Jump to content

Yanmar 6LYA-STE, 2000 eksosbend-sprekker


glek

Recommended Posts

Har en Yanmar 6LYA-STE 340hk 19999-2000 mod. I eksosbendet ble det oppdaget en liten lekkasje som vi trodde skyldtes enten lekkasje der hvor pluggen sitter eller rundt klemringen som holder bendet på plass. Men det var det ikke. Det viste seg at da jeg tok av bendet og sandblåste det fant jeg mange sprekker hvor av en var gjennomgående. Dette var altså syndebukken. Saltavleiringen var veldig liten i starten, men økte etter som årene gikk. Til sist var saltavleiringen ca. så stor som en stor sukkerbit iløpet av sesongen. Da denne må ha vært der fra ung alder på motor ,ca: 2-3 år og under 500 timer kjørt tok jeg kontakt med Yanmar angående problemet for å få en vurdering fra deres side. Aventer svar fra dem. Svaret legger jeg ut her på BP når jeg mottar det.

Det jeg lurer på er om det er flere som har opplevd det samme.

Mvh. glek

 

eksosbend_1.jpg

 

 

 

eksosbend_2.jpg

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Eksosbend-sprekker .

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post

Ja det skulle man kanskje tro, men her er svaret i første omgang: Hei

 

Blandebend er en slite del,som skal kontrolleres/skiftes etter intervaller.Det skal utføres en kontroll hvert 2-år/ 500 timer og skiftes hvert 4-år/1000 timer.

det første som inntreffer

 

Er det så at det ble oppdaget sprekk etter 2-3 år 2-300 timer burde blandebendet hver skifte den gangen.Yanmar Norge beklager dette.Etter 9-år kan Yanmar Norge dessverre ikke imøtekomme deres krav om nytt blandebend. Jørvad har sluttet i Yanmar Norge,kan derfor ikke kommentere saken.

 

 

Med vennlig hilsen

Yanmar Norge A/S

 

 

Paul Skarpnes.

 

-------- 0 --------

For meg virker det som at Yanmar tror jeg kun er ute ette erstatning, hvilket ikke er tilfelle, men det er jo også en side av saken. Det viktigste er å få vite hvordan dette kan skje men en så ung motor og hva som kan gjøres for at det ikke skjer igjen med kanskje store konsekvenser. Selvføleglig kan man si at bendet burde vært skiftet da lekkasjen ble oppdaget, men den var så liten at det ikke ble ansett som noe problem. og det syntes som at det kanskje ikke var 100% tett i klemflensen. Må si jeg er litt skuffet over Yanmar sitt svar. Men på den annen side var det jo positivt at de svart så kjapt. Forsettelse følger senere når jeg har vært i kontakt med Yanmar påny.

Mvh. gek

Link to post

Det er vel samme bend som det glek nevner hos Flak for 6720,-. Ref. nest siste artikkel her: http://www.flak.no/index.php?expand=11&amp...p;MainPrC=11000

 

Jeg tok det for gitt at 6YL bare var en trykkfeil. Det står 6YL på begge nettstedene.

 

 

Rett eller feil, jeg ville heller betalt tre lapper enn sju uansett :yesnod:

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post

En venn av meg har en eller annen steinaldermotor der eksosbendet fikk gjennomslag. Nytt bend var umulig å skaffe da de som lagde mariniseringen for lengst hadde lagt inn årene. Han gikk så til det lokale sveiseverkstedet med gamlebendet og fikk de til å sveise et nytt i 316L. Kostet omtrent 3000 kroner og tok et par uker da de tok jobben sånn innimellom andre ting.

 

Hvordan kan det ha seg at eksosbend laget for hånd i Norge koster halvparten av hva Yanmar, Flak og de andre tar? De selger tross alt serieproduserte greier, riktignok i små serier, riktignok litt blankere og finere, men likevel.....

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Jeg er på ny enig i denne vurderingen.

Jeg ser for meg at det er spørsmål om tid før jeg må sette inn nytt eksosbend på en av motorene ombord.

Er det noen verksteder i Norge/Skandinavia som har tilfredsstillende kompetanse i å lage slike bend og til en forsvarlig pris?

(Prsivurdering av stavanoder i motoren gjør et jeg er kontinuerlig kritisk til prisene oppgitt fra Yanmar Norge).

Link to post

Til informasjon har jeg fått pris på skreddersydd riser og mikser i syrefast (316) fra Brede hos www.metax.no i Røyken. De ville ha 7000 pluss moms for følgende:

 

De dreier en ring som mot turboen er lik v-clamp "hubben" i starten på Yanmars originale miksebend og på andre siden kan sveises mot en DN65 albue (76,1mm OD x 2,0mm WT) med 95mm bøyeradius. De sveiser en slik albue på som skal peke oppover og litt bakover. Så sannsynligvis en liten rørstubb mellom denne og neste albue (fortsatt tørr), som skal peke tilbake mot babord, men litt bakover og dermed automatisk litt nedover. Etter denne sveises en mikser, som de lager med samme innerrør, to ringer skjært ut av plate som tres utenpå (den siste med huller tilsvarende det originale miksebendet). Ytterst sveiser de på to bøyde plater for å kunne lage akkurat 127mm ytterdiameter, som stemmer med lyddemperen min. Og inn på dette en sjøvannssuss med riktig dimensjon, montert øverst og slik at den lager en rotasjon av sjøvannet i mikseren. For support lager de en brakett på siste albue eller mikseren, og når de er ferdig syrevasker de.

 

Alle detaljer som høres uavklart ut blir avklart ved at jeg får ring, mikser og to albuer først (noen av dem punktsveist sammen litt). Når motoren har kommet på plass, kan jeg holde dette sammen for å bestemme vinkler og evt. lengde på rørstuss mellom albuene. Så får de alt tilbake for å fullføre jobben.

 

Som i de fleste (alle?) Balticer må jeg sende eksosen ut under senga i akterkabin, dvs. feil side ifht. turboen på 6LP. Det vil se omtrent sånn ut, bare speilvendt, siden dette er 4LHA motorer og jeg har 6LP (se styrbord motor):

 

bertram2.jpg

 

bertram1.jpg

 

Nå kan jeg lage akkurat den høyden jeg vil før det svinger nedover, pluss at alt blir rustfritt.

 

I tillegg unngår jeg enda en "feil" med Yanmars originale tørre bend, se her:

 

yanmardrybend.jpg

 

Siden dette ikke er rustfritt, kan det en vakker dag bli lekkasje gjennom den indre veggen i miksebendet. Med den viste geometrien kan litt vann renne nedi turboen istf. ut i eksosslangen, f.eks. når motoren stoppes. (normalt veldig lite med slangen som vist, men om man er avhengig av vakuumventil, kommer gjerne slangen ovenfra, og da blir det mer) Jeg får nå både rustfritt og unnabakke vekk fra turboen. Og jeg kan sløyfe vakuumventil pga. den ekstra høyden, så slangen peker riktig vei også.

 

Og Yanmar tar mye mer for de viste delene enn jeg skal betale nå. :crazy:

 

Jeg er veldig glad jeg har lest så mye her på forumet. I det siste har jeg fulgt med litt på www.boatdiesel.com også (de to første bildene kommer f.eks. derfra) Jeg betaler 25 dollar i året for å komme inn der, men det er en imponerende kompetanse på noen av de aktive der. Og de har noen fabelaktige artikler om både det ene og det andre, samt lassevis med dokumentasjon på utstyr osv. Kan trygt anbefales.

 

Jeg aner ikke om Metax er hverken billigst eller best, men de var veldig hyggelige, og jeg er veldig fornøyd så langt. Kan anbefales de også. :smiley:

 

Tror det blir bra, jeg.

 

 

Mvh Arne Armoa

 

PS

Brede hos Metax skulle finne fram navnet på et firma som hadde varmeisolasjon til den tørre delen. Jeg vet ikke om noen enda. Jeg vil være takknemlig for eventuelle tips på den fronten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...