Jump to content

Yanmar 6LYA-STE, 2000 eksosbend-sprekker


glek

Recommended Posts

Jeg grubler sikkert alt for mye, men er det noen som har erfaring eller mening angående de interne spenningene i en slik mikser pga. temperaturforskjeller. Alle (det er ikke så mange forsåvidt) syrefaste miksere jeg har sett på internet har hatt en ganske gradvis økning av diameteren på ytterskallet ved starten. Jeg har ikke klart å skjønne noen logisk grunn til dette før igår kveld egentlig.

 

Når jeg tenker på det, så innser jeg jo at diameteren/omkretsen i den tørre/isolerte delen vil utvide seg en del når det blir varmt. Ved starten av min mikser vil det bli en "loddrett vegg" ut til ytterrøret. diameteren øker fra 76mm til 127mm her. Denne plata vil være avkjølt av sjøvannet i mikseren, og ganske stiv pga. dimensjonene. Vil det bli uakseptable spenninger her, når denne plata prøver å holde igjen termisk utvidelse av røret som er koblet på innløpssiden?

 

Eller kanskje det ikke er så mye værre enn om vi hadde brukt en kon overgang der..... :confused:

 

Inntil videre har jeg tenkt å ta sjansen med den brå kanten.

 

Hilsen Arna Armoa

Link to post

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener. Temperaturutvidelse i metaller har et koeffesient (konstant, fast tall) som følger temperaturen fra det absolutte nullpunkt og til metallet smelter. Vanlige syrefaste stål er duktile, de tøyer seg.

 

Aggeregatet mitt hadde lekkasje i blandebendet som er laget i støpejern. Jeg laget til et blandebend av AISI 316L (en rørstump med noen bøyer). Kuttet av det originale bendet fordi jeg trengte flensen som skal skrus til manifolden. Satte denne stumpen av blandebendet på en kokeplate, ikke på Admiralens kjøkken, og varmet til det holdt borti 500 grader. Så sveiset jeg med elektrode 'för enskilda stål' (syrefast). I den delen som er støpejern, er det tørr eksos. Nå har det vært slik en tre- til fire år. Ingen sprekk, ingen lekk. Dette bør nødvendigvis ikke være noe rocket science. Om man ikke skal ha alt skinnende blankt, så bør det vel heller ikke koste all verden. 5000 kroner synes jeg ikke er all verden i denne sammenhengen.

Link to post

Min bekymring i forrige innlegg (#30) har jeg slått fra meg. Men jeg fikk en til.

 

Oppbyggingen av mikseren lå an til å få ganske stor avstand mellom inner og yttervegg. Hvis det er litt for mye åpninger på sjøvannsutløpet og mikseren ligger litt flatt, kan kanskje vannet renne nederst, og du får dårlig kjøling på den øverste siden av starten på eksosslangen. Hvis man for å unngå dette lager færre og mindre huller, risikerer man dårlig kjøling mellom disse.

 

Jeg tok opp disse tingene med Tony Athens hos Seaboard Marine i USA (www.sbmar.com). Han er en av guruene på www.boatdiesel.com, med tung erfaring på marine motorer og installasjon av slikt. Vi har utvekslet mailer et par dager nå om eksossystemet mitt, og jeg har fått svært god hjelp.

Seaboard Marine har utviklet sin egen mikser design for 15 år siden, og bruker aldri plate med hull i på utløpet av miksere under 6" diameter.

 

For å få best mulig spredning og færrest mulig "hot-spots" har de utviklet en litt annerledes løsning som de har brukt i mange år med stor suksess. Mye bedre spredning på alle turtall og ingen varme punkter. Vannet stopper ikke opp mot noen hindringer og får god fart pluss at det får en spinn-effekt som forbedrer kjølingen.

 

Jeg har prøvd å forstå prinsippet, og lage en skisse som jeg sendte til Tony for kommentarer. Designet ble bra ifølge ham, så etter et par bekreftelser om hvordan jeg skulle plassere den, mente han jeg var ”ready to go…”.

