Jump to content

Hvorfor linolje før lakkering?

Woody

Recommended Posts

Jeg lurer på hvorfor mange sverger til å bruke rå linolje før lakkering av f.eks. fribordet? Vil dette medføre misfarging av treet?(Mere rødbrunt?) Er ikke en god lakkjobb med f. eks. Epifanes en komp. nok til å hindre vanninntregning?

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Er det for råtehindring man bruker den, eller? Noe sier man bør tynne den med terpentin også? Det tar visstnok evigheter før den tørker, og hvordan vet man at den er tørr når den har trukket inn i treet?

Det er for å mette og stabilisere treverket med noe som ikke årsaker råte, rå linolje kan også til en viss grad fortrenge vann som allerede er til stede. Tynne med terpentin kan vel saktens ha noe for seg ved lave temperaturer, men ved normal temperatur gjør det trolig ingenting fra eller til teknisk.

Men det lukter fantastisk, så jeg bruker det uansett og inbiller meg at noe som lukter så godt umulig kan gjøre noe vondt :)

Rå linolje tørker ikke, den oksiderer, du smører så mange lag at treverket ikke trekker mer, tørk av overskytende olje, vask over med terpentin og lakker. Er heller ikke uvanlig å blande linolje eller owatrol D1 50/50 i de første lakkstrøkene.

Noe av hensikten er å fylle porene i treet. Med olje i porene blir det vanskeligere for vann å trenge inn. Det blir mindre svelling og krymping med varierende luftfuktighet og varme.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Hmmmm..., er skeptisk til å lakkere på noe som ikke er helt tørt, eller er det tørt etter en tid. Hvordan er overflaten når linoljen er oksydert? Får treet noe farge av linolje?

Hva bygger denne påstanden på? Jeg har mettet mye treverk med D1, og det er da mye olje igjen i treverket etter at Owatrolen har tørket. Selvfølgelig er det en del løsemiddel i D1 som i alle andre penetrerende oljer (og alle malinger, lakker og oljer), men å si at det nesten bare er løsemiddel er jeg ikke med på.

Enig med Woody, Owatrol D1 er nesten bare løsemiddel. Jeg har arbeidet med trebåter i MANGE år og en ting er jeg overbevist om, og det er at Owatrol er et elendig produkt.

Det enkleste er jo bare å teste selv så finner en raskt ut at det er mange andre produkter som er vesentlig bedre.

Et produkt som holder hva det lover er Rylard fra Asdal Trading i Arendal. Her kjøper du ikke katta i sekken og det beste er at produktene holder.

Jeg lurer på hvorfor mange sverger til å bruke rå linolje før lakkering av f.eks. fribordet? Vil dette medføre misfarging av treet?(Mere rødbrunt?) Er ikke en god lakkjobb med f. eks. Epifanes en komp. nok til å hindre vanninntregning?

Rå linolje gjør som flere har skrevet, at treet er mettet og ikke trekker til seg fukt og ikke råtner! Linolje misfarger ikke, kommer bare til å gjøre båten din finere og fin i lang tid fremover! Jeg har også blitt anbefalt og tilsette et soppdrepende middel(husker desverre ikke hva det heter) Og hvis man tynner den ut skal det være med balsamterpentin. Er en del informasjon om linolje på träbåtsakuten

Folk har en egenskap til å gjøre dette veldig komplsert. Det er meget enkelt å logisk.

Alt treverk er hygroskopisk (har evnen til å ta til seg å gi fra seg vann) det er det som er problemet.

Grunnen til at man skal olje tre før lakk på båt er at etter en stund i sol å vær blir det microskopiske sprekker i lakken. disse sprekkene kan trekke vann. derfor kan det være lurt å impregnere treet med litt olje. Man bør ikke ha på 1000 lag med olje å blande alt mulig lurium i lakken. To strøk olje et tynnet lag å et tykt lag. gni av det som ikke har trukket inn på 5min. vent et døgn. puss lett over(kun kosmetisk) lakk først tynt deretter skal man bygge glans med tykke lag.

Om det står på lakkboksen at man kan blande en hvis olje er det greit. men om man jobber på egenhånd kan man ødelegge lakkens egenskaper å få et dårlig sjikt, kan resultere i flassing koking ol.

Men om noen har gjort blandinger som er blitt utprøvd kan man jo prøve, men det skal ikke være nødvendig.

Håper ikke jeg har tråkket på noen tær.

Om man har malt skroget utvendig, blir det da for tett med rå linolje pluss et strøk kokt linolje innvendig?

Ja. Sløyf den kokte på toppen, den vil bare skape problemer for deg. Alternativt kan du bruke Owatrol D1 i stedet for linojle. Owatrolen lukter mindre, og kan påføres med en pumpekanne hver vår overalt du kommer til. Enkel, greit og effektivt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Terpentin åpner porer i treet og linolje lukker dem??

Hvor har du det ifra? :lol:

Tre funker ikke sånn. hadde det gjort det ville det hatt lenger holdbarhet enn plast.

Da kunne man åpnet porene så fyldt de med hydrocarboner så lukket de igjen.

Edited by Båtdrømmeren (see edit history)
GJØCO ALGE- OG SOPPDREPER heter det jeg har brukt, Boracol kjenner jeg ikke til. Jeg kjøper linolje direkte av produsent og han anbefalte meg dette. det finnes sikkert flere typer man kan bruke! Tror det var 1 liter på 25 liter rå linolje.
Det blir nok antagelig å gjøre som thomsped foreslår. Kan det være Boracol soppdreper du tenker på?

Jeg mener å ha lest at Boracol ikke går så bra å blande med linolje. Tror det var på forumet til Träbåtsakuten. At om man skulle blande så funka det bedre med Antiparasitt. Jeg bruker helst Boracol og har kjøpt en 20-liters dunk Rh-10. Om man kliner på Boracol først, skulle det vel fremdeles være mulig å få inn noe linolje.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Så vidt jeg forstår ut fra denne artikkelen fra Båtmagasinet er D1 basert på et amerikansk produkt, Penetrol. Uten at det står i klartekst virker det å være basert på kinesisk trolje. Det lukter i hvert fall ikke linolje av Owatrol-produktene.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley: