle ha fortrinnsrett. Men når en kommune sier at båtplasser kun er for innbyggerene er det liksom greit. Pussig det der.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Må innrømme jeg syns det er litt "rart" at sekretæren i KNBF går såpass hardt ut mot Son havnestyre. ......

Ikke helt dette dere diskutrerer men jeg syntes det er merkelig slalom sekretæren bedriver, ene dagen uttaler han seg som privatperson om private opplevelser andre dager som KNBF sin talsperson.

Morsomt å lese de kommentarene enkelte har om at innbyggerne i Vestby er velkomne til å parkeringsplasser og skiløyper i Oslo og på Romerike...hehe....selv om ikke alle som vil ha får båtplass i Son, uansett hvor de bor.

Men, for å følge opp den: Dere "utenbygdsboende" er selvfølgelig hjertelig velkomne til å parkere innenfor Vestby kommunes grenser, enten du vil shoppe, gå på ski eller se utover fjorden. Men alle båtplassene i Son får dere ikke, like lite som de "innenbygdsboende" i Vestby får alle båtplassene i Oslo-området. Verre enn dette er det faktisk ikke.

Kall heller en spade for en spade...

Redigert av nimbuster (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...