 

Slik ser det ut, og jeg håper Metax har eller kan skaffe reducer og 4” rør kjapt, for jeg vil mye heller ha denne løsningen. Her er skissen:

 

mixerdrawing.jpg

 

Jeg antar han har rett når han sier at hans miksere er the best of the best, så jeg spurte hva han tok for dem og hvilken leveringstid det var snakk om. Han sa ca. 750$ for 4” eller 4,5” av typen som er vist i denne artikkelen: http://sbmar.com/Repowers.cfm med 7-10 dagers produksjonstid og mindre enn en uke shipping til Norge. Isolasjon på den tørre delen på en motor med eksos som i nevnte artikkel kunne de levere for ca. 400$.

 

Jeg har mye mer informasjon hvis noen er interessert. Bare send meg en IM.

 

 

Mvh Arne Armoa

Link to post
  • 4 uker senere...

Hei igjen !

 

Har sendt føgende mail til Yanmar Norge etter at jeg har fått bekreftet tidspunkt for når lekkasjen oppsto :

 

Referer til tidligere mail-veksling angående sprekkdannelse i eksosbend til en Yanmar 6LYA-STE der jeg forespurte om dere var interesssert i å finne årsaken til sprekkdannelsen. Da dere syntes at det nå var for lang tid tilbake å gå inn i saken igjen ble jeg litt skuffet. Dere mente at dette burde vært påklagetr og utbedret første gang lekkasjen ble oppdaget. Jeg trodde dette skjedde etter noen års bruk, men dette er ikke tilfelle. Jeg har vært i kontakt med tidligere eier som skriver følgende datert 13. mars 2009 :

 

 

 

” Jeg oppdaget lekkasjen det første året, men klaget ikke før i 2002 da jeg åpnet motorromslukene og så at vannet freste ut av bendet når turboen slo inn.

 

 

 

Jeg er ganske sikker på at en materialanalyse kan vise om dette har vært en skade ved produksjonen.

 

 

 

Jeg hadde lekkasjen allerede det første året, men var da ikke bevisst nok til å lete etter årsaken. Jeg trodde at det var lekkasje i pakkboksen.

 

 

 

Jeg har lagt ut bilde på BP hvor mekanikere har borret hull i tappepluggen på hovedfilteret og har loddet på gjengetapp slik at jeg kunne feste en ventil.

 

 

 

Du fikk vel med deg at jeg har to slike motorer som du har.

 

De går som klokker - jeg kunne foreløbig ikke tenke meg andre motorer.

 

 

 

xxxx ”

 

 

 

Håper dere nå har fått belyst saken bedre angående tidspunkt når dette inntraff og at dere vil vise ansvar for å finne ut av årsaken til at dette kunne hende etter så kort tids bruk. Jeg sender gjerne eksosbendet til dere for analyse. Årsaken bør komme fram. Det er jo ønskelig for alle parter at dette ikke skjer igjen.

 

Beklager at det tar noe tid mellom hver gang jeg skriver, men jeg er mye på reisefot.

 

Håper på snarlig svar fra dere.

 

 

 

Med vennlig hilsen glek

Link to post

Har idag mottatt følgende svar fea Yanmar Norge :

 

"Hei

 

 

 

Vi beklager at vi ikke kan bistå i å gå i dybden på en motor som er over 5 år gammel. I tillegg anses blandebendet som en slitedel som skal skiftes på intervaller.

 

 

 

Vi kan derfor ikke bistå i en nærmere inspeksjon på dette blandebendet.

 

 

 

Dette til informasjon.

 

 

 

 

 

 

 

Med vennlig hilsen

 

Yanmar Norge AS

 

 

 

 

 

Ole Løken

 

Ettermarkedssjef "

 

Dermed lukker jeg, skuffet ,saken saken for godt og prøver å finne ut av saken selv.

glek

Link to post

Ja, dette er jo helt naturlig. Det heter reklamasjonsfrist fordi man må reklamere innen en frist.

På andre områder er det jo også slik at man har regler som sier at man må reklamere i rimelig tid etter at feilen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget.

