Jump to content

Tilsniking av båtplasser i Son

Gliset

Recommended Posts

Det jobbes med båthavn på vestsiden av Hurum. Et styre har jobbet fram et forslag som har vært gjennom kommunens apparat og har allerede kostet noen kroner i prosjektering. Seks år har gruppen holdt på og blir trolig stoppet av at miljøavdelingen i fylket sier at det er en spesiell ålegress i området som må beskyttes. Slik kan det gå. Og dermed står denne delen av kommunen uten tilgang til båthavn selv om stedet har kilometervis med kystlinje. :headbang: De andre tettestedene har båthavn men som kun er gjeldene for de andre tettsteders befolkning. Ikke lett å gjøre noe på frivillig basis her i Kyst-Norge.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Dette kan for eksempel sammenlignes med rekreasjonsområder på fjell og i skog. Det ville blitt litt av et ramaskrik dersom for eksempel Trysil kommune gikk ut og sa at alle som ikke bor i kommunen ikke fikk leie hytte i kommunen for at kommunenes innbyggere skulle ha fortrinnsrett.

Og hva skulle da folk i Trysil leve av - bjørnejakt og klippe håret på hverandre? Snakker om å skyte seg selv i foten! Men skjønner jo at noen her vil hevde at hvemsomhelst fra hvorsomhelst skal ha like rett til båtplasser overalt, hvorsomhelst og nårsomhelst - genialt! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

[...] Det ville blitt litt av et ramaskrik dersom for eksempel Trysil kommune gikk ut og sa at alle som ikke bor i kommunen ikke fikk leie hytte i kommunen for at kommunenes innbyggere skulle ha fortrinnsrett. Men når en kommune sier at båtplasser kun er for innbyggerene er det liksom greit. Pussig det der.

Nå gjøres det kanskje skjelden sånn med hytter, men i mange innlandskomuner er det helt vanlig at kun "innenbygdsboende" får tilgang til komunens jaktterreng. Eller at jakt er gratis/billig for komunens inbyggere, mens folk utenfra må betale en mye høyere pris og blir pålagt mye strengere begrensninger (f.eks ikke bruk av hund, eller at de må vente til senere på høsten). Det vekker heller ingen ramaskrik

Håper ikke inybyggere fra Vestby bruker den kommunale parkerinsgplassen på Tryvann, de kommunalt preparerte løypene i Nordmarka eller kommunale bad i Oslo. Studenter fra vestby som bor i Oslo melder neppe flytting fordi de da mister båtplassen i vestby....men da bør de heller ikke snylte på oslos subsidierte tjenester.

Nå blir vel dette et litt søkt samenlignings grunnlag

Synd at barna mister båtplassen når hytta blir overdradddd fra forldre...

Det er vel ikke Hytta som har båtretten, men eier av hytta...

Og hva skulle da folk i Trysil leve av - bjørnejakt og klippe håret på hverandre? Snakker om å skyte seg selv i foten! Men skjønner jo at noen her vil hevde at hvemsomhelst fra hvorsomhelst skal ha like rett til båtplasser overalt, hvorsomhelst og nårsomhelst - genialt! :rolleyes:

Det er litt håpløst å sammenligne båtplasser med hyttetomter. Hyttemarkedet er en gullgruve for slike steder og det legges igjen betydelige summer til lokale grunneiere, entreprenører og etterhvert til servicenæringen. Ikke rart politikerne tillater bygging i naturtyper der det normalt sett er vanskelig å få byggetillatelser. Med båtplasser er situasjonen ganske annerledes. For det første er det ingen inntekter fra tomtesalg eller fra bygging av båtene, så kommunen kan i beste fall håpe på noen leieinntekter, litt handel i butikken og at det skal være litt høyere eiendomspriser innenfor kommunegrensa. Å tro at det frie markedet skal være løsningen for å få båtplasser til de som ikke er bosatt i kommunen vil være en lite solidarisk ordning, videre trengs det lokalt engasjement for å få politiske vedtak. Vi som bor i innlandskommuner har få virkemidler for å fart på utbyggingen. Men jeg skjønner jo at de som selv bor i slike kommuner kan synes ordningen er god...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

I havna vår her på Fagerstrand er det også sånn at folk på fagersrand har fortrinn i søknad på båt plass.

