roaldbj Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Jeg blir vel aldri helt klok på "motorspesialister". Og jeg er selv helt grønn på området. Jeg stilte på messa i dag spørsmål til Yanmar-representant om antatt levetid til eksosbendet på 6LY-serien og fikk til svar omlag 1000 timer. Dessuten mente en av representantene at bendet bør inspiseres for hver 300 time for å se etter korrosjonsskader særlig ved inngangen til bendet. Greit å vite. Sitér dette innlegget Link to post
glek Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Fin informasjon Roald. Er det noen som har forespurt andre produsenter om levetid/sjekking/vedlikehold av eksosbend ? Er dette like " ille" hos de andre ? Det vil si at dersom du bruker båten mye, kanskje 200-250t pr år så må du regne med at du i verste fall må skifte eksosbend hvert annet-femte år med 10-12000,-kr. i utgifter. I verste fall 5-6000,-kr. pr. år ? Presiserer at jeg snakker om i verstefall med henblikk på de svarene roalbj. fikk på messa ? Hva sier de som har yrkesbåter og som kjører mange ganger så mye til dette da tro ???? Skifter de mange ganger i året????? Jeg bare spør.... Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Skal ha storservice på min motor med det nærmeste med bl.a. skifte av reg.reim (1200 timer så vidt jeg husker). Det er vel slik at de går gjennom en sjekkliste og krysser av for de tingene som skal sjekkes, slik som på bil? Det gjelder et aut. Yanmarverksted. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Unnskyld formuleringen: jeg stoler ikke på verkstedene med mindre jeg personlig kjenner de ansatte. Jeg ville ha valgt å være tilstede når ventilåpninger og annet måles/justeres. Det "beste" er å få tak i mekaniker som kan dette og lære av hans/hennes målinger. Endel videregående skoler tar imot motorer for overhaling - dette er et meget godt alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Jeg har lest det tidligere, roaldbj, og jeg forstår din innstilling. Jeg er såpass grønn at det nok ikke ville hjelpe om jeg var tilstede, dessuten kommer dette med tidsbruk inn i bildet. Dette verkstedet skiftet gir for meg midt i slutten av juli og jeg opplevde at de ønsket å stille opp (sender e-poster, ringer hvis det er noe, etter tomgangen var for høy etter girskiftet ordnet de på dagen etc), jeg forsøker å gi inntrykk av å være en kunde som til tross for min manglende tekniske kunnskap følger opp og forventer at ting fungerer - og de gjør jobber for Lundebåt. Så i sum har jeg tillit, men ikke blind tillit. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 (redigert) Yanmar.no anbefaler på hjemmesiden 6000Timer/4År på eksosblandebend i yrkesdrift på LY - LY2 motorer. Men nå finnes det jo syrefaste bend fra Flak A/S som til og med er rimeligere. Eksosblandebend er veldig utsatt på båtmotorer, høy varme og sjøvann er en dårlig kombinasjon. Redigert 21.Mars.2009 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Mars.2009 Del på Facebook Svart 21.Mars.2009 Helt enig Mix - dette er grunnen til min "oppgitthet" over informasjonen jeg får fra enkelte av representantene på Yanmar-standen på Lillestrømmessa. Når det er så avvikende informasjon, så kan man jo lure..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.