Jump to content

Hvorfor linolje før lakkering?

Woody

Recommended Posts

...Terpentin åpner porer i treet og linolje lukker dem??

Hvor har du det ifra? :lol:

Tre funker ikke sånn.

Sorry, men trebåtentusiaster vet endel om akkurat DET. Sjøl har jeg erfart det samme.

Er ikke Owatrol basert på linolje?

Nope. Det er basért på "jordens oljer" og ikke treolje.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Sorry, men trebåtentusiaster vet endel om akkurat DET. Sjøl har jeg erfart det samme.

Nope. Det er basért på "jordens oljer" og ikke treolje.

Godt mulig de vet endel om det. Men det er ikke riktig. Kan vel også kalle meg trebåtentusiast selvom jeg for øyeblikket ikke har trebåt. Men jeg har utannelse innen tre og overflatebehandling av det. Har samme utdannelse som en møbelsnekker/ båtbygger når det kommer til matrialære og bearbeiding.

Hva mener du med jordens oljer og ikke treolje? eneste treoljen jeg kan komme på i farten er tyri som finnes naturlig i furu. Linolje er et kornprodukt som er hentet ut fra frøene i lin.

Regner med at du med jordensolje mener fosile hydrokarboner som bla.finnes i nordsjøen.

Owatrol er som du også sier nesten utelukkende basert på petroliums produkter.

Redigert av Båtdrømmeren (see edit history)
...Hva mener du med jordens oljer og ikke treolje?

Har du ikke LEST det innlegget jeg refererte til? (#18)

Med jorden oljer, mentes petroleumsprodukter og med treoljer mentes derivater fra planter / trær, f.eks. milebrent trekull-tjære bl.a. :yesnod:

Og for å svare Woody på det spørsmålet strengen startet med: Linolje før lakkering er ikke nødvendig hvis du har brukt petreoleumsbasérte underlag. HVIS du bruker linolje, bør du lakkere med en linoljebasért lakk for å binde bedre til underlaget.

Redigert av Marwin (see edit history)

Vel, da blir spørsmålet; hva er best av linolje og petroleumsbasert olje? På "trebåtsakuten" sies det forresten at linolje godt kan kombineres med Epifanes, en lakk som jeg personlig synes er bra. En annen ting; Hvor i "pusseprosessen" oljer man? Etter grovsliping eller etter man har pusset klart for overflatebehandling?

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Hvis man sauser inn treverket med linolje før lakkering, er problematikken man får med gammle hus som er malt med linoljemaling ikke tema ?

(Hus malt med linolje som siden males med vanlig maling får problemer med at oljen "koker" i solen og den nye malingen "blærer" seg)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du ser sjelden _linolje_ blærer på båt.

Det skyldes flere ting bla.

- Kvaliteten på olja, det er sjelden fiskeolje i den olja vi bruker til båt

- Tykkelsen på dekksjiktet

- Båter blir gjerne skrapt/slipt årlig så alderen på overflatebehandlingen er ikke like gammel som den er blitt på hus fra 50-60 tallet.

Ofte legges det også et barriere-sjikt i form av kokt linolje, før toppsjiktet.

Vel, da blir spørsmålet; hva er best av linolje og petroleumsbasert olje? På "trebåtsakuten" sies det forresten at linolje godt kan kombineres med Epifanes, en lakk som jeg personlig synes er bra. En annen ting; Hvor i "pusseprosessen" oljer man? Etter grovsliping eller etter man har pusset klart for overflatebehandling?

Jeg bruker som sagt linolje selv, har brukt det på to båter siden 1995, og har vært veldig fornøyd med resultetet, som nytt og over lengre tid! Linolje er jo også et miljøvennelig produkt!

Arina, min gamle båt, her behandlet med linolje og Epifanes.

Det bør nok være finslipt før du oljer, mye lettere å pusse mens treet er tørt. Det kan hende du må pusse litt etter at du har oljet også for å få bort evetuell bust som har reist seg. Miranda har mahogny over vannlinjen og furu under, driver å skraper og pusser rent skoget nå og skal snart begynne og olje selv! :smiley:

Ok, takk for tipset thomsped. Ser i bloggen din at du lurer på beising. Jeg stilte dette spørsmålet på baatplassen.no, og fikk selvfølgelig mange motstridende svar. Jeg snakket med Sandøy og fikk tipset mitt derfra; Beis først med Jotun mahognybeis og lakker. Jeg lakkerte 12 strøk Epifanes en-komp. Enkelt og greit. Vil man ha "dybdefølelse" på jobben sier det seg selv at fargen må være "der nede", og ikke legges som et lagvis slør. Ved vedlikeholdslakkering kan man selvfølgelig blande inn LITT beis. Men beis treet skikkelig mørkt! Det lysner allerede når man lakkerer, og enda mere selvfølgelig når sola kommer til.el_nido_del_bote_013.jpgel_nido_del_bote_012.jpg

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Takker takker! :smiley: Det høres jo mest logisk ut og det ser ut som du har fått et bra resultat :yesnod: Tenkte jeg skulle prøve meg fram litt på noen restebiter i garasjen! Hadde vært moro og sett bilder av hele båten din også woody! Jeg leser også at träbåtsakuten sier det samme som deg!

Redigert av thomsped (see edit history)

Høres bra ut! Er litt skummelt å gå på hele skroget med en farge :sweat: Men ser ut som det blir denne veien nå, beise, olje og lakke! Fant denne siden på nettet M/Y VIDAR III. www.vidarlll.dinstudio.se/ Må jo si det ble et bra resultat! :lol:

Vel, da blir spørsmålet; hva er best av linolje og petroleumsbasert olje?

Som det antydes i henvisningen i #18:

En tørr og ubehandlet trebåt trekker vann. Legger du på et "toppskikt" går vanninntregningen saktere. Båten "trutner" etterhvert.

Når våren kommer etter at båten har stått på land on vinteren, er det på´an igjen med sliping og "maling" (toppskikt). (Fiin hobby det derre!)

En tørr ubehandlet trebåt hvor treverket fylles opp med terpentin+ tjære til det er mettet, har ikke mulighet til å trekke vann. Terpentinen gjør at porene åpner seg, vesken trenger rett inn, ofte rett gjennom; Det smøres til det er mettet fra begge sider; Når det er tørt, smøres det med linolje; Denne binder med terpentinen og "lukker porene"... For å få en blank overflate påføres lakk, men denne må være på linoljebasis for å binde til underlaget og hindre "flassing".

Med slik behandling i starten (eller på helt tørr båt) vil ikke treet trutne (trekker ikke vann) og du slipper den evindelige slipingen hver vår.

Jeg har sjøl prøvd dette og vet at det funker (hvitt tre). Hvordan det er på edlere treslag, har jeg ingen erfaring med.

Det kan du nok! Det er jo utviklet egne teakoljer, er litt usikker på hva de innholder, men innbiller meg det er en blanding med linolje, tungolje(kinesisktreolje) og terpentin. Det finnes også en egen Epifanes til teak. Legger ved en link til en test med treoljer og oljelakker TEST :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...