Men det virker som den regelen har kommet til i senere tid, for det er utrolig mange som har plass her som har hytte ute på øyene utenfor oss.

www.ribtjenester.no

Men, for å følge opp den: Dere "utenbygdsboende" er selvfølgelig hjertelig velkomne til å parkere innenfor Vestby kommunes grenser, enten du vil shoppe, gå på ski eller se utover fjorden. Men alle båtplassene i Son får dere ikke, like lite som de "innenbygdsboende" i Vestby får alle båtplassene i Oslo-området. Verre enn dette er det faktisk ikke.

Kall heller en spade for en spade...

Nå har jeg ikke sagt at utenbygdsboende skal ha alle plassene i Son. Jeg har kun sagt at alle skal ha lik rett til båtplass uansett om man bor i en kystkommune eller ikke. Og siden kystkommuner som Vestby ikke klarer å ta sin del av ansvaret må det statlig styring til. Kommunene må forpliktes til å tilrettelegge for nok båtplasser. Hvem som driver de, private eller foreninger er ikke så viktig for meg.

Hvemsomhelst fra hvorsomhelst - ja, men ikke nårsomhelst og hvorsomhelst. Bare en rettferdig fordeling av godene etter retferdige retningslinjer - venteliste, ansienitet og lign.

Nå gjøres det kanskje skjelden sånn med hytter, men i mange innlandskomuner er det helt vanlig at kun "innenbygdsboende" får tilgang til komunens jaktterreng. Eller at jakt er gratis/billig for komunens inbyggere, mens folk utenfra må betale en mye høyere pris og blir pålagt mye strengere begrensninger (f.eks ikke bruk av hund, eller at de må vente til senere på høsten). Det vekker heller ingen ramaskrik

Liker heller ikke sånne ordninger. Goder bør fordeles likt uansett bosted.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Det er helt utrolig at kommunen diskiminerer båtplasser på bosted og jeg tviler på at det er lovlig.

Gjennom EU/EØS er Norge forpliktet til nettopp å fjerne slike hinder for fri flyt av varer og tjenester.

Vil faktisk tro folk fra innlandet, fra andre byer, inkludert fra EU-landene, har like mye rett på å leie båtplassene som folk fra samme kommune.

Hadde jeg hadde mistet plass, eller ønsket å ha, båtplass i Son, så hadde jeg klaget det inn for ESA.

Noen nevnte jakt i Norge.

Vel, ESA vil gi utlendinger og nordmenn lik rett til jakt på statlig eide områder i Norge, som i utlandet.

(Nordmenn kan gjennom EØS jakte i Sverige men Norge nekter svensker å jakte i Norge - det vil ESA ha slutt på)

Seiler med langturdrømmer

Det er litt håpløst å sammenligne båtplasser med hyttetomter.

Helt enig. Båteiere fra nabokommuner tilfører ikke kommunen hvor båtplassen er stort sett noe som helst i motsetning til hytteeiere fra nabokommuner.

Hvemsomhelst fra hvorsomhelst - ja, men ikke nårsomhelst og hvorsomhelst. Bare en rettferdig fordeling av godene etter retferdige retningslinjer - venteliste, ansienitet og lign.

Det båtfolket fra nabokommunen tilfører kommunen med båtplass er søppel og krav om større og mere veier og parkeringsplasser. Vanlig praksis er vel at kommunen/e legger til rette for utbygging av båthavn, stiller tomt gratis til disposisjon og sågar garanterer for lån som må tas opp. For meg blir det helt urimelig om ikke dette er noe som først og fremst skal komme kommunenens egne innbyggere til gode, men aksepterer at andre har et annet syn på dette.

