Jump to content

vil røykvarsler i motor rom virke ?


Avmønstret1

Recommended Posts

Fungerer når motoren står, selv om du kan være utsatt for feilalarmer. Mer usikkert når motoren går, må i allefall plasseres utenfor luftstrømmen til motoren.

Melderne MÅ være optiske.

Men jeg anbefaler alikevel smeltekabel i maskinrom, sammen med en Fireport om du ikke har fastmontert slukkeanlegg i motorrommet.

Skjønner ikke at ikke produsentene monterer Fireport som standard....

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

Optisk detektor fordi denne reagerer mye raskere på røyk en ionisk, det er ikke uten grunn at profesjonelle anlegg kunn bruker ionisk i heeeeeelt spesielle tilfeller.

 

Varmedetektor er en punktmåler, og i et motorrom med stor luftgjennomstrømming er det vanskelig å treffe med plasseringen (en må nesten hvit hvor det begynner å brenne)

 

En smeltekabel er en varmedetektor i "metervis". Lagt i slynge i maskinrommet, kan en dekke hele rommet på en mye mer effektiv måte en bare et punkt.

 

Aerosol er et glimmrende slukkemiddel, men denne modellen du viser her er nok litt liten, tror den dekker 0.1 m3. Lunte prinsippet har vist seg å være for sårbart i motor rom, og blir ikke brukt i maritime applikasjoner.

 

Les mer om aerosol her og her

 

Kombinert med SP-1 sentralen, har en et godt slukkeanlegg

Redigert av Bruningen (see edit history)

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

Optisk detektor fordi denne reagerer mye raskere på røyk en ionisk

Stemmer vel det, optiske "reagerer" på fysiske partikkler i luften (eks.vis røyk/sot)

Ioniske derimot er mer følsomme for de ionene som oppstår i luften ved en flammebrann.

Mao i en rentbrennende flamme er ionisk å foretrekke.

 

 

Varmedetektor er en punktmåler

Alle typer branndetektorer er vel punktmålere?

 

 

tror den dekker 0.1 m3. Lunte prinsippet har vist seg å være for sårbart i motor rom, og blir ikke brukt i maritime applikasjoner.

Har sett den testet i større hustavler og, og volumet på dem tilsvarer vel gjerne et 1/2 motorrom i en del båter.

Tetthetsgrad og luftgjennomstrømning er vel og viktige faktorer her.

Det med maritim sårbarhet har jeg ikke hørt om før, hvor ligger utfordringen der?

 

:-)

Link to post
Share on other sites

Stemmer vel det, optiske "reagerer" på fysiske partikkler i luften (eks.vis røyk/sot)

Ioniske derimot er mer følsomme for de ionene som oppstår i luften ved en flammebrann.

Mao i en rentbrennende flamme er ionisk å foretrekke.

 

Alle typer branndetektorer er vel punktmålere?

 

Har sett den testet i større hustavler og, og volumet på dem tilsvarer vel gjerne et 1/2 motorrom i en del båter.

Tetthetsgrad og luftgjennomstrømning er vel og viktige faktorer her.

Det med maritim sårbarhet har jeg ikke hørt om før, hvor ligger utfordringen der?

 

:-)

 

- Og rentbrennende flamme får en skjelden i et motorrom, derfor optisk.

 

- En smeltekabel er ikke en punktdetektor, den detekterer langs hele kabelen (lederne smelter sammen, og kortslutter kretsen). Lagt med litt omhu vil en derfor dekke risikoområdene på en mye bedre måte.

 

Det normale ved utløsing av slukkeanlegg er å bruke to sløyfer, der begge må gå i alarm før en utløser slukkeanlegg. I små motorrom har det vist seg at smeltekabel er så driftsikkert, at en har brukt utløsing basert på denne ene kretsen.

 

- Viste seg at luntene var svært sårbare for brekasje, både rent mekanisk og av vibrasjoner. I et motorrom der man både skal utføre service og reparasjoner, er de ikke egnet. Noen typer løste seg også opp ved høy fuktighet.

 

Derfor brukte jeg, kanskje litt upresist, betegnelsen "maritim sårbarhet". Poenget er at det ikke er egnet for bruk i motorrom.

 

I en tavle er det ok, men erfaringen viste også at de 172 gradene som skal til for å antenne lunten kommer så sent i forløpet at skadeomfanget er stort.

 

For å oppnå tilstrekkelig slukkekonsentrasjon i motorrom må en ha 100 g / m3. De for TV innholder 8 g, så antagelsen om 0,1 m3 var vel optimistisk. Men de finnes i mange størrelser

 

Generelt er automatisk slukkeanlegg i maskinrom ikke å anbefale uten autostopp av motor. Går motoren, suges slukkemiddlet ut før det får gjort jobben

 

SP 1 sentralen fikser dette på en god måte, da denne kobles til tenningen og fungerer som et helautomatisk anlegg når tenningen er av, og som en alarmsentral og manuell utløser når tenningen er på.

Da kan du stoppe motoren før anlegget løses ut.

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

Da er vi vel stort sett enige da,

sett bort fra at selv en smeltekabel og er en punktdetektor.

 

Dersom du monterer detektorer (varme/optisk/ioniske/aspirasjonshull) rygg i rygg,

vil det bli det samme som en smeltekabel, punktdeteksjon.

 

At det er greiere å bruke kabel, det er en annen sak.

:-)

Link to post
Share on other sites

Aspirasjonsanlegg har jeg tilgode å se i båter, bortsett fra samplings anlegg for lasterom (Ginge, senere Semco hadde de, om man kan kalle det aspirasjon).

Hvor brukes de?

 

Er uenig i definisjonen din på punktdeteksjon, men litt uenighet må en vel ha ;-)

Redigert av Bruningen (see edit history)

Kritisk -men stabilt.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...