Haba Startet 8.Februar.2009 Del på Facebook Startet 8.Februar.2009 Hei, jeg lurer litt på dette, hvor ofte bør/må en sjekke tenningstidspunktet og ventilklaringen ? Årlig eller etter x-antall timer ? Om noe er ute av trim, hvordan kan det eventuelt merkes ? Jeg har en Yanmar 4JH2UTE, 96 HK motor og tror at ventilklaringen ble sjekket for omlag tre år siden. Når tenningstidspunket ka ha vært sjekket har jeg ingen anelse om. Forøvrig starter motoren m. lett, går som en klokke og uten særlig røyk. Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 På Volvo sjekkes ventilklaringene hver 200 timer. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Windy37GM Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 (redigert) Etter boka til motoren, dvs 200 timer for min del.. Har hatt VP KAD44EDC og KAD32. 200 timer på begge mvh bavaria32sport Redigert 8.Februar.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
båtn2 Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Jeg har alltid vært litt nyskjerrig på Bavaria 32, hvordan fungerer båten med KAD32? Hvilken marsjfart har du på båten? Går båten lett i plan med mye last? Har hatt en Bavaria 29 med KAD300, der var det lite kraftoverskudd Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Windy37GM Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 (redigert) Den sparker fornøyelig :-) 2 motorer er behagelig.. Plenty sprut, 32-33 knuter på full spiker... 27 i marsjfart og da går den meget lett. Planer uten tøys med 4 voksne og 4 barn ombord med langt over 1/2 tanker.. Aldri brukt flaps for å få den til å plane, kun drevet inn. Vi plante ned til Stavern i ca 1 meter bølger og opplevde båten som massiv i såpass bølger, husterte litt med gass og motorene reagerte slik de skal. Jeg opplever denne båten med et bra kraftoverskudd, og det er ytters behagelig for oss :-) mv Bavarai32sport Men hvorfor de har stappet i en varmtvannstanmk på 20 liter på en såpass stor båt er beoynd me.. Redigert 8.Februar.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Haba Svart 8.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Ops. Det var ikke KAD-motorer og varmvannsbereder i Bavaria jeg spurte om, sikkert bedre å send en IM eller starte en ny tråd om det emnet. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Ventiler skal justeres hver 1000 timer på de fleste Yanmar motorer. Innsprøytingsinnstillingen hver 2000 timer. Sjekk instruksjonsboka di. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Har Volvo B18 motor i Tora. Tar ut fordeleren når båten taes på land om høsten. Overhaler fordeler (stift, smøring, av og til kondensator) og justerer tenntidspunktet når jeg monterer igjen om våren. Til dette har jeg stroboskoplampe, men det går like bra på gehør. Jeg er da mest opptatt av å få god tomgang. Sjekker også ventilklaringen som en del av vårklargjøringen. Sjelden det er mye å justere da. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hifo Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Etter boka til motoren, dvs 200 timer for min del.. Har hatt VP KAD44EDC og KAD32. 200 timer på begge mvh bavaria32sport er det noen her som har gjort det selv etter 200 tiimer?? var det da noe særlig å justere?? er det 200 t etter at motor var ny , eller hver 200 timer?? synes det høres lite ut på "moderne" motorer med overliggende kam. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
rover Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Er det noen vesentlig forskjell på intervaller på sjekk av ventilklaring på båt og bilmotor? Derfor, når sjekket du ventilklaringen på bilen sist? Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 er det noen her som har gjort det selv etter 200 tiimer?? var det da noe særlig å justere?? er det 200 t etter at motor var ny , eller hver 200 timer?? synes det høres lite ut på "moderne" motorer med overliggende kam. Dette gjelder KAD 44 og 300 motorer med 24 ventiler ihvertfall. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Windy37GM Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 På vår KAD44 var det mye å justere ved 600 og særlig ved 800 etter sigende fra mekanikeren.. En båtmotor går med mye høyere press, så at det er mer å justere på enn en bil er naturlig. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
hifo Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 ser ikke helt føre meg at belastning ska ha så mye og si for ventilklaringen.. men mulig det høye turtallet som noen marsjer på kan være avgjørende... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Arvid_A Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 På min Yanmar 4JH3-DTE skal ventilklaringen i følge håndboken sjekkes hver 500 timer. Klaring skal være 0,2mm +/- 0,05mm på samtlige ventiler. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 8.Februar.2009 Del på Facebook Svart 8.Februar.2009 Så vit jeg husker står det at ventilklaringen skal kontroleres etter 1000t på min Volvo D2 55. Teningspungt er ikke nevnt i det hele tat i boken. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Jeg har en Mercruiser 1,7 som har kjørt 530 timer. Har nettopp målt ventilklaringen og den er for liten på ca. halvparten av ventilene. Innsugsventilene skal ha 0,35 - 0,45mm og eksosventilene skal ha 0,45 - 0,55 mm. Jeg måler 0,3 mm på inn og 0,4mm på ut. Bør jeg bytte shims på ventilene som bare er 0.05mm for trange? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 Nei, eg trur ikkje du treng å gjer det. Eit avvik på +/- 0,05mm er akseptabelt. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 9.Februar.2009 Del på Facebook Svart 9.Februar.2009 (redigert) noen skal måles kalde.. men du vet vel om din skal måles kald eller varm.. hvis din skal måles kald , vil målene dine være rimelig greie hvis du målte med varm\lunken motor.. ville kansje byttet shims når du nå først har toppdekslet av.. litt for trange ventiler er egentlig værre enn litt for romme.fordi da kan ventilen til slutt henge på litt åpen og med påfølgende brent ventil.... Redigert 9.Februar.2009 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.