Nå har jo, som nevnt flere ganger, Sivilombudsmannen uttalt seg om dette og han er presumtivt en uhildet person uten egeninteresse og skal ivareta "alles" interesser, muligens sågar objektiv i saken, i motsetning til mange av oss andre, og han ser ikke noe galt i denne praksisen.

Kommunale båtplasser bør være prioritert kommunens innbygere, det finnes private aktører som tar seg av de som er uten for kommune grensen, selv så har jeg båten min hos en privat aktør.. ser ikke helt problemet.

Son er en idylisk og flott plass, men hvordan er det på vinteren?

Er det riktig at andre skal skumme fløten av hva kommunen har skapt for sine innbygere?

Hvis det er slik at alle skal ha tilgang må jo Staten kjøpe opp brygge plasser landet rundt så får vi sette oss på ei liste der vi ønsker en båtplass.

Til slutt blir det slik at staten skal drive og drifte alt da :smiley:

Nå har jo, som nevnt flere ganger, Sivilombudsmannen uttalt seg om dette og han er presumtivt en uhildet person uten egeninteresse og skal ivareta "alles" interesser, muligens sågar objektiv i saken, i motsetning til mange av oss andre, og han ser ikke noe galt i denne praksisen.

Har søkt igjennom uttalelsene til Sivilombudsmannen, kan ikke finne noen uttalelser om dette temaet. Fint om du kunne vise til hvor det står.

Kommunale båtplasser bør være prioritert kommunens innbygere, det finnes private aktører som tar seg av de som er uten for kommune grensen, selv så har jeg båten min hos en privat aktør.. ser ikke helt problemet.

Son er en idylisk og flott plass, men hvordan er det på vinteren?

Er det riktig at andre skal skumme fløten av hva kommunen har skapt for sine innbygere?

Hvis det er slik at alle skal ha tilgang må jo Staten kjøpe opp brygge plasser landet rundt så får vi sette oss på ei liste der vi ønsker en båtplass.

Til slutt blir det slik at staten skal drive og drifte alt da :smiley:

Har selv båten i privat marina og er meget fornøyd med det, men det endrer ikke på det faktum at det er for lite båtplasser i oslofjorden. Og kystkommunene er de som kan løse dette problemet. Hvis de ikke legger til rette for at de som ønsker båtplass får det, (og da mener jeg legger til rette, ikke drive og eie marinaene selv), så må de pålegges det fra statens side. Kystkommunene kan ikke reservere kystlinjen for seg og sine innbyggere.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Har søkt igjennom uttalelsene til Sivilombudsmannen, kan ikke finne noen uttalelser om dette temaet. Fint om du kunne vise til hvor det står.

Det stod en hel artikkel om dette i Lillesandsposten for et par dager siden, men har heller ikke funnet noe om dette på nettet.

Står selv på laaaaang venteliste for kommunal båtplass i egen kommune og i mens, neste 10 eller 50 år, så leier jeg fra privat aktør i en nabokommune og betaler markedspris!

Redigert av Mouche (see edit history)

Vil du ha/trenger en båtplass, så får man stort sett tak i dette, kanskje ikke akkuratt på det stedet man ønsker, men noe i nærheten. Det kan ikke væåre slik at alle skal ha en båtplass på Aker Brygge, fordi dette hadde passet best for eier av båt.

Alle kan ikke ha leilighet i Bogstadveien, og båtplass i Son fordi det er så kjedlig og kjøre båten ut indre oslofjord...

– Reglementet sier utenbysavtalene skal oppheves etter fem år. Sånn sett bør de jo være glade for de årene de har hatt båten ved havna på overtid, avslutter Finstad.
Sitat fra Østlandets Blad.

