glek Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 Har en Yanmar 6LYA-STE 340hk 19999-2000 mod. I eksosbendet ble det oppdaget en liten lekkasje som vi trodde skyldtes enten lekkasje der hvor pluggen sitter eller rundt klemringen som holder bendet på plass. Men det var det ikke. Det viste seg at da jeg tok av bendet og sandblåste det fant jeg mange sprekker hvor av en var gjennomgående. Dette var altså syndebukken. Saltavleiringen var veldig liten i starten, men økte etter som årene gikk. Til sist var saltavleiringen ca. så stor som en stor sukkerbit iløpet av sesongen. Da denne må ha vært der fra ung alder på motor ,ca: 2-3 år og under 500 timer kjørt tok jeg kontakt med Yanmar angående problemet for å få en vurdering fra deres side. Aventer svar fra dem. Svaret legger jeg ut her på BP når jeg mottar det. Det jeg lurer på er om det er flere som har opplevd det samme. Mvh. glek Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Eksosbend-sprekker .For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Quote Link to post
Bernt79 Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 husker min far hadde en yanmar 33hk en gang i tiden. der sveiste vi nytt bend i syrefast Quote Link to post
Mix Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 Bortsett fra sprekken, så ser det ut som bendet har klart seg forbausende bra på så mange år. Var det mye dritt i det før du rengjorde det ? Quote Link to post
Likeråfiske Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 Det dær lar seg sveise. Sprekken slipes til en v-fuge og sveises. VIKTIG: må gjøres av fagfolk Quote likeråfiske Link to post
glek Posted February 8, 2009 Author Share Posted February 8, 2009 Til MIX : Nei det var veldig lite dritt. Quote Link to post
Tox Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 (edited) Hei! Slik jeg kjenner servicen fra Yanmar, må du nok vente en stund på svar om dette!! TS Edited February 8, 2009 by tore@zorensen.no (see edit history) Quote Link to post
glek Posted February 9, 2009 Author Share Posted February 9, 2009 Ja det skulle man kanskje tro, men her er svaret i første omgang: Hei Blandebend er en slite del,som skal kontrolleres/skiftes etter intervaller.Det skal utføres en kontroll hvert 2-år/ 500 timer og skiftes hvert 4-år/1000 timer. det første som inntreffer Er det så at det ble oppdaget sprekk etter 2-3 år 2-300 timer burde blandebendet hver skifte den gangen.Yanmar Norge beklager dette.Etter 9-år kan Yanmar Norge dessverre ikke imøtekomme deres krav om nytt blandebend. Jørvad har sluttet i Yanmar Norge,kan derfor ikke kommentere saken. Med vennlig hilsen Yanmar Norge A/S Paul Skarpnes. -------- 0 -------- For meg virker det som at Yanmar tror jeg kun er ute ette erstatning, hvilket ikke er tilfelle, men det er jo også en side av saken. Det viktigste er å få vite hvordan dette kan skje men en så ung motor og hva som kan gjøres for at det ikke skjer igjen med kanskje store konsekvenser. Selvføleglig kan man si at bendet burde vært skiftet da lekkasjen ble oppdaget, men den var så liten at det ikke ble ansett som noe problem. og det syntes som at det kanskje ikke var 100% tett i klemflensen. Må si jeg er litt skuffet over Yanmar sitt svar. Men på den annen side var det jo positivt at de svart så kjapt. Forsettelse følger senere når jeg har vært i kontakt med Yanmar påny. Mvh. gek Quote Link to post
Mix Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 Hei glek. Det er jo egentlig forståelig at Yanmar ikke vil ta på seg reklamasjonsansvar etter 9 år. Selv om dette nok er en produksjonsfeil. Hvis du skal kjøpe nytt eksosbend, vil jeg gjøre deg oppmerksom på at Flak har bend i syrefast som passer motoren. Har du fått pris på orginal bendet fra Yanmar ? Quote Link to post
roaldbj Posted February 9, 2009 Share Posted February 9, 2009 Orginalbendet fra Yanmar er svært kostbart, mener jeg fikk en pris på 8-9.000 for noen år siden. Hva er prisen på bend fra Flak - kunne godt tenke meg å ha et i reserve til samme type motor. Quote Link to post
glek Posted February 9, 2009 Author Share Posted February 9, 2009 Ja, det er riktig. ca: 8000,- var prisen jeg fikk for 1/2 år siden. Syrefast hos Flak ligger på 6720,-. Dessverre har jeg allerede satt på nytt.........................Veldig kjedelig !!!!!!!!! glek Quote Link to post
arnearmoa Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Jeg vil ikke være slem, men her har de syrefast til tre lapper: http://nettbutikk.maritimnord.no/storefront.php?pid=3110 Mvh Arne Armoa Quote Link to post
Gnisten Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Kan ikke se noe bend til denne motoren til den prisen... Quote .... på dypt vann; igjen.... Link to post
arnearmoa Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 (edited) Det er vel samme bend som det glek nevner hos Flak for 6720,-. Ref. nest siste artikkel her: http://www.flak.no/index.php?expand=11&...p;MainPrC=11000 Jeg tok det for gitt at 6YL bare var en trykkfeil. Det står 6YL på begge nettstedene. Rett eller feil, jeg ville heller betalt tre lapper enn sju uansett Edited February 11, 2009 by arnearmoa (see edit history) Quote Link to post
Gnisten Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Ok, men bendet du har i linken koster vel 5990.-? Billigere men likevel ikke 3-lapper... Quote .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Mix Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Prisen var nok feil, og er endret. Quote Link to post
arnearmoa Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Fyttikatta! De har satt opp prisen idag. Det sto 3090,- der! De følger med visst på bp ! Quote Link to post
