Jump to content

Tilsniking av båtplasser i Son

Gliset

Recommended Posts

Det er ikke vanskelig å se at dette er rimelig, men det er også et spørsmål i hvor stor grad kommunale båthavner skal subsidieres av kommunen når slett ikke alle kommunens innbyggere har båt eller får plass i den kommunale havna.

Jeg synes ikke kommunen skal subsidiere kommunale båthavner med en eneste krone, men å stille tomt til disp. koster ikke noe, å garantere for et lån koster forhåpentligvis ikke noe og vei/parkeringsplass kan ofte benyttes av mange andre også og til andre formål enn bare trafikk til båthavna f.eks turgåere, innenbygs såvel som utenbygs fra, havna kan ha båtrampe som kan benyttes av alle, den lokale seilforeningen bruker havna til jolleseiling osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Forbundets advokat ser nå på saken og det er en viss mulighet for at det blir en rettsak. Jeg vil imidlertid understreke at KNBF's interesse i saken er først og fremst prinsipiell fordi vi ønsker å avklare både kommunenes og båteierne rettigheter når det gjelder utleie av båtplasser og at vi får kontrakter som ikke gir rom for "manipuleringer" fra noen av partene.

Hilsen Syvert :flag:

Bra, det ser virkelig ut for å være et behov for en avklaring. For øvrig er kommunale båtplasser er stort gode for alle båtfolk (hva hyttefolk mener om det er en annen sak :wink:) I vår lille kommunale veldrevne båtforening har vi ikke hatt prisstiging på 7-8 år og prisene var på et rimelig nivå i utgangspunktet. Vi tjener penger på parkeringsavgifter og sparer penger ved dugnadsarbeid.

Tror neppe det er mange kommuner som subsidierer båthavner. ISon kan du fort regne ut hvilke inntekter kommunen har (1000 plasser x kr. 6000.-), og med 1,5 ansatte.

Tenk dere som vil at alle fra Gjerdrum og "det som verre er" (femil@ia sitt utsagn...) og som kunne tenke seg å kjøpe seg en båt skulle sette seg på liste over båtplass i kystkommunene....tror fort ventelistene ville inneholde 140 000 håpefulle.

Nei, jeg tror de aller fleste her inne er enig i at det må være slik at de fleste plassene er forbeholdt innenbygdsboende, eller personer med annen nær tilknytning til kommunen.

Det er slett ikke uvanlig å lese at mange betaler kr. 250 000 for en båtplass. Tenk deg hvordan prisnivået ville være hvis det ble fritt frem for markedskreftene.

Tenk deg hvordan prisnivået ville være hvis det ble fritt frem for markedskreftene.

Jeg lurer på om ikke Practical Boat Owner hadde en prisoversikt for engelske havner tidligere i vinter. Priser i private norske havner er rimelige i sammenligning, og kommunale havner er utrolig billige.

Det blir litt upresist å snakke om norske priser all den tid de varierer veldig fra sted til sted. I Asker og Bærum må du med 15.000 - 22.000 (sistnevnte gjelder Vollen, pluss parkeringsutgifter) for leie av en 4-meter, og for kjøp ser prisen ut til å være rundt 350.000-400.000 for øyeblikket. Følger med på Finn.no for tiden og ser 4-metere til under 5.000 andre steder.

Tenk dere som vil at alle fra Gjerdrum og "det som verre er" (femil@ia sitt utsagn...) og som kunne tenke seg å kjøpe seg en båt skulle sette seg på liste over båtplass i kystkommunene....tror fort ventelistene ville inneholde 140 000 håpefulle. Nei, jeg tror de aller fleste her inne er enig i at det må være slik at de fleste plassene er forbeholdt innenbygdsboende, eller personer med annen nær tilknytning til kommunen.

Viser til mitt innlegg #55 i denne tråden :-)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Det er ikke vanskelig å se at dette er rimelig, men det er også et spørsmål i hvor stor grad kommunale båthavner skal subsidieres av kommunen når slett ikke alle kommunens innbyggere har båt eller får plass i den kommunale havna.

Er det ikke plass i kommunal havn eller gjestehavn så er det alltids en kommersiell havn. Et alternativ er å be om å få slippe ut en moring og etablere bøye. Er det ingen plasser å oppdrive får man satse på å ha trailbar båt. Fast båtplass er ikke noen menneskerett.

Mener ikke at kommunen skal subsidiere båtplasser. Bare at det skal tilrettelegges for tilstrekkelig antall båtplasser. Slik at de som vil ha plass får en plass i rimelig avstand fra der man ønsker plass eller bor.

Tror neppe det er mange kommuner som subsidierer båthavner. ISon kan du fort regne ut hvilke inntekter kommunen har (1000 plasser x kr. 6000.-), og med 1,5 ansatte.

Tenk dere som vil at alle fra Gjerdrum og "det som verre er" (femil@ia sitt utsagn...) og som kunne tenke seg å kjøpe seg en båt skulle sette seg på liste over båtplass i kystkommunene....tror fort ventelistene ville inneholde 140 000 håpefulle.

Nei, jeg tror de aller fleste her inne er enig i at det må være slik at de fleste plassene er forbeholdt innenbygdsboende, eller personer med annen nær tilknytning til kommunen.

Det er slett ikke uvanlig å lese at mange betaler kr. 250 000 for en båtplass. Tenk deg hvordan prisnivået ville være hvis det ble fritt frem for markedskreftene.

Der tar du nok feil nimbuster. De fleste vil ha en retferdig fordeling av goder, også båtplasser, uavhengig av bosted. og jeg tror du overdriver ordentlig når du tror at ventelistene vil stige opp til 140000 personer. Det riktife vil nok være 10-ende delen, ca 14 000. (ren gjetning fra min side) Og fordeler man disse på kystkommunene i oslofjorden blir det ikke så mange på hver kommune.

Prisene du refererer til for båtplass blir så høye når kommunene ikke er seg sitt ansvar bevisst og legger tilrette for nok båtplasser.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

• 1 måned senere...

Hei.

Da vi dro ut på helgetur igår, var det vel 15 - 20 båter på vannet. Men alle lå i den private delen innerst i havnen som ikke berøres av oppryddningsaksjonen til den nye havnekapteinen. I den kommunale delen som han bestyrer, var det ingen båter. Og det var ingen aktivitet der. Det var heller ikke lagt ut landgang til alle bryggene.

Hilsen Lars H.

pt. på Kommersøya

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

sons1.jpg

Dette er fra båthavna i Son - del Syd. Bildet er ikke så bra. Her er heller ikke landgangene lagt ut. Jeg har fått meg en 5 meter plass med fint utsyn til bl.a. det nye Spa-hotellet.

Spa-avdelingen ble prøvd av ektefellen i dag og hun har uttrykt stor tilfredshet. Dermed er også jeg tilfreds.

Hei.

Da vi dro ut på helgetur igår, var det vel 15 - 20 båter på vannet. Men alle lå i den private delen innerst i havnen som ikke berøres av oppryddningsaksjonen til den nye havnekapteinen. I den kommunale delen som han bestyrer, var det ingen båter. Og det var ingen aktivitet der. Det var heller ikke lagt ut landgang til alle bryggene.

Hilsen Lars H.

pt. på Kommersøya

Hei.

Det var hyggelig at du hilser meg igår.forumvimpel_anima.gif God forsett båttur....

At-le

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...