Jump to content

Hvor ofte sjekker dere tenningstidspunkt og ventilklaring ?


Haba

Recommended Posts

:smiley:

Hei, jeg lurer litt på dette, hvor ofte bør/må en sjekke tenningstidspunktet og ventilklaringen ?

Årlig eller etter x-antall timer ? Om noe er ute av trim, hvordan kan det eventuelt merkes ?

 

Jeg har en Yanmar 4JH2UTE, 96 HK motor og tror at ventilklaringen ble sjekket for omlag tre år siden. Når tenningstidspunket ka ha vært sjekket har jeg ingen anelse om.

Forøvrig starter motoren m. lett, går som en klokke og uten særlig røyk.

Link to post

Den sparker fornøyelig :-) 2 motorer er behagelig.. Plenty sprut, 32-33 knuter på full spiker... 27 i marsjfart og da går den meget lett. Planer uten tøys med 4 voksne og 4 barn ombord med langt over 1/2 tanker.. Aldri brukt flaps for å få den til å plane, kun drevet inn. Vi plante ned til Stavern i ca 1 meter bølger og opplevde båten som massiv i såpass bølger, husterte litt med gass og motorene reagerte slik de skal.

 

Jeg opplever denne båten med et bra kraftoverskudd, og det er ytters behagelig for oss :-)

 

mv

Bavarai32sport

Men hvorfor de har stappet i en varmtvannstanmk på 20 liter på en såpass stor båt er beoynd me..

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Har Volvo B18 motor i Tora.

Tar ut fordeleren når båten taes på land om høsten. Overhaler fordeler (stift, smøring, av og til kondensator) og justerer tenntidspunktet når jeg monterer igjen om våren. Til dette har jeg stroboskoplampe, men det går like bra på gehør. Jeg er da mest opptatt av å få god tomgang.

Sjekker også ventilklaringen som en del av vårklargjøringen. Sjelden det er mye å justere da.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Etter boka til motoren, dvs 200 timer for min del.. Har hatt VP KAD44EDC og KAD32. 200 timer på begge

 

mvh

bavaria32sport

er det noen her som har gjort det selv etter 200 tiimer?? var det da noe særlig å justere?? er det 200 t etter at motor var ny , eller hver 200 timer?? synes det høres lite ut på "moderne" motorer med overliggende kam.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Jeg har en Mercruiser 1,7 som har kjørt 530 timer.

Har nettopp målt ventilklaringen og den er for liten på ca. halvparten av ventilene.

Innsugsventilene skal ha 0,35 - 0,45mm og eksosventilene skal ha 0,45 - 0,55 mm.

Jeg måler 0,3 mm på inn og 0,4mm på ut.

Bør jeg bytte shims på ventilene som bare er 0.05mm for trange?

Link to post

noen skal måles kalde.. men du vet vel om din skal måles kald eller varm.. hvis din skal måles kald , vil målene dine være rimelig greie hvis du målte med varm\lunken motor.. ville kansje byttet shims når du nå først har toppdekslet av.. litt for trange ventiler er egentlig værre enn litt for romme.fordi da kan ventilen til slutt henge på litt åpen og med påfølgende brent ventil....

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...