Mulig en eventuell rettssak vil belyse hvilke konskvenser det vil ha for utleier ved å ikke overholde reglementet, eller inngå skriftlige avtaler uten dekning i eget reglement. Det er en viss mulighet for at de møter seg selv i døra når de nå med jernhånd skal følge reglementet? Uansett en arrogant uttalelse fra Finstad.

Det ser ut til at de utenbygdsfra som skal kastes ut kan få et års "amnesti".

Havneskjefen har visstnok holdt av 20 plasser det første året for disse.

Men så er det på hodet og ræva ut. Mer om dette i oppfølgingsartikkel i Østlandets Blad

Lars H.

(båteier boende i kommune langt fra sjøen, men som

heldigvis har plass i den private delen av havnen i Son)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Blir ikke kraftig prisøkning på båtplassene i Son etter den omorganiseringen hos Vestby kommune? Ser ut til å eneste steden kommunen har muligheter til å få inntekter er i Son og innbyggerne der har fått smell fra styret i Vestby før. Kjenner mange utenbymennesker som brukte hele dagen der, kom tidlig på morgenen og spasserte om, spiste, handlet og kom med penger inn i kassa. Etter skandalen med parkautomatene har stor del av dem fundet seg annen sted til å kose seg på, parkavgiften dobbler utgiftene dem ellers har hatt. Parkavgift er IKKE inntakter til dem som driver virksomhet i Son. Dem som har fritidsbåter for levebrød skal plasseres på tomte ingen annen ønsker seg langt fra vannet med store ekstra driftkostnader, noen av dem har ikke overlevd, men vannkanten skal selges dem som betaler mest for tomta, eks. dem som bygger luksusleiligheter. En drøm noen i styret i Vestby har er å fjerne alt som heter båtopplag og videreutvikle der katastrofen dem har holt på med i noen år. Vis den utviklingen fortsetter blir eneste virksomheten i Son drift på restauranter og innbyggerne pendler til Oslo og har store inntekter dem betaler skatt av til Vestby. Fare for dette kan bli en liten, kjedelig turist og soveby!

Det kan ikke væåre slik at alle skal ha en båtplass på Aker Brygge, fordi dette hadde passet best for eier av båt.

Poenget er vel heller at Oslo kommune kunne løst sitt behov for flere båtplasser ved bare å forvise de som ikke er bosatt i kommunen.... Noen har sikkert tall for dette, men jeg vil anta at en vesentlig del av de kommunale båtforeningsplassene disponeres av folk som bor i Asker, Bærum, Lørenskog, Nittedal og det som verre er.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Det båtfolket fra nabokommunen tilfører kommunen med båtplass er søppel og krav om større og mere veier og parkeringsplasser. Vanlig praksis er vel at kommunen/e legger til rette for utbygging av båthavn, stiller tomt gratis til disposisjon og sågar garanterer for lån som må tas opp. For meg blir det helt urimelig om ikke dette er noe som først og fremst skal komme kommunenens egne innbyggere til gode, men aksepterer at andre har et annet syn på dette.

Det er ikke vanskelig å se at dette er rimelig, men det er også et spørsmål i hvor stor grad kommunale båthavner skal subsidieres av kommunen når slett ikke alle kommunens innbyggere har båt eller får plass i den kommunale havna.

Det er mange grunner til å ha båt i en kommune du ikke bor eller har landsted i. Den vanligste er nok at man bor i en innlandskommune. For min egen del er det rett og slett at jeg er ukependler. På den annen side har jeg egentlig ikke noe problem ettersom jeg får ligge i gjestehavn utenfor sesong til en grei pris.

Er det ikke plass i kommunal havn eller gjestehavn så er det alltids en kommersiell havn. Et alternativ er å be om å få slippe ut en moring og etablere bøye. Er det ingen plasser å oppdrive får man satse på å ha trailbar båt. Fast båtplass er ikke noen menneskerett.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...