Mix Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Eller at noen bestillte til den prisen. Quote Link to post
arnearmoa Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Får håpe det da. Sånn at jeg ikke avslørte det for dem før de måtte selge en. Quote Link to post
Lotus Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 (edited) En venn av meg har en eller annen steinaldermotor der eksosbendet fikk gjennomslag. Nytt bend var umulig å skaffe da de som lagde mariniseringen for lengst hadde lagt inn årene. Han gikk så til det lokale sveiseverkstedet med gamlebendet og fikk de til å sveise et nytt i 316L. Kostet omtrent 3000 kroner og tok et par uker da de tok jobben sånn innimellom andre ting. Hvordan kan det ha seg at eksosbend laget for hånd i Norge koster halvparten av hva Yanmar, Flak og de andre tar? De selger tross alt serieproduserte greier, riktignok i små serier, riktignok litt blankere og finere, men likevel..... Edited February 11, 2009 by Lotus (see edit history) Quote Link to post
roaldbj Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Jeg er på ny enig i denne vurderingen. Jeg ser for meg at det er spørsmål om tid før jeg må sette inn nytt eksosbend på en av motorene ombord. Er det noen verksteder i Norge/Skandinavia som har tilfredsstillende kompetanse i å lage slike bend og til en forsvarlig pris? (Prsivurdering av stavanoder i motoren gjør et jeg er kontinuerlig kritisk til prisene oppgitt fra Yanmar Norge). Quote Link to post
sharko Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Kan man uten videre sette inn et syrefast bend - hva med motortæring - syrefast har vel høyere rang? Quote Link to post
sharko Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 ...løfter denne. Blir det ikke feil å blande legering? Quote Link to post
Lotus Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 Ser ikke ut som om syrefast er noe problem hvis en skal dømme av utvalget i syrefaste eksosbend og risere. Quote Link to post
arnearmoa Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Høres logisk ut det. Men hvis kjølingen av Kodvaag's turbo er iorden, er det jo overraskende mye rust her, syns jeg: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=699110 (bak støvkornet ) Quote Link to post
arnearmoa Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Til informasjon har jeg fått pris på skreddersydd riser og mikser i syrefast (316) fra Brede hos www.metax.no i Røyken. De ville ha 7000 pluss moms for følgende: De dreier en ring som mot turboen er lik v-clamp "hubben" i starten på Yanmars originale miksebend og på andre siden kan sveises mot en DN65 albue (76,1mm OD x 2,0mm WT) med 95mm bøyeradius. De sveiser en slik albue på som skal peke oppover og litt bakover. Så sannsynligvis en liten rørstubb mellom denne og neste albue (fortsatt tørr), som skal peke tilbake mot babord, men litt bakover og dermed automatisk litt nedover. Etter denne sveises en mikser, som de lager med samme innerrør, to ringer skjært ut av plate som tres utenpå (den siste med huller tilsvarende det originale miksebendet). Ytterst sveiser de på to bøyde plater for å kunne lage akkurat 127mm ytterdiameter, som stemmer med lyddemperen min. Og inn på dette en sjøvannssuss med riktig dimensjon, montert øverst og slik at den lager en rotasjon av sjøvannet i mikseren. For support lager de en brakett på siste albue eller mikseren, og når de er ferdig syrevasker de. Alle detaljer som høres uavklart ut blir avklart ved at jeg får ring, mikser og to albuer først (noen av dem punktsveist sammen litt). Når motoren har kommet på plass, kan jeg holde dette sammen for å bestemme vinkler og evt. lengde på rørstuss mellom albuene. Så får de alt tilbake for å fullføre jobben. Som i de fleste (alle?) Balticer må jeg sende eksosen ut under senga i akterkabin, dvs. feil side ifht. turboen på 6LP. Det vil se omtrent sånn ut, bare speilvendt, siden dette er 4LHA motorer og jeg har 6LP (se styrbord motor): Nå kan jeg lage akkurat den høyden jeg vil før det svinger nedover, pluss at alt blir rustfritt. I tillegg unngår jeg enda en "feil" med Yanmars originale tørre bend, se her: Siden dette ikke er rustfritt, kan det en vakker dag bli lekkasje gjennom den indre veggen i miksebendet. Med den viste geometrien kan litt vann renne nedi turboen istf. ut i eksosslangen, f.eks. når motoren stoppes. (normalt veldig lite med slangen som vist, men om man er avhengig av vakuumventil, kommer gjerne slangen ovenfra, og da blir det mer) Jeg får nå både rustfritt og unnabakke vekk fra turboen. Og jeg kan sløyfe vakuumventil pga. den ekstra høyden, så slangen peker riktig vei også. Og Yanmar tar mye mer for de viste delene enn jeg skal betale nå. Jeg er veldig glad jeg har lest så mye her på forumet. I det siste har jeg fulgt med litt på www.boatdiesel.com også (de to første bildene kommer f.eks. derfra) Jeg betaler 25 dollar i året for å komme inn der, men det er en imponerende kompetanse på noen av de aktive der. Og de har noen fabelaktige artikler om både det ene og det andre, samt lassevis med dokumentasjon på utstyr osv. Kan trygt anbefales. Jeg aner ikke om Metax er hverken billigst eller best, men de var veldig hyggelige, og jeg er veldig fornøyd så langt. Kan anbefales de også. Tror det blir bra, jeg. Mvh Arne Armoa PS Brede hos Metax skulle finne fram navnet på et firma som hadde varmeisolasjon til den tørre delen. Jeg vet ikke om noen enda. Jeg vil være takknemlig for eventuelle tips på den fronten. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.