 

PS: Er det en spesiell grunn til at du har 5 tomme linjer mellom hver tekstlinje?

Link to post

Hei Lotus !

 

Nei det er ingen spesiell grunn til det. Det bare ble sånn. Beklager. Ellers tror jeg du kanskje misforstår litt fordi jeg sikkert har uttrykt meg utydelig. Meningen min var ikke å reklamere i den forstand at jeg ønsket erstatning. Påenget mitt var at jeg hadde håpet og trodd at Yanmar var interessert i å få vite årsaken til at et eksosbend sprekker etter under ett års bruk. Og dessuten er det også et ønske for meg og sikkert mange med meg om ikke å komme opp i en situasjon der eksosbendet sprekker midtfjords i kuling. Dersom det hadde blitt påvist at dette er en produksjonsfeil, vel da kunne det blitt snakk om et erstatningsansvar overfor produsent.

glek

Link to post

Jeg stilte på søndag spørsmålet om eksosbendet til en av utsillerne på Lillestrømmessa som representerer Yanmar Norge. En av dem sa at de aldri hadde hørt om et støpt eksosbend som hadde sprukket. En avgått tidligere ettermarkedssjefen var før noe mer imøtekommende. En tredje person på messa sa at han kjente "noe" til dette temaet.

Rart at ikke Yanmar er villig til å gå litt i dybden på saken.

Det skader aldri å være litt imøtekommende.

Glek kan kanskje gjøre Yanmar Norge oppmerksom på denne tråden - så kan de selv svare direkte.

Link to post

Har gjort Yanmar Norge klar over denne tråden og at jeg legger saken ut her på BP. Men det ser ikke ut til at de bryr seg i det hele tatt. Du kjenner jo saken like godt som meg Roald, og som jeg skrev i en mail til deg er jeg ikke første mann som er skuffet over servicen. Fra tidligere hendvendelser til Yanmar Norge har jeg i rettferdighetens navn fått god service. Rett skal være rett, men at de viser så lite interesse i denne saken forundrer meg.

Link to post

Ja, jeg slutter ikke å forundre meg over oppfølgingen til Yanmar, både i denne saken og andre, lignende.

De burde forstå at de ved å ta tak i slike problem, løse dem, eller iallefall prøve å forbedre sine produkter, så ville dette være god reklame.

En så stor aktør burde forstå at den beste reklamen de får er fra fornøyde båteiere/forbrukere.

Hvorfor ikke være åpen om dette; gjøre noen undersøkelser, og komme tilbake med en saklig vurdering???

Det hadde kostet Yanmar lite, og gitt en god reklame effekt!

Dette burde Yanmar forstå, det er andre motorer der ute, som gjerne vil ha Yanmars markedsandel.

Link to post

Som Yanmar-eier og veldig kritisk og uforståelig til hvordan VP har håndtert D-motorproblematikken gir denne tråden meg inntrykk av at Yanmarimportøren ikke nødvendigvis er noe bedre. Og som Tox skriver, forundrer det meg at både VP og Yanmar ikke forstår at det høyst sannsynlig vil være lønnsomt å vise litt ekstra imøtekommenhet og hjelp. Har man tiltro til kvaliteten på egne produkter og tjenester strekker man seg av ren og skjær stolthet og æresfølelse litt lengre enn hva minimumskravene i loven tilsier. Det gjør det også mer engasjerende og motiverende å jobbe for slike organisasjoner, som min egen og andres forskning på tvers av kulturer og nasjoner klart viser er mest lønnsomt for organisasjonen og dens eiere.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post

Jeg drister meg til å si at dette er personavhengig av ledelsen i Yanmar Norge og filosofien man har i ledelsen.

Jeg vil ikke trekke frem noen navn i Yanmar Norge, men minne om en hendelse jeg har omtalt flere ganger her på BP.

Etter 2 år med opprinnelig ny Yanmar 6LYA-STE fikk jeg lekkasje i Bowman giroljekjøleren.

Jeg var midt ute i Kattegat og vannet fosset inn.

Jeg klarte å tette hullet med treplugg (som mjeg alltid har mange av ombord) og fikk i Tyskalnd tak i ny plugg.

Flere instrumenter ble skadet, bl.a. konstantgående hydraulisk pumpe, inverter, lader, pumper, og noen andre ting.

Yanmar Norge fant ut at det var Bowman-leverandøren som hadde levert en feil plugg som tæret for fort i saltvann.

Forsikringen min dekket ikke denne type skade.

Yanmar Norge dekket imidlertid alle mine utgifter og jeg fikk nytt utsyr ombord.

Jeg utførte reperasjonen selv, men var da svært fornøyd med støtten fra Yanmar Norge.

Det er synd at denne holdningen nå synes å være fraværende.

(Særlig fordi jeg ombord nå har 2 stk Yanmar 6LYA-STE).

Link to post
Meningen min var ikke å reklamere i den forstand at jeg ønsket erstatning. Påenget mitt var at jeg hadde håpet og trodd at Yanmar var interessert i å få vite årsaken til at et eksosbend sprekker etter under ett års bruk. Og dessuten er det også et ønske for meg og sikkert mange med meg om ikke å komme opp i en situasjon der eksosbendet sprekker midtfjords i kuling. Dersom det hadde blitt påvist at dette er en produksjonsfeil, vel da kunne det blitt snakk om et erstatningsansvar overfor produsent.

La oss leke en liten lek.

Anta at du er sjefen for Yanmar Norge.

En dag får du en telefon fra en kunde som har et nesten 10 år gammelt bend. Det har en sprekk.

Kunden er ikke ute etter å reklamere, men vil gjerne at Yanmar undersøker bendet for å slå fast om det er en produksjonsfeil.

 

Yanmar Norge vet utmerket godt at av og til skjer det produksjonsfeil og av og til går ting i stykker før de burde. Kanskje er det en produksjonsfeil, kanskje ikke. Spørsmålet blir da: Skal vi bruke tid og penger på noe som for lengst har gått ut av garanti for å finne ut om det muligens var en feil på det når det var nytt? Hvilken gevinst har man ved å finne ut noe slikt i dette ene tilfellet? Har det noen gevinst i seg selv hvis man slår fast at det faktisk var en produksjonsfeil for 10 år siden? Det du må spørre deg selv om, som sjef for Yanmar Norge, er om du vil legge ned tusner av kroner for en metallurgisk undersøkelse og hvilken merverdi det kan gi. Kutte bendet opp. Kutte ut prøver, vannslipe og se på korngrenser i et elektronmikroskop. Slipe mer og se på nye korngrenser og overganger, lage en rapport og fastslå med en viss sansynlighet at dette var en produksjonsfeil.

 

Om du som sjef for Yanmar Norge svarer ja og gjør denne testen, hva da? Ja da kommer spørsmålet om erstatningsansvar. Ikke bare for denne saken, men for lignende saker der det etter en drøss år har skjedd en liten lekkasje rett inn i turbo og sylindre med et bitte lite havari som følge.

 

Så sier kanskje denne kunden plutselig at han vil ha erstatning, selv om ikke bendet er blitt skiftet iht intervallene. Intervaller er nå underordnet fordi det var en produksjonsfeil. Plutselig har du som sjef for Yanmar Norge sørget for at de ekstra utgiftene til mettallurgisk testing ga enda flere krav i postkassa.

 

Og for hva??? Lukk øynene og tenk deg om en gang til. Vil du fortsatt herje rundt og bruke tid og penger for å sjekke opp en snart 10 år gammel slitedel? Ikke det nei. Tenkte vel det! Som sjef for firmaet fant du akkurat nå ut at dere faktisk ikke leker butikk.

 

Cluet er å klare å se ting fra motpartens siden når man synes ting er urimelig. Kanskje de slett ikke er urimelig når man åpner øynene og ser skikkelig etter?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Ja det var nog en nykter och realistisk analys Lotus.

 

Därtill kommer att i stort sett varje försök från Yanmar att ge sig in i denna denna diskusion är dömt att leda till en ändlös debatt som dom sannolikt inte tror att dom skulle gagnas av. Man måste hålla i minnet att garanti är något man köper med produkten och betalar för - inte något man får. Längre garanti = högre pris.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Det er klart det finnes unntak. Det som imponerer meg er f.eks. Toyta-Norge, de driver franchise og velger ikke engang sine ansatte som faktisk fronter organisasjonen (dvs. de som møter kundene). Allikevel vinner de kundeservicepriser år etter år, de klarer altså å spre det glade budskap om kundeservice til mekanikere og selgere på en slik måte at kundene faktisk opplever det. Ergo er det åpenbart at det er pesonavhengig, som roaldbj skriver, men da er man bare ikke i mål. Toyota har over tiår vært opptatt av at deres overordnede mål er å skape fornøyde kunder, at de i tillegg tjener mer penger enn konkurrente får heller være (har tjent er vel kanskje sikrere i disse). For å få til noe slikt er spredningen av slik visjon noe man må jobbe med hver eneste dag, på alle plan, men det er umulig uten at toppledelsen blir trodd på at det er det handler om.

 

Ellers skrev ikke jeg at Yanmar skulle erstatte noe som helst, men litt imøtekommenhet hadde ikke kostet noen ting.

Link to post
Cluet er å klare å se ting fra motpartens siden når man synes ting er urimelig. Kanskje de slett ikke er urimelig når man åpner øynene og ser skikkelig etter?

Når den man handler produkter eller tjenester fra blir oppfattet som motparten, er jo saken grei. Men det er altså ikke den type organisajsoner som blir oppfattet som motparten som virkelig klarer å drive god butikk over tid. Selv om mitt spesialtfelt er organsisasjonspsyologi og HRM og markedsføring, kunne jeg ha teppebombet dere med forskning på området. Hvis dere derimot ikke er vant til å lese forskningsartikler kan jeg anbefale følgende mer pratikerorientert bok: O'Reilly, C. A. 2001. How Great Companies Achieve Extraordinary Results with Ordinary People. Stanford Videos. Boston, Massachusetts: Kantola Productions.

Link to post

Jeg kjenner denne saken ganske inngående.

Omlag 2000 hadde Yanmar Norge en svært profilert visjon om å sette fornøyde brukere i sentrum for sin aktivitet.

Jeg ber om forståelse for at jeg ikke kan legge ut personnavn i denne sammenheng.

Jeg hadde sommeren 2001 en lekkasje i giroljekjøleren i den motoren glek besriver som påførte mye skade i båten - dette har jeg skrevet om flere ganger tidligere.

Forsikringen dekket ikke denne type vannskade men ettermarkedssjefen i Yanmar Norge viste storsinn og dekke alle mine omkostninger til nytt utstyr - jeg tror at dette lå i området 50.000 kr pluss.

Jeg oppdaget i denne sammenheng bristen i eksosbendet, dvs ett år etter at motoren ble tatt i bruk.

Den samme ettermarkedssjefen forsøkte å gi meg et nytt eksosbend men fikk kontrabeskjed fra øverste ledelse i Yanmar Norge.

Jeg kunne skrevet mye mer om dette - men dette innebærer risiko for at fokus rettes mot feilaktig sted i forhold til innlegget fra BårdK.

Jeg har hatt 6-7 samtaler med representantene fra Yanmar Norge på årets Lillestrømmesse og det er åpenbar endring i visjonene i dag i forhold til 2000. Men dette er min vurdering.

Jeg har nå 2 stk. Yanmar 6LYA-STE ombord og er svært fornøyd, men savner litt mer kundevennlighet de gangene jeg snakker med representanter fra Yanmar Norge. Jeg har vært nødt til å sette noen av dem "på plass" i forhold til arrogant opptreden.

Rett skal fremheves: de aller fleste, særlig de som jobber lokalt, er flotte representanter for Yanmar. Selv har jeg best erfaring med representantene i Drøbakk og Fuglevik. All honør